Min maskine er begyndt at fryse
Fra : Jimmy

Dato : 02-09-04 09:19

Hey

Min maskine er begyndt at fryse. Det startede med at det kun var under
opstart. Jeg skulle bare prøve nogle gange, og så lykkedes det til sidst.
Den frøs altid samme sted, men når jeg først fik den op, så kørte den som
hidtil. Nu er den imidlertid begyndt at fryse, også når den er oppe. Det
betyder i virkeligheden at jeg har en fuldstændig ustabil PC.

Jeg troede at det sikkert var min Win2K installation der var skyld i det, så
jeg overvejede bare at reinstallere maskinen. Jeg kommer min Win2K CD i
CD-ROM drevet, og den starter med at læse drivere ind, men så lige pludselig
fryser den. Ok, et eller andet siger mig at det ikke er min Win2K
installation.

Så prøvede jeg at ændre nogle settings i BIOS, men til min store
overraskelse, så frøs maskinen pludselig mens jeg rodede rundt i BIOS.

Et eller andet siger mig at det nok er et hardware problem. Jeg har prøvet
med et andet grafikkort, men det er tilsyneladende ikke det der er galt. Jeg
mistænker MB eller RAM for at være synderen, men jeg ved det ikke med
sikkerhed.

Nogen der oplevet dette, og umiddelbart kan fortælle hvad der er galt?
Nogen anbefalinger til hvad jeg skal prøve at gøre er meget velkomne.

--

Jimmy

Fra : Laziter [9440]

Dato : 02-09-04 09:37

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hidtil. Nu er den imidlertid begyndt at fryse, også når den er oppe. Det
> betyder i virkeligheden at jeg har en fuldstændig ustabil PC.

Det kan være dårlig RAM, har du flere end en RAM blok så prøv at pille dem
ud og benyt udelukkelses metoden ved at sætte en blok i af gangen og starte
maskinen op.
Det kan også være et varme problem, prøv at åbne din maskine og tjek om
blæseren/blæserne kører ordenligt rundt, tjek også for støv som kan virke
som et varmetæppe på diverse HW. Tag også lige et kig på din CPU køler og se
om den sidder hvor den skal, pil den evt. af og giv CPU og køler en rensning
og påfør ny kølepasta.
Undersøg om alt "put-i-slot" HW sidder ordenligt fast, giv evt. det hele et
tryk for at være sikker.
Ja det er sikkert også andre muligheder, men de 2 nævnte er de mest typiske
(som jeg kender til ihvertfald).

Mvh
Benjamin

Fra : Ole Axelsen

Dato : 02-09-04 13:33

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hey
>
> Min maskine er begyndt at fryse. Det startede med at det kun var under

Det kunne faktisk også være fordi den sveder Har du tjekket, om der er
køling nok til processoren? Blæseren, hvis der er en sådan, flytter temmelig
meget luft med tilhørende skidt og støv, som tid efter anden sætter sig fast
i køleribberne.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Jimmy

Dato : 02-09-04 15:50

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hey
>
> Min maskine er begyndt at fryse. Det startede med at det kun var under
> opstart...

Hey

Har prøvet at følge jeres råd, men det lader til at det bliver værre og
værre problemet. Temperaturen var ok. RAM var ok (testet med memtest86).

Jeg tror simpelthen at MB'et er blevet slidt. Kan det lade sig gøre at det
bliver slidt. Jeg synes altid at jeg har haft problemer med denne maskine.
Nogen gange er den gået ned uden nogen speciel grund. På det sidste havde
jeg svært ved at starte den op, og nu kan jeg ikke engang få billede på min
skærm. Jeg har aldrig før selv oplevet at en computer går ned mens jeg er i
BIOS indstillingerne. Den kom lidt bag på mig.

Kan det tænkes at der har siddet en eller anden løs forbindelse, som
simpelthen bare er blevet værre og værre?

MB'et ryger nok i skralderen. Nu har jeg bestilt et nyt MB. Soltek med
800MHz FSB, 2,8GHz Intel P4 og 512MB DDR RAM. Dog har jeg nu en 1,2GHz
Athlon som jeg ikke kan bruge til noget. Nå men den gemmer jeg nok til en
eller anden god gang. Man ved jo aldrig hvornår man lige får brug for sådan
en, hehe...

Tak for hjælpen :)

Jimmy

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-09-04 20:47

Jimmy wrote:

> Jeg tror simpelthen at MB'et er blevet slidt. Kan det lade sig gøre
> at det bliver slidt. Jeg synes altid at jeg har haft problemer med

Der sidder komponenter på bundkort der kan have svingene kvalitet.
Rundt omkring CPU'en sidder en række elektrolytter. Buler de bare en
lille smule opad er de færdige.

> at en computer går ned mens jeg er i BIOS indstillingerne. Den kom
> lidt bag på mig.

Det er ikke en kabelfejl, så

> Athlon som jeg ikke kan bruge til noget. Nå men den gemmer jeg nok
> til en eller anden god gang. Man ved jo aldrig hvornår man lige får
> brug for sådan en, hehe...

Smid den i et ASRock K7S8X rev 3.0

Jesper G. Poulsen

Fra : Jimmy

Dato : 06-09-04 17:00

> Der sidder komponenter på bundkort der kan have svingene kvalitet.
> Rundt omkring CPU'en sidder en række elektrolytter. Buler de bare en
> lille smule opad er de færdige.

Har lige prøvet at se på komponenterne rundt omkring. Fandt også en
hjemmeside der viste nogen billeder af hvordan det kunne se ud. Det ser nu
fint ud på mit board.

> Det er ikke en kabelfejl, så

Det vil jeg ikke udelukke. Det lyder måske sandsynligt. Der har altid været
lidt problemer med den, lige fra da jeg anskaffede mig den. Det skulle da
ikke undre mig om det virkelig er en kabelfejl der er skyld i dette. Ved
ikke lige hvordan jeg finder ud af det, men jeg kan se at et af IDE kablerne
er fuldstændig krøllet på alle mulige måder. Ved ikke om det kan være det?

> Smid den i et ASRock K7S8X rev 3.0

Lyder ret fornuftigt. Er ASRock nogle gode motherboards?

Tak for hjælpen :)

Jimmy

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-09-04 07:18

Jimmy wrote:

> at et af IDE kablerne er fuldstændig krøllet på alle mulige måder.
> Ved ikke om det kan være det?

BIOS er ikke afhængig af IDE-access. Dérfor er kablerne ikke problemet.
Problemet ligger et sted på bundkortet.

> Lyder ret fornuftigt. Er ASRock nogle gode motherboards?

Gå ind på Edbpriser, find K7S8X og læs købernes kommentarer

Jesper G. Poulsen