Ny PC starter ikke rigtig op
Fra : Allan E

Dato : 03-09-04 19:13

Hej gruppe

Jeg har i dag fået en ny pc ind af døren med posten.
Det viste sig at køleren var røget af cpu'en, og at PC'en derfor ikke
ville tænde i mere end 2 sek af gangen.
Men efter at have fastgjort køleren korrekt igen, vil PC'en gerne
tænde, men jeg får intet signal ud fra grafikkortet.

Jeg har nu haft brugt nogen tid på at teste de enkelte komponenter
igennem(hhv grafikkort, ram, cpu, skærm) og har konstateret at de
virker fint hver især.
(Det er et Asus A7V600-X bundkort der sidder i maskinen og grfikkortet
er ligeså Asus, FX 5200)
Men jeg får stadig intet signal...!? Desuden får jeg ingen beeps ved
opstarten, uanset om grafikkort sidder i eller ej. Nærmest som om den
ikke udfører POST check, ved opstarten.

Nogen der har en idé til hvad der kan være galt??

Mvh Allan E

Fra : Henning

Dato : 03-09-04 19:40

On Fri, 03 Sep 2004 20:12:45 +0200, Allan E <allan_ege@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Men efter at have fastgjort køleren korrekt igen, vil PC'en gerne
>tænde, men jeg får intet signal ud fra grafikkortet.

AMD? Så er cpu'en sikkert brændt af. Problemet er bare, at du nu selv
har rodet i maskinen, og derfor kan forhandleren påstå det er dig selv
der er skyld i fejlen.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Allan E

Dato : 03-09-04 22:33

On Fri, 03 Sep 2004 20:39:50 +0200, Henning <nomail@all.invalid>
wrote:
>AMD? Så er cpu'en sikkert brændt af. Problemet er bare, at du nu selv
>har rodet i maskinen, og derfor kan forhandleren påstå det er dig selv
>der er skyld i fejlen.

Well, hvis du havde givet dig tid til at læse lidt længere i mit
indlæg havde du også læst at jeg har testet cpu'en og at den virker
fint i en anden maskine. Så det er altså ikke cpu'en der er stået af.

Men ja, det var også min første tanke.

Mvh Allan E

Fra : Henning

Dato : 04-09-04 11:46

On Fri, 03 Sep 2004 23:32:37 +0200, Allan E <allan_ege@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>indlæg havde du også læst at jeg har testet cpu'en og at den virker
>fint i en anden maskine. Så det er altså ikke cpu'en der er stået af.

Alt andet lige - jo mere du roder og forsøger dig frem, jo større er
sandsynligheden for at forhandleren afviser en reparation/garantisag.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-09-04 20:30

Allan E wrote:

> Nogen der har en idé til hvad der kan være galt??

Processoren er død og du hænger på den.

Jesper G. Poulsen

Fra : Henning Larsen

Dato : 03-09-04 20:39

"Allan E" <allan_ege@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke udfører POST check, ved opstarten.
>

> Nogen der har en idé til hvad der kan være galt??

Prøv at fjerne ram-modulerne og starte op uden ram. Jeg har faktisk fået liv
i en pc på den måde. Da jeg bagefter satte modulerne i igen, kørte den
normalt.

Henning

Fra : Allan E

Dato : 03-09-04 22:30

On Fri, 3 Sep 2004 21:38:40 +0200, "Henning Larsen"
<henning.larsenNOGOOD@osterbo-net.dk> wrote:

> [...]
>i en pc på den måde. Da jeg bagefter satte modulerne i igen, kørte den

Hej Henning.

Det har jeg bestemt også prøvet. Som jeg skrev, så har jeg også testet
rammene i min anden pc, hvor de virker glimrende, hvilket også gælder
for cpu og grafikkort.

Mvh Allan E

Fra : Anders Lund

Dato : 04-09-04 09:55

Allan E wrote:

> Det har jeg bestemt også prøvet. Som jeg skrev, så har jeg også testet
> rammene i min anden pc, hvor de virker glimrende, hvilket også gælder
> for cpu og grafikkort.

Nej, det skrev du ikke. Har du prøvet at gøre som han skriver?
Det er ikke for at være hård - men prøv det.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Allan E

Dato : 04-09-04 12:11

Ja det var jo lige det jeg skrev...

Allan E

Fra : Anders Lund

Dato : 04-09-04 15:09

Allan E wrote:

> Ja det var jo lige det jeg skrev...

Ok, jeg kunne bare ikke læse at du havde prøvedet at starte systemet op
uden RAM.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Laziter [9440]

Dato : 03-09-04 22:53

"Allan E" <allan_ege@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nogen der har en idé til hvad der kan være galt??

Har du prøvet med en anden CPU i dit bundkort?
Fejlen kan jo også ligge i selve bundkortet, hvilket kan gøre netop det
eksperiment en smule riskant.

Mvh
Benjamin

Fra : Allan E

Dato : 04-09-04 09:46

On Fri, 3 Sep 2004 23:52:42 +0200, "Laziter [9440]"
<laziterNO@THANKSmailme.dk> wrote:

>"Allan E" <allan_ege@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Har du prøvet med en anden CPU i dit bundkort?
>Fejlen kan jo også ligge i selve bundkortet, hvilket kan gøre netop det
>eksperiment en smule riskant.

Ja jeg har forsøgt at sætte min gamle CPU i bundkortet, dog med samme
resultat, desværre.

Allan E

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 04-09-04 16:28

Hej Allan E
Hvis du under og efter alle dine eksperimenter også har forsøgt at "resette"
din bios med Jumperen på bundkortet uden at det har givet resultat så glem
det bundkort.
Men automatikken der har forsøgt at finde de rigtige indstillinger til din
CPU kan være blevet forvirret da den jo et par gange har måttet slå CPUen
fra fordi den blev for varm selvom indstillingerne skulle passe og af
sikkerhedmæssige grunde nu nægter at starte op indtil du får "Resat"
bundkortet således at automatikken kan gøre et nyt forsøg med de
indstillinger som Cpuen fortæller er de rigtige
Mvh
Kurt

Fra : Allan E

Dato : 04-09-04 16:46

On Sat, 4 Sep 2004 17:27:39 +0200, "Kurt Pedersen"
<kurt_birgittt@pedersen.mail.dk> wrote:

> [...]
>din bios med Jumperen på bundkortet uden at det har givet resultat så glem

Ja det blev også min konklution, efter jeg havde prøvet at resette det
uden resultat i går.
Jeg har nu sendt computeren tilbage til leverandøren. Sandsynligvis må
de så skifte bundkortet. Det er så bare nu man fortryder at man bad
dem samle computeren i stedet for selv at gøre det. Det havde været
noget nemmere at sende bundkortet tilbage i stedet for, som nu, hele
kabinettet med indhold :-/ Samtidig havde ricikoen for den løsrevne
køler været lig nul. Det der skulle have sparet mig tid og besvær, har
nu taget meget længere tid end hvis jeg skulle have samlet den selv.
Men sådan er det jo, desværre

Mvh Allan E

Fra : Allan E

Dato : 08-09-04 14:43

On Sat, 04 Sep 2004 17:46:15 +0200, Allan E <allan_ege@hotmail.com>
wrote:
> [...]
>køler været lig nul. Det der skulle have sparet mig tid og besvær, har
>nu taget meget længere tid end hvis jeg skulle have samlet den selv.

Så kom den tilbage igen, og iflg ram-følgesedlen, så har de skiftet
kabinettet ud. Det kunne jo så evt tyde på at det kan have været
strømforsyningen der er blevet beskadiet? Det så dog umiddelbart ud
somom at den virkede fint, men det kan så lige have været de
spændinger der skulle gi cpu'en strøm der gav problemer. Det er dog
første gang jeg har hørt om det, men okay. Nu virker den, og det er jo
rigtig fint

Mvh Allan E