Tele2 som alternativ til TDC
Fra : Rene Jensen

Dato : 01-09-04 14:43

Hej Allesammen.

Nu er det virkelig sket med TDC, nu har der været så meget kluder i det pga
en flytning fra TDC at jeg må sige stop, selv om jeg altikd har været
tilfreds hos dem i det storer og hele.

Jeg overvejer nu stærkt TELE2ADSL er der nogen som vil dele deres erfaring
med dem som udbyder ?

mvh

René

Fra : Kent Friis

Dato : 01-09-04 18:45

Den Wed, 1 Sep 2004 15:43:19 +0200 skrev Rene Jensen:
> [...]
> tilfreds hos dem i det storer og hele.
>
> Jeg overvejer nu stærkt TELE2ADSL er der nogen som vil dele deres erfaring

Jeg vil anbefale røgsignaler i stedet. De giver måske ikke helt så mange
mbit som Tele2, til gengæld slipper man for afbrydelser flere gange om
dagen.

Mvh
Kent

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-09-04 19:44

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
> Jeg vil anbefale røgsignaler i stedet. De giver måske ikke helt så mange
> mbit som Tele2, til gengæld slipper man for afbrydelser flere gange om
> dagen.

der har da været et par problemer.. Jeg havde også på et tidspunkt hvor
forbindelsen røg nogle minutter, men det er da blevet rettet for længe
siden.. Det er sikkert dette som du stadig taler om.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-09-04 21:37

Den Wed, 1 Sep 2004 20:43:44 +0200 skrev Bjarke Hansen:
> [...]
> forbindelsen røg nogle minutter, men det er da blevet rettet for længe
> siden.. Det er sikkert dette som du stadig taler om.

Jeg er ikke helt sikker på om det var igår eller i forgårs det sidst
var galt.

Idag har jeg ikke haft en ping kørende.

Mvh
Kent

Fra : Hans

Dato : 02-09-04 00:23

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> hvor forbindelsen røg nogle minutter, men det er da blevet rettet for
> længe siden.. Det er sikkert dette som du stadig taler om.

Nej, jeg oplever stadigvæk flere små afbrydelser dagligt, typisk et minut
eller derunder.

Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 02-09-04 18:46

Den Thu, 2 Sep 2004 01:22:52 +0200 skrev Hans:

> Nej, jeg oplever stadigvæk flere små afbrydelser dagligt, typisk et minut
> eller derunder.

Det er præcis samme fænomen jeg har.

Hvis man ikke lige har en ping igang, eller spiller online, opdager man
det som regel ikke. Eller rettere, det virker igen når man trykker
<reload>, så man tænker ikke videre over det.

Men når alle står stille på skærmen i et halvt minut, lægger man mærke
til at der er noget galt.

Mvh
Kent

Fra : Hans

Dato : 03-09-04 02:07

Kent Friis wrote:

> [...]
> <reload>, så man tænker ikke videre over det.
>
> Men når alle står stille på skærmen i et halvt minut, lægger man mærke

Der er ikke noget fast mønster i afbrydelserne, og nogle dage er værre end
andre. Det er det samme med de routere jeg har prøvet med (Zyxel, D-Link,
Cisco, Netgear, Linksys), og selv uden router er afbrydelserne oplevet på
flere forskellige maskiner.

Jeg har så prøvet at køre nogle faste events fra et TDC-netværk, og når min
linie er nede holder min IP og gateway op med at svare på ping, så det er
helt klart en del af Tele2's net der går ned. Det har været sådan siden dag
1 på Tele2's forbindelse, og på samme kobberpar var der aldrig en afbrydelse
da jeg havde TDC som ISP. Det er lidt træls når man så får en supporter i
røret der påstår at fejlen må ligge i min hardware, og selv efter at have
forklaret at der har været prøvet med mange forskellige kombinationer, er
det fuldstændig som at slå i en dyne.

Jeg kan kun håbe på at det bliver bedre når vi kommer over på den nye
platform med nye IP-adresser, men gør det ikke det så er jeg daffet af til
CC, selv om jeg ikke er så pjattet med at få en ATM-baseret forbindelse,
hvor jeg ingen mulighed har for at bruge min ethernet-firewall direkte på
forbindelsen, og to routere efter hinanden er sådan lidt bøvlet.

Jeg har dog hørt små fugle synge lidt om, at der er nogen som har fået
Linksys' WAG54G til at køre rigtig godt på en CC forbindelse. Er der nogen
som kan bekræfte dette, da den nuværende ZyXEL 650 aldrig rigtig er kommet
til at køre optimalt?

Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 03-09-04 19:26

Den Fri, 3 Sep 2004 03:07:16 +0200 skrev Hans:

> Der er ikke noget fast mønster i afbrydelserne,

Sikker? Jeg har et par gange lagt mærke til afbrydelser 21:19 og igen
22:19 - når jeg spiller har jeg et lille program kørende der pinger
konstant, og skriver hvornår forbindelsen bliver afbrudt og kommer igen
med klokkeslet og det hele.

> og nogle dage er værre end andre.

Enig.

> Det er det samme med de routere jeg har prøvet med (Zyxel, D-Link,
> Cisco, Netgear, Linksys), og selv uden router er afbrydelserne oplevet på
> flere forskellige maskiner.

Igen router her, netkablet går direkte fra modem/bridge til netkortet
i Linux'en.

> Jeg har så prøvet at køre nogle faste events fra et TDC-netværk, og når min
> linie er nede holder min IP og gateway op med at svare på ping, så det er
> helt klart en del af Tele2's net der går ned.

Gateway as in "den router der sidder nede på centralen (eller hvor den
nu er)"?

Det er også min opfattelse at det er en del af Tele2's net.

> Det har været sådan siden dag 1 på Tele2's forbindelse,

Jeg havde færre, længere-varende afbrydelser i starten, men efter en
opgradering (hvor de samtidig ændrede fast-IP kunder til DHCP) er det
blevet hyppige kortvarige afbrydelser.

> og på samme kobberpar var der aldrig en afbrydelse
> da jeg havde TDC som ISP.

Samme her.

> [...]
> forklaret at der har været prøvet med mange forskellige kombinationer, er

Jeg har opgivet at forklare dem noget som helst, efter en diskussion med
dem om DHCP vs fast ip.

Mvh
Kent

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 04-09-04 12:50

> [...]
> 22:19 - når jeg spiller har jeg et lille program kørende der pinger
> konstant, og skriver hvornår forbindelsen bliver afbrudt og kommer igen

Jeg oplever samme problem som alle i andre, men har en _fornemmelse_ af at
problemet opstår når der skal kontaktes til DHCP-serveren for tildeling af
IP-adresse... Dette sker svjh. en gang hver halve time, og passer derfor med at
det er ca. samme tidspunkter du/vi oplever problemerne.
Andre der har observeret det samme

--
Michael
http://vindenand.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 05-09-04 10:54

Den Sat, 04 Sep 2004 13:50:23 +0200 skrev Michael Kjærsgård:

> [...]
> IP-adresse... Dette sker svjh. en gang hver halve time, og passer derfor med at
> det er ca. samme tidspunkter du/vi oplever problemerne.

Jeg kører ikke DHCP, og alligevel har jeg de afbrydelser.

Mvh
Kent

Fra : Hans

Dato : 04-09-04 19:47

Kent Friis wrote:

> [...]
> 22:19 - når jeg spiller har jeg et lille program kørende der pinger
> konstant, og skriver hvornår forbindelsen bliver afbrudt og kommer

Ja - I dag f.eks. har der været afbrydelser kl. 14:32 og 15:37.

> Igen router her, netkablet går direkte fra modem/bridge til netkortet
> i Linux'en.

Tele2 skriver på deres supportside at der kan opleves problemer med nogle
SiS-900 baserede NIC's. Det er forhåbentligt ikke hvad der sidder i din
maskine?

Ja - Lige præcis.

Hans

Fra : Kasper Bergh

Dato : 05-09-04 10:36

"Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote in message
> Tele2 skriver på deres supportside at der kan opleves problemer med nogle
> SiS-900 baserede NIC's. Det er forhåbentligt ikke hvad der sidder i din
> maskine?

Næppe. Det er formodentligt det velkendte problem med at visse af disse
netkort ikke har gyldige MAC adr. (00:00:00:00:00:00)

mvh
/Kasper

Fra : Kent Friis

Dato : 05-09-04 10:56

Den Sat, 4 Sep 2004 20:47:29 +0200 skrev Hans:

> Ja - I dag f.eks. har der været afbrydelser kl. 14:32 og 15:37.

Næsten en times interval igen.

> Tele2 skriver på deres supportside at der kan opleves problemer med nogle
> SiS-900 baserede NIC's. Det er forhåbentligt ikke hvad der sidder i din
> maskine?

Intel EtherExpress Pro 10 mbit.

> Ja - Lige præcis.

Ja så skulle linie-problemer være udelukket.

Mvh
Kent

Fra : Karsten Andersen

Dato : 02-09-04 06:46

01 Sep 2004 17:45:01 GMT, skrev Kent Friis, på 18 linier, i
> [...]

>Jeg vil anbefale røgsignaler i stedet. De giver måske ikke helt så mange
>mbit som Tele2, til gengæld slipper man for afbrydelser flere gange om

Men ved Tele2 får man når det køre mere for pengene end hos TDC
Hvormange 1Mbit linier kan hente med 160 Kbyte/s hos TDC?
Og min linie fejler aldrig (Næsten) noget.
News serveren hakker dog noget, men har mere indhold end TDC's

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Bernhard Ege

Dato : 02-09-04 08:03

Karsten Andersen wrote:
> Men ved Tele2 får man når det køre mere for pengene end hos TDC
> Hvormange 1Mbit linier kan hente med 160 Kbyte/s hos TDC?

Hmm det er jo næsten at snyde dem som køber 2mbit linier for de kan jo
ikke hente med 320Kbyte/s... kun 220Kbyte/s (som er normalt). Måske
skulle man nedgradere...

mvh Bernhard

Fra : Karsten Andersen

Dato : 02-09-04 13:20

Thu, 2 Sep 2004 09:02:39 +0200, skrev Bernhard Ege, på 10 linier, i
<kAzZc.68$L17.5@news.get2net.dk>, :

>Hmm det er jo næsten at snyde dem som køber 2mbit linier for de kan jo
>ikke hente med 320Kbyte/s... kun 220Kbyte/s (som er normalt). Måske
>skulle man nedgradere...

Har det flere 512 linier køre en del mere også.
Men ja de 2mbit er jo ikke så let og komme over

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 03-09-04 18:43

Karsten Andersen skrev:
> Har det flere 512 linier køre en del mere også.
> Men ja de 2mbit er jo ikke så let og komme over

Hvorfor skulle det være svært? ADSL kan køre i hvert fald 8 Mbit down.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Karsten Andersen

Dato : 04-09-04 03:34

Fri, 3 Sep 2004 19:43:12 +0200, skrev Jeppe Seidelin Dam, på 10
linier, i <822_c.42883$Vf.2286429@news000.worldonline.dk>, :

>Hvorfor skulle det være svært? ADSL kan køre i hvert fald 8 Mbit down.

Svært når de linier de lejer af TDC er på 2mbit.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-09-04 15:10

On Sat, 04 Sep 2004 04:33:38 +0200, Karsten Andersen wrote:
> Fri, 3 Sep 2004 19:43:12 +0200, skrev Jeppe Seidelin Dam, på 10
> linier, i <822_c.42883$Vf.2286429@news000.worldonline.dk>, :

> Svært når de linier de lejer af TDC er på 2mbit.

Vroevl, TDC leverer foelgende hastigheds kombinationer.

5.3 Hastighedsvarianter

Bitstream Access ADSL tilbydes i flere forskellige hastighedsvarianter,
saavel asymmetriske sam symmetriske.

Down/upstream i kbit's:

Type Benaevnelse Maks. hastighed Min. hastiqhed
Garanteret 256/128 256/128 256/128
Garanteret 256/256 256/256 256/256
Garanteret 512/128 512/128 512/128
Garanteret 512/256 512/256 512/256
Flexible 512/512 FL 512/512 512/128
Garanteret 512/512 512/512 512/512
Garanteret 1024/256 1024/256 1024/256
Garanteret 1024/512 1024/512 1024/512
Garanteret 2048/128 2048/128 2048/128
Garanteret 2048/256 2048/256 2048/256
Flexible 2048/512 FL 2048/512 1024/128
Garanteret 2048/512 2048/512 2048/512
Flexible 4096/768 FL 4096/768 2048/256
Garanteret 4096/768 4096/768 4096/768
Flexible 8096/768 FL 8096/768 4096/512
Garanteret 8096/768 8096/768 8096/768

Reference:
http://www.itst.dk/image.asp?page=image&objno=154220156

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Karsten Andersen

Dato : 12-09-04 21:14

12 Sep 2004 14:10:03 GMT, skrev Jesper Skriver, på 44 linier, i
<slrnck8m5q.1nou.harvest@freesbee.wheel.dk>, :

>Vroevl, TDC leverer foelgende hastigheds kombinationer.

Det var bare fremme her i gruppen Tele2 havde lejet 2 mbit linier de
selv droslede ned internt.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-09-04 21:44

On Sun, 12 Sep 2004 22:13:57 +0200, Karsten Andersen wrote:

> 12 Sep 2004 14:10:03 GMT, skrev Jesper Skriver, på 44 linier, i
><slrnck8m5q.1nou.harvest@freesbee.wheel.dk>, :

> Det var bare fremme her i gruppen Tele2 havde lejet 2 mbit linier de
> selv droslede ned internt.

Det er muligt - men det er ikke fordi TDC ikke kan levere hurtigere
forbindelser til Tele2, ergo det er Tele2's valg om de vil tilbyde
hurtigere forbindelser.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 12-09-04 21:45

On Sun, 12 Sep 2004 22:13:57 +0200, Karsten Andersen <karsten@jyde.dk>
wrote:

>Det var bare fremme her i gruppen Tele2 havde lejet 2 mbit linier de
>selv droslede ned internt.

Det er det også - men det betyder jo ikke at TDC ikke leverer andet.

Ydelse Oprettelse Kvartalsafg.

Tilsl., kerne Bitstream Access ADSL 2.500 kr. 275 kr.
Bitstream Access ADSL, 890 kr.
genanvendelse

Bitstream Access ADSL, GDS 1.850 kr.
Bitstream Access ADSL, GDS 240 kr.
genanvendelse

Tillæg for 4096 kbit/s 305 kr.
Tillæg for 8096 kbit/s

Tilsl., periferi Bitstream Access ADSL 3.400 kr. 300 kr.
Bitstream Access ADSL, 890 kr.
genanvendelse

Bitstream Access ADSL, GDS 2.750 kr.
Bitstream Access ADSL, GDS 240 kr.
genanvendelse

Tillæg for 4096 kbit/s 1845 kr.
Tillæg for 8096 kbit/s 3917 kr.

http://www.itst.dk/image.asp?page=image&objno=154220159

/Jarlskov

Fra : Karsten Andersen

Dato : 12-09-04 23:30

Sun, 12 Sep 2004 22:45:14 +0200, skrev Lasse Jarlskov, på 36 linier, i
<0lc9k0lopehesafll67ovhgd2nf1dqu4rm@4ax.com>, :

Næ men snakken gik om hvad Tele2 har
Og ikke hvad de kan få.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 13-09-04 18:19

On Mon, 13 Sep 2004 00:29:48 +0200, Karsten Andersen <karsten@jyde.dk>
wrote:

>Næ men snakken gik om hvad Tele2 har
>Og ikke hvad de kan få.

Nej, snakken gik på hvad Tele2 kan.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 13-09-04 19:31

Mon, 13 Sep 2004 19:19:00 +0200, skrev Lasse Jarlskov, på 10 linier, i
<bjlbk052n4q39v5qb7cill3vab6ad83shd@4ax.com>, :

>Nej, snakken gik på hvad Tele2 kan.
>"de 2mbit er jo ikke så let og komme over "
Det er den da heller ikke når den linie de har kun er 2 mbit.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Lars Remmen

Dato : 01-09-04 20:45

Rene Jensen wrote:

> Jeg overvejer nu stærkt TELE2ADSL er der nogen som vil dele deres erfaring
> med dem som udbyder ?

Vi har aldrig haft nogen problemer. Det kører hurtigt og stabilt her.

Lars

Fra : Dorthe Aagaard Niels~

Dato : 02-09-04 03:59

"Rene Jensen" <hansjensen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> tilfreds hos dem i det storer og hele.
>
> Jeg overvejer nu stærkt TELE2ADSL er der nogen som vil dele deres erfaring
Køre fint her, har kun haft et par udfald i de lidt over et år jeg har haft
tele2, så er fint tilfreds med dem som udbyder. Downloade hastighed, ping i
spil etc. er også fint. På nær de få gange, vist kun 2 gange, jeg har
oplevet det, hvor man blev routet over holland, da routeren her i dk var
gået ned, så man ikke kunne se ens egen CS server lejet hos clan-server, da
det kun var dansk trafik. Men igen de få fejl jeg har oplevet blev udbedret
hurtigt igen.

Hygge

Dorthe

Fra : jan larsen

Dato : 02-09-04 16:59

> [...]
> tilfreds hos dem i det storer og hele.
>
> Jeg overvejer nu stærkt TELE2ADSL er der nogen som vil dele deres erfaring

Jeg er godt tilfreds med TELE2 dog var der en del problemer i starten da
TELE2 var nye på adsl området, jeg havde for ca 1-2 md siden udfald på min
linie sommetider flere gange på en aften andre gange ingen, jeg troede det
var et TELE2 problem men det viste sig at min Router/Switch af mærket
Linksys som var ca 1 1/2 år gammel som var problemet, efter udskiftningen af
denne har der ikke været udfald på min linie siden.

Jan

Fra : mendoza

Dato : 03-09-04 16:45

"jan larsen" <test@west.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
af
> denne har der ikke været udfald på min linie siden.

hvilken Linksys var det og hvad var problemet med den? Har Linksys BEFSX 41
og har samme problem.... hvilken router har du nu?

--
Mendoza

Fra : jan larsen

Dato : 04-09-04 18:36

> af

> hvilken Linksys var det og hvad var problemet med den? Har Linksys BEFSX
41
> og har samme problem.... hvilken router har du nu?

Det var en Linksys BEFSR41 og den smed simpelthen forbindelsen så jeg måtte
genstarte adsl modem samt maskinerne, men lan delen fungerede stadig fint
det var wan delen der gik ned.

Den jeg har nu er en D Link DI604 og den spiller fint, jeg har endnu ikke
haft udfald på linien.

Jan.

Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 09-09-04 17:00

http://zumma.dk/weblog/comments.php?id=149_0_1_0_C

--
Med venlig hilsen Jan G. Nielsen

Sulten i Århus? Se www.ekstraost.dk

Fra : NB

Dato : 12-09-04 18:29

"Jan G. Nielsen" <no@mail.net> skrev i en meddelelse

> http://zumma.dk/weblog/comments.php?id=149_0_1_0_C

Her er der nok ikke den store forskel mellem udbyderne - de er nogle værre
hundehandlere alle til hobe.

- Jeg har for øvrigt også kun næsten gode erfaringer. Der er tale om en
sparemodel - mindre support-åbningstid m.v. - men sammenholdt med
besparelserne, synes jeg at alt er OK.

Var ude for, at TELE-2 ringede min søn op, og spurgte om det var blevet
bedre med hensyn til en afgivet fejlmelding - det har jeg aldrig oplevet med
TDC - der har jeg bl.a. til gengæld fået 7 forskellige forklaringer på en
fejl, der var noget helt andet (hos TDC).

ab