Hvad er et ADSL stik ?
Fra : H.S.

Dato : 02-09-04 08:17

Min internet forbindelse er røget en tur, og jeg ringer til Cybercity
support.
De siger bl.a. at fordi jeg har en gør-det-selv installation så må jeg kun
have en telefon sat til, fordi flere telefoner kan brænde modem'et af ? Hvis
jeg havde et adsl stik, så kunne jeg, uden problemer, sætte flere telefoner
til.

Mit spørgsmål er nu, kan man selv lave stådan et ADSL stik ? Eller skal man
have en TDC mand ud for at lave det ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Rander

Dato : 02-09-04 10:06

Thu, 2 Sep 2004 09:17:11 +0200 brugte H.S. 17 linier på at fortælle dette
til dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

>Mit spørgsmål er nu, kan man selv lave stådan et ADSL stik ? Eller skal man
>have en TDC mand ud for at lave det ?

Du skal have en TDC-mand ud. Det er et ekstra stik der bliver sat op der
ligner telefon-stikket, men det står NTP på det (NetTermineringsPunkt).
Derudover skal der også flyttes nogle ledninger inde på centralen.

Det er altså i realiteten en ekstra linie der er fuldstændig uafhængig af
dine telefoner - udover at de ligger i samme kabel (der er 4 ledere i en
telefonledning - der bruges så to til hver ting).

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

En fodgænger ramte mig og fortsatte ind under vognen. (Skadesanmeldelse)

Fra : KsNa

Dato : 02-09-04 12:26

"Rander" <lrNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du skal have en TDC-mand ud. Det er et ekstra stik der bliver sat op der
> ligner telefon-stikket, men det står NTP på det (NetTermineringsPunkt).

Vrøvl.
Der skal monteres et KAP-stik, det gør TDC.

> Derudover skal der også flyttes nogle ledninger inde på centralen.

Vrøvl.
Nej, det skal ikke flyttes noget på centralen.

> [...]
> dine telefoner - udover at de ligger i samme kabel (der er 4 ledere i en
> telefonledning - der bruges så to til hver ting).

Der skal IKKE oprettes en ekstra linie.

Mvh.
Kim

Fra : Rander

Dato : 02-09-04 23:07

Thu, 2 Sep 2004 13:26:21 +0200 brugte KsNa 41 linier på at fortælle dette
til dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

[...]
> [...]
[...]
>Vrøvl.
>Nej, det skal ikke flyttes noget på centralen.

Okay, det er da muligt at jeg har misforstået, men vi snakkede da om skift
fra delt linie til rå kobber-linie!?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Vi er en familie, der alle bruger toilettet. (Skadesanmeldelse)

Fra : Morten Davidsen

Dato : 03-09-04 09:02

> [...]
> Okay, det er da muligt at jeg har misforstået, men vi snakkede da om skift
> fra delt linie til rå kobber-linie!?
Nej... vi snakkede om at H.S. har en Gør Det Selv installation og gerne vil
bruge alle sine telefon i huset. Gør Det Selv er på delt rå kobber og så
skal der faktisk bare opsættes et KAP-stik til ADSL'en og så kan han bruge
alle telefonerne.

/MD

Fra : Rander

Dato : 03-09-04 14:45

Fri, 3 Sep 2004 10:01:58 +0200 brugte Morten Davidsen 13 linier på at
> [...]

>skal der faktisk bare opsættes et KAP-stik til ADSL'en og så kan han bruge

Okay, nu bliver jeg nysgerrig:

Normalt fungerer sådan et skille filter (så vidt jeg husker) ved at man
sætter filteret direkte i telefonstikket, og så kobler ADSL og POTS-telefon
direkte til filteret.

Det i mener er altså, at man fra POTS-stikket kan trække en ledning til et
KAP-stik, og så koble flere telefoner på det? Har sådan et KAP-stik en form
for indbygget forstærker, eller hvad er den tekniske forklaring på det?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Kysset er en snedigt opfundet metode, der gensidigt standser talestrømmen,
når ordene er blevet overflødige. (Oliver Herford)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-09-04 20:10

Rander wrote:

> til et KAP-stik, og så koble flere telefoner på det? Har sådan et
> KAP-stik en form for indbygget forstærker, eller hvad er den tekniske
> forklaring på det?

KAP-stikket gør at resten af telefonstikkene i indstallationen er
brugbare til telefoner. Dette er ikke normalt ved Gør-det-selv.

Jesper G. Poulsen

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 04-09-04 10:28

> Normalt fungerer sådan et skille filter (så vidt jeg husker) ved at man
> sætter filteret direkte i telefonstikket, og så kobler ADSL og POTS-telefon
> direkte til filteret.
[...]

Jep, ved Gør-Det-Selv-løsningen ...

> Det i mener er altså, at man fra POTS-stikket kan trække en ledning til
> et KAP-stik, og så koble flere telefoner på det?
[...]

Ikke helt. Du kan tage POTS-udgangen og føre et kabel til resten af
stikkene i huset, sådan at de alle fungerer. Men ja, med en fordeler kan
du også sagtens tilslutte mere end 1 telefon.

> Har sådan et KAP-stik
> en form for indbygget forstærker, eller hvad er den tekniske forklaring
> på det?
[...]

jf. mit indlæg news:7t1ej05lm0cvg9990irbld5n6d6u0592rl@4ax.com :
---
KAP-stikket afbryder telefonerne i resten af
huset, når man slutter noget til det. Så sætter du splitteren på, som
så skiller data-signalet fra og sender telefonien tilbage til stikket
så det kan fise videre rundt i huset. Det betyder at du KUN har
telefoni i de øvrige telefonstik i huset.
---

Det er umiddelbart det eneste KAP-stikket gør. Det afbryder den direkte
forbindelse til det næste stik, når man tilslutter noget til det. På den
måde kan man sende signalet gennem splitteren inden det rammer det næste
stik i huset. Splitteren sørger selv for at sende signalet tilbage til
KAP-stikket igen. Men det kræver vidst mere end 2 ledere (4?) i
POTS-kablet mellem stikket og splitteren.

--
Henrik Koksby Hansen

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 02-09-04 13:02

On Thu, 02 Sep 2004 11:06:18 +0200, Rander <lrNOSPAM@rander.dk> wrote:

> [...]
>ligner telefon-stikket, men det står NTP på det (NetTermineringsPunkt).
>Derudover skal der også flyttes nogle ledninger inde på centralen.

Nope. Gør-Det-Selv-løsninger er ganske almindeligt delt kobber, bare
uden teknikerbesøg (på din adresse).

> [...]
[...]

Nope. Gør-Det-Selv-løsninger er ganske almindeligt delt kobber, bare

Forskellen er, at hvis du bestiller med teknikerbesøg, monteres der et
KAP-stik, som det kaldes. KAP-stikket afbryder telefonerne i resten af
[...]

Med Gør-Det-Selv har du både data og telefoni i ALLE stik, fordi du
ikke har kombinationen af KAP-stikket og splitteren til at skille data
fra alle telefonstikkene i huset. Derfor skal telefonerne tilsluttes
direkte til splitteren, da du ellers risikerer støj på både telefonen
og datasignalet = ingenting virker, hvis du ikke sætter det rigtigt
sammen.
Jeg kan ikke se hvor forskellen skulle ligge (mellem Gør-Det-Selv og
en KAP-stik-installation) når vi snakker om hvor mange telefoner du
kan tilslutte. Det burde være ens. Men der er forskel på HVOR du kan
tilslutte telefonerne (og selvfølgelig også ADSL-routeren, da denne
altid skal tilsluttes i splitteren).

Du kan godt lave et workaraound med Gør-Det-Selv, hvor du klipper
forbindelsen mellem første stik i huset og resten af stikkene og så
trækker en ledning fra phone-udgangen på splitteren til resten af
stikkene. Men det er nu noget lettere (og pænere?) at få monteret et
KAP-stik.

--
Henrik

Fra : Karsten Andersen

Dato : 02-09-04 13:25

Thu, 02 Sep 2004 14:01:30 +0200, skrev Henrik Koksby Hansen, på 52
linier, i <7t1ej05lm0cvg9990irbld5n6d6u0592rl@4ax.com>, :

> [...]
>trækker en ledning fra phone-udgangen på splitteren til resten af
>stikkene. Men det er nu noget lettere (og pænere?) at få monteret et

Det kan mange steder laves på loftet og det ser man jo ikke
(Altså gør det selv løsningen)

Min splitter sidder på loftet og alle mine telefon stik virker og ADSL
kablet kommer ned i vægen og ender i en dåse
Let og lave hvis man afligevel vil have malet vægene.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : H.S.

Dato : 02-09-04 15:28

"Henrik Koksby Hansen" <news@k0ksby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan tilslutte. Det burde være ens. Men der er forskel på HVOR du kan
> tilslutte telefonerne (og selvfølgelig også ADSL-routeren, da denne

Hvordan med den udtalelse, at for mange telefoner sluttet til en
gør-det-selv løsning, kan brænde modemet af ?

> [...]
> trækker en ledning fra phone-udgangen på splitteren til resten af
> stikkene. Men det er nu noget lettere (og pænere?) at få monteret et

Kan man selv lave det ?
- findes der evt et diagram der viser hvad der skal sluttes til hvor ?

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 02-09-04 16:31

On Thu, 2 Sep 2004 16:28:11 +0200, "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk>
wrote:

>"Henrik Koksby Hansen" <news@k0ksby.dk> skrev i en meddelelse
>>
>Hvordan med den udtalelse, at for mange telefoner sluttet til en
>gør-det-selv løsning, kan brænde modemet af ?
[...]

I mine ører lyder det som noget sludder. Det er dog korrekt, at, hvis
du tilslutter ADSL-routeren direkte til vægstikket (altså udenom
splitteren) og nogen ringer til dig - ja så får modem'et ringesignal
ind. Jeg ved ikke præcist hvor meget det er? 50V+ ? Men det er
modem'et ikke altid helt pjattet med. :)

>Kan man selv lave det ?
[...]

Det kan man godt.

> - findes der evt et diagram der viser hvad der skal sluttes til hvor ?
[...]

Jeg kender desværre ikke til et sted, hvor du kan finde det. Men jeg
ville nok også bare kaste mig ud i det uden brugsforvirring. Hehe. :)

--
Henrik

Fra : H.S.

Dato : 03-09-04 10:20

> [...]
>
> Jeg kender desværre ikke til et sted, hvor du kan finde det. Men jeg
> ville nok også bare kaste mig ud i det uden brugsforvirring. Hehe. :)

Øv, jeg ville ellers godt have det lavet, men hvordan skal jeg/man vide
hvilke ledninger man skal tage og føre over i KAP stikket, og hvilke
ledninger man skal føre til første telefonstik ?

Fra : Rander

Dato : 02-09-04 23:09

Thu, 02 Sep 2004 14:01:30 +0200 brugte Henrik Koksby Hansen 52 linier på at
fortælle dette til dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

>[...]
>Nope. Gør-Det-Selv-løsninger er ganske almindeligt delt kobber, bare
>uden teknikerbesøg (på din adresse).

Ja, men som jeg læser det HAR han en GDS-løsning, men har fået at vide at
han skal have en rå kobber-forbindelse for at kunne have flere telefoner
på? Det var efter min opfattelse oprettelse af en rå kobber han spurgte
efter...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

De to hyppigst forekommende ting i universet er hydrogen og dumhed. (Harlan Ellison)

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 03-09-04 07:25

[...]
>Ja, men som jeg læser det HAR han en GDS-løsning, men har fået at vide at
>han skal have en rå kobber-forbindelse for at kunne have flere telefoner
>på?
[...]

Der skrives kun "ADSL-stik" og ikke rigtig andet - det tolker jeg som
en fall-back-løsning, hvor man dropper Gør-Det-Selv-installationen og
får etableret et KAP-stik.

Hvis vi snakker om at få etableret rå kobber kræver det rigtigt nok en
genbestilling og et nyt kredsløb. :(

Men det er jo ikke til at vide?

Jeg ville anbefale at Henrik tilslutter alle de telefoner han har brug
for - det brænder allerhøjst splitteren af. Og selv den tror jeg ikke
på før end jeg ser det. =)

--
Henrik

Fra : H.S.

Dato : 03-09-04 10:18

> Der skrives kun "ADSL-stik" og ikke rigtig andet - det tolker jeg som
> en fall-back-løsning, hvor man dropper Gør-Det-Selv-installationen og
> får etableret et KAP-stik.

Korrekt, det er det stik som TDC manden skal installere, hvis man ikke
vælger GDS løsningen.

> Jeg ville anbefale at Henrik tilslutter alle de telefoner han har brug
> for - det brænder allerhøjst splitteren af. Og selv den tror jeg ikke
> på før end jeg ser det. =)

Jeg har 5 tlf. tilsluttet pt. Og har selv lavet stik mm. så de virker.
Sp. med om for mange tlf kan brænde modemet af, kommer af at det siger CC
support HVER gang jeg ringer til dem, "Med GDS løsning må du kun have 1 tlf
sat til" citat slut.

Nu har jeg så fået min forbindelse igen, det viste sig der var lidt
problemer i Randers området, som åbenbart også påvirkede vores forbindelse.

Fra : Cubus

Dato : 03-09-04 16:10

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev

> [...]
> support HVER gang jeg ringer til dem, "Med GDS løsning må du kun have 1 tlf

Det de mener er:

ved GDS vælger du en enkelt telefonstikdåse af de mulige i lejligheden. Her
tilsluttes det medleverede hermafroditstik og i ryggen af dette kan en eller flere
telefoner tilsluttes. Du kan altså kun anvende en enkelt stikdåse i lejligheden,
men kan sagtens have flere telefoner på ved at trække forlængerledninger.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Martin Schultz

Dato : 04-09-04 08:22

I indlægget <kQ%Zc.1559$qd7.907@news.get2net.dk> skrev Cubus:
> [...]
> men kan sagtens have flere telefoner på ved at trække forlængerledninger.

Ikke helt. Telefonen skal tilsluttes i phone udgangen på splitteren.
Hvis man sætter den oven i hermafrodit stikket vil splitteren ingen
effekt have.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 04-09-04 09:30

Martin Schultz wrote:

> Ikke helt. Telefonen skal tilsluttes i phone udgangen på splitteren.
> Hvis man sætter den oven i hermafrodit stikket vil splitteren ingen
> effekt have.

Er hermafroditstikket ikke et specielt stik? Dvs. pladerne ledes til
filtret og fra filtret ledes tlf signalerne tilbage til hullerne i
hermafroditstikket? Dvs. der er ingen direkte gennemgang fra han til hun
siden på hermafroditstikket?

mvh Bernhard

Fra : Cubus

Dato : 04-09-04 10:05

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev

Vrøvl. Iøvrigt også lidt svært hos Tiscali, hvor der slet ikke er nogen
Phone-tilslutning på skillefiltret.

> [...]
> filtret og fra filtret ledes tlf signalerne tilbage til hullerne i
> hermafroditstikket? Dvs. der er ingen direkte gennemgang fra han til hun

Det er præcis sådan hermafroditstik er lavet, som medleveres til
GDS-ADSL.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Bernhard Ege

Dato : 04-09-04 14:00

Cubus wrote:
> "Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev

> Vrøvl. Iøvrigt også lidt svært hos Tiscali, hvor der slet ikke er
> nogen Phone-tilslutning på skillefiltret.

Du svarer på noget jeg aldrig har sagt!

> Det er præcis sådan hermafroditstik er lavet, som medleveres til
> GDS-ADSL.

Ok.

mvh Bernhard

Fra : Martin Schultz

Dato : 04-09-04 14:25

I indlægget <cAf_c.336$S%.183@news.get2net.dk> skrev Cubus:
> "Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev

> Vrøvl. Iøvrigt også lidt svært hos Tiscali, hvor der slet ikke er nogen
> Phone-tilslutning på skillefiltret.

Nu er det en Cybercity splitter vi taler om. Den har en phone udgang.
Det har ingen effekt at sætte den oven i tlf. stikket. (ps. det er ikke
samme type splitter de forskellige udbydere benytter.)

Fra : H.S.

Dato : 06-09-04 08:31

"Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse
> Nu er det en Cybercity splitter vi taler om. Den har en phone udgang.
> Det har ingen effekt at sætte den oven i tlf. stikket. (ps. det er ikke
> samme type splitter de forskellige udbydere benytter.)

hmm jeg har nu ikke benyttet mig at den udgang der er på splitteren, men
udelukkende 'bagindgangen' på hermafrodit stikket til min telefoner, og det
virker fint..

Fra : H.S.

Dato : 06-09-04 08:25

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lejligheden,
> men kan sagtens have flere telefoner på ved at trække forlængerledninger.

Jeg har så ikke trukket forlængerledning rundt i hele huset, men jeg har
lavet et tlf stik mere, ved siden af det første stik i huset. Så har jeg sat
ADSL til det første stik, og forbundet de to stik med med et hjemmelavet
han/han stik. På denne måde kan jeg bruge alle stikkene i huset, ved at
bruge de eksisterende ledninger.

Det virker fint, og det skal lige siges, at min fejl på ADSL'en skyldes en
fejl hos TDC og ikke hos mig

Fra : Rander

Dato : 03-09-04 14:48

Fri, 03 Sep 2004 08:25:26 +0200 brugte Henrik Koksby Hansen 24 linier på at
> [...]

>Der skrives kun "ADSL-stik" og ikke rigtig andet - det tolker jeg som
>en fall-back-løsning, hvor man dropper Gør-Det-Selv-installationen og

Det var også den måde jeg forstod det...

>Hvis vi snakker om at få etableret rå kobber kræver det rigtigt nok en
>genbestilling og et nyt kredsløb. :(

TJah, KAP-stik... Da jeg fik etableret min ADSL som en af de første hos
Tiscali blev der ikke opsat et KAP-stik, men et NTP...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Kasseret p.gr. af at det ene ben er skævt, som følge af bræk. (Skadesanmeldelse)

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 04-09-04 10:15

> TJah, KAP-stik... Da jeg fik etableret min ADSL som en af de første hos
> Tiscali blev der ikke opsat et KAP-stik, men et NTP...
[...]

Net-Terminerings-Punkt?

Jeg er sikker på at vi snakker om det samme, men bare bruger 2 forskellige
betegnelser. :)

--
Henrik