Problemer med vandkøling
Fra : Klaus Petersen

Dato : 05-09-04 16:00

Hej ng.

Jeg har et asetek vandkølingssystem til at køre på en server. Det virker
sådan set også fint - den holder cpuen "kold".

Men .... over længere tid sker der det, at der på mystisk vis kommer luft
ind i systemet - hvilket får den til at larme mere (hvis man kan kalde
rislen for larm) og køle dårligere.

Jeg synes jeg har været omhyggelig med at skære slangerne til lige og jeg
har brugt sterilt vand.

Har nogen bud på hvad jeg har gjort galt?

Er der i øvrigt noget man kan putte i vandet for at forbedre kølingen eller
andre ting?

mvh.
Klaus.

Fra : Anders Lund

Dato : 05-09-04 16:22

Klaus Petersen wrote:

> Men .... over længere tid sker der det, at der på mystisk vis kommer luft
> ind i systemet - hvilket får den til at larme mere (hvis man kan kalde
> rislen for larm) og køle dårligere.

Har du et vand reservoir? Det bør forhindre at luft blev pumpet rundt i
systemet.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Klaus Petersen

Dato : 05-09-04 16:33

> Har du et vand reservoir? Det bør forhindre at luft blev pumpet rundt i
> systemet.

Nej, der er ikke noget reservoir tilsluttet - men hvordan kan det så være at
der komme luft ind?

Man skulle da mene det var et fuldstændigt lukket system.

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-04 20:57

"Klaus Petersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, der er ikke noget reservoir tilsluttet - men hvordan kan det så være
at
> der komme luft ind?
>
> Man skulle da mene det var et fuldstændigt lukket system.

Et reservoir er stadig en god ide.

Den billigste måde at løse problemet er at bruge et y-stykke og en stump
slange med en prop i.

Monter y-stykket således at slangestumpen der ender blindt vender opad.
Så vil boblerne med tiden blive fanget her.

Sådan et stykke slange gør det også nemt og efterfylde systemet.
Uanset hvor tæt man tror systemet er kan det trænge til en opfyldning en
gang imellem.

Personligt måtte jeg med mit gamle system fylde ca. 7 cm vand i hver tredje
måned. (jeg måler i cm. da jeg ikke kender det indvendige areal i slangen)
Hvis systemet ikke blev fyldt op i tide oplevede jeg også hvordan det
begyndte at støje når luftboblerne gik igennem pumben.

Rune

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-09-04 16:32

"Klaus Petersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> writes:

> [...]
> har brugt sterilt vand.
>
> Har nogen bud på hvad jeg har gjort galt?

Der er to muligheder - enten kommer der luft ind i systemet bagefter
(det tvivler jeg på) eller så er det fordi at de mikroskopiske
luftbobler som findes i vandet fra starten af samler sig til større
bobler med tiden. Det andet lyder mere realistisk for mig. Evt
skyldes det at vandet reagerer med pumpe materialet (Alu?). Overvej
om du skal tilsætte noget almindelig kølervæske til systemet.

Hvis du har mulighed for at sætte vandet i slangerne under tryk, så
prøv det, og tap så boblerne af. Dem som har prøvet at udlufte
bremseslanger på en motorcykel vil kende teknikken: monter en slange
på aftapningsstudsen, sæt tryk på systemet, og åben så for studsen og
se om ikke der kommer luftbobler ud. Luk igen for studsen, og pump så
nyt tryk på. Gentag i det uendelige. Erfarne motorcykelister sætter
en elektrikerstrips rundt om bremsegrebet så der er konstant tryk på
hen over en nat; det giver en markant forbedring for en meget lille
indsats.

> Er der i øvrigt noget man kan putte i vandet for at forbedre kølingen eller
> andre ting?

Du kan ikke forbedre kølingen ved at skifte fra vand til noget andet.
Det kræver at du har pumpe/udstyr som kan udnytte at du har noget
andet (f.eks. flydende nitrogen), og at du kan udnytte den ekstra
køling til noget fornuftigt.

Husk på at vand faktisk er glimrende - det bruges til at køle motorer
med!

Kai

Fra : Klaus Petersen

Dato : 05-09-04 17:27

> [...]
> (det tvivler jeg på) eller så er det fordi at de mikroskopiske
> luftbobler som findes i vandet fra starten af samler sig til større

Tjae - der må have være mange mikroskopiske bobler, siden det kan samle sig
til så store bobler.
Der var intet luft at se da jeg fyldte systemet for 27 dage siden.

Men på den anden side, var vandet nok rigeligt iltet.

Måden jeg gjorde det på, var at frakoble slangen til indsugningen på pumpen
nede i en balje med vand - og når alt luften var kommet ud (med ret meget
besvær) blev slangen koblet til pumpen igen under vand.

> Det andet lyder mere realistisk for mig. Evt
> skyldes det at vandet reagerer med pumpe materialet (Alu?). Overvej
> om du skal tilsætte noget almindelig kølervæske til systemet.

Det vil jeg da prøve.

> [...]
> en elektrikerstrips rundt om bremsegrebet så der er konstant tryk på
> hen over en nat; det giver en markant forbedring for en meget lille

Jow, men jeg tror det bliver svært at sætte tryk på vandet i et computer
vandkølings system - jeg kan i hvert fald ikke forestille mig hvordan jeg
skulle kunne gøre det.

Tak for dit svar

Fra : Henrik Dissing

Dato : 06-09-04 17:25

On Sun, 05 Sep 2004 17:31:45 +0200, Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> [...]
>(det tvivler jeg på) eller så er det fordi at de mikroskopiske
>luftbobler som findes i vandet fra starten af samler sig til større

Der er nok ikke engang tale om "mikroskopiske luftbobler", men blot diverse
luftarter såsom ilt og kvælstof opløst i vandet som fritsvømmende molekyler.

At der under de rigtige omstændigheder kan være endog ganske meget luft
opløst i vand, kender vi f.eks. fra sodavand. En del bliver frigjort når
trykket lettes, men det meste kommer først når man "masserer" væsken, f.eks.
når man drikker den (bøvs!) eller når man har vundet et Formel 1 løb.

De bobler som sætter sig på indersiden af et glas postevand hvis det får lov
at stå et stykke tid, er også udtryk for dette fænomen.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : N_B_DK

Dato : 07-09-04 01:09

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
>Dem som har prøvet at udlufte
> bremseslanger på en motorcykel vil kende teknikken: monter en slange
> på aftapningsstudsen,

Det gælder nu alle ting som man vil udlufte, om det er ens radiator, eller
bremserne på et eller andet køretøj / apperat med skivebremser (har aldrig
set skive bremser uden det har været med bremsevæske)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Leo

Dato : 05-09-04 17:00

Hvad hedder det kit du har købt

Fra : Klaus Petersen

Dato : 05-09-04 17:18

> Hvad hedder det kit du har købt

tjae. I følge fakturen hedder det "Asetek WaterChill KT12A-L20 Entry cooling
kit"'.

Det er et sæt bestående af radiator, cpu varmeveksler og slanger.

Fra : Leo

Dato : 05-09-04 18:51

Hvis det er sættet som der er et billede af i zipfilen her
http://www.asetek.com/DownloadArea/HiRes%20Pictures/WaterChill/KT12AL20_10mm.zip

så mangler du da noget, er det ikke en expansionsbeholder som har påtrykt
teksten waterchill, ved siden af køleren ?

Og på den komponentliste der er på asetek´s hjemmeside, som ser ud sådan her
KT12A-L20 component overview:

WaterChill CPU cooler block CPU01/A supporting Intel P4 S478, AMD Socket A,
AMD S754/S940/S393 (AMD 64)
WaterChill VGA cooler block VGA01/P1 supporting Nvidia/Gforce and ATI/Radeon
AGP cards [Elbow fittings]
WaterChill Chip set cooler block NB01/P1 supporting Intel, AMD, SIS and VIA
chip sets
Black Ice Pro Radiator with push on fittings
120 mm Low Noise Sunon Fan
700 l/hr Hydor Pump with push on fittings
WaterChill Control Unit with SafeStartTM, NoiseControlTM and LED connection

WaterChill Plexiglas Reservoir

WaterChill Tube Set (3,0 mtr.)
ALL fittings and mounting accessories are included
WaterChill Anti Alga Fluid - WaterWetter [10mm bottle]
Heat Conduction Compound - 2 ml tube
Installation Manual

Findes der også en expansionsbeholder (WaterChill Plexiglas Reservoir)

Så endten er dit sæt ikke komplet, eller også har du ikke pakket det hele
ud.

Hygsom
Leo

Fra : Klaus Petersen

Dato : 05-09-04 19:34

> [...]

> KT12A-L20 component overview:

> Så endten er dit sæt ikke komplet, eller også har du ikke pakket det hele

Jeg købte kittet ved et norsk firma der hedder databutikken. Enten havde
edbpriser eller databutikken lavet en fejl, for det var ikke det kit, som
navnet antød på deres side.

Mit kit indholdte kun radiator, cpu varmeveksleren, slangerne og noget
kølepasta. Jeg måtte selv ud og finde en 120 mm. blæser og vandet.

Jeg har så heller ikke betalt så mange penge, som kittet normalt koster og
det indholdte det jeg skulle bruge, så jeg gjorde ikke mere ved fejlen.

Men det er måske expansionsbeholderen, som sørger for at luften kommer ud
efter hånden som det slipper fri?

Fra : Klaus Petersen

Dato : 05-09-04 19:37
Fra : Leo

Dato : 05-09-04 21:43

Jeg skal ikke blande mig i copyright, men det du har købt virker ikke som
værende noget der har det mindste med asetek at gøre. Og det kit du viser en
link til hedder ikke som du skriver KT12A-L20, men KT03-L20. Og i den er der
ikke nogen beholder til vand, men som forslået i et andet indlæg, ville det
være en god ide at have et sådan, da systemet så selv kan tage det vand der
evt. måtte forsvinde på den ene eller anden måde, du skal så bare huske at
fylde lidt vand på en gang imellem, som man også skal på en bil, for
teknikken er ved den samme.

Den EHEIM pumpe du har, minder om den slags der bruges til springvand i
haven, eller til et akvarium.

Men et rigtig ASETEK system tror jeg altså ikke det er.

Hygsom
Leo

Fra : Laziter [9440]

Dato : 05-09-04 22:20

"Leo" <leo@leo.lir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> link til hedder ikke som du skriver KT12A-L20, men KT03-L20. Og i den er

Jo det skulle den have, alle Aseteks WaterChill kits indeholder reservoir
iflg. deres hjemmeside:
http://kortlink.dk/asetek/anc

Og hvis sættet skulle være et KT12A-L20 burde der også være en VGA og en
chipsæt blok med + lidt andet sjov.
Så alt ialt tror jeg at Klaus er blevet snydt.. Med mindre altså Asetek har
lavet nogle special-kits som de ikke har med på deres hjemmeside??

Mvh
Benjamin

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 06-09-04 15:02

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSmailme.dk> wrote in message

> [...]
> der
>
> Jo det skulle den have, alle Aseteks WaterChill kits indeholder reservoir

Ikke i følge denn her.
http://www.asetek.com/main/page.asp?sideid=475

Mogens

Fra : Laziter [9440]

Dato : 06-09-04 17:41

"Mogens Nielsen" <snegomneslein@hotmail.com.invalid> skrev i en meddelelse

> Ikke i følge denn her.
> http://www.asetek.com/main/page.asp?sideid=475

Næ det har du da ret i.. Havde ikke lige set den version..
Nåja, så er der nok ikke nogen der er blevet snydt. Det kunne jeg nu heller
ikke tro at Databutikken.com (svensk iøvrigt, og ikke norsk som der bliver
nævnt i et tidligere indlæg) kunne finde på, jeg har efterhånden gjort en
del gode handler hos dem.

Mvh
Benjamin

Fra : N_B_DK

Dato : 07-09-04 01:11

Mogens Nielsen wrote:
> Ikke i følge denn her.
> http://www.asetek.com/main/page.asp?sideid=475

kan ikke vises i firefox (her hos mig)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 06-09-04 15:01

"Leo" <leo@leo.lir.dk> wrote in message
> [...]
> haven, eller til et akvarium.
>
> Men et rigtig ASETEK system tror jeg altså ikke det er.

Så må du nok tro om igen.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 06-09-04 06:21

On Sun, 5 Sep 2004 17:00:22 +0200, Klaus Petersen <ng@spectual.ra.bnaa.dk>
wrote:

> [...]
>
> Har nogen bud på hvad jeg har gjort galt?
>
> Er der i øvrigt noget man kan putte i vandet for at forbedre kølingen

Hej Klaus

Prøv at kikke har på overclocking.com de har en del interesante artikler
om vandkøling.
Her er oversigten
www.overclockers.com/topiclist/index31.asp#WATER COOLING
De artikler som omhandler væskens betydning er
www.overclockers.com/articles993/
www.overclockers.com/tips1153/

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"