Opgradering ? Elller hvad ?
Fra : Torben Larsen

Dato : 30-08-04 19:41

Hej, jeg har en ældre pc som jeg i grunden er tilfreds med, og den opfylder
de fleste af mine krav. Men der er situationer hvor den kører 'lidt'
langsomt !! Så er det store spørgsmål jo, 'hvad kan man (billigst) muligt
gøre ved det ? Skal cpu' en evt. opgraderes ? Og i så tilfælde, kan rammen
så 'følge' med ?

Systemet ser pt. sådan ud:
Gigabyte GA-7ZMM Micro ATX bundkort
AMD Duron 800 MHz
384 mb 133 MHz SD ram
3D Blaster FX 5200 - 128 mb
Maxtor 40 gb disk
WDC 20 gb disk
Floppy
Atapi cd-rom 52x
MSI cd-rw 52x
Onboard lydkort
Netkort (Webspeed)

Så mit spørgsmål er kort og godt: Hvordan får jeg for Ca. 1000,-kr. sat lidt
fut i maskinen ?

/ Torben

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 30-08-04 19:53

Torben Larsen wrote:
> [...]
> Onboard lydkort
> Netkort (Webspeed)
>
> Så mit spørgsmål er kort og godt: Hvordan får jeg for Ca. 1000,-kr.

Mit svar er kort og godt at du ikke får meget fut for 1000 bananer. Det
eneste der IMO kan genbruges er måske dine harddiske (du skriver ikke model
nummer, så det er svært at vurdere) samt dine optiske drev. Jeg har lige
undersøgt om hvorvidt du kan kyle en større CPU i dit mobo, men det er
heller ikke for heldigt:
http://tw.giga-byte.com/Motherboard/Support/CPUSupportList/CPUSupportList_GA-7ZMM.htm

Jeg vil mene at der skal skiftes mobo, CPU, RAM og grafikkort for at få den
til at køre nogenlunde. Og et hurtigt overslag på dette vil lyde således:
Mobo: 800,-
CPU: 1000,-
RAM: 1500,-
GFX: 1500,-
Ialt: 4800,-

Det var helt sikkert slet ikke det du var ude efter, men var det mig ville
jeg ikke ofre meget tid og penge på noget så bedaget hardware...

--
Mvh/Martin K
3 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : JK

Dato : 30-08-04 21:21

On Mon, 30 Aug 2004 20:41:28 +0200, "Torben Larsen"
<torben.larsen@c.dk> wrote:

> [...]
>gøre ved det ? Skal cpu' en evt. opgraderes ? Og i så tilfælde, kan rammen

http://www.giga-byte.com/Motherboard/Support/CPUSupportList/CPUSupportList_GA-7ZMM.htm

Jeg vil give Martin ret, med begrundelse i denne cpu-liste.

Som du ser er alt over 1400 MHz forbudt. Sådan en gammel T-bird med
1400 MHz er ikke i handlen mere. Du skal have en såkaldt fsb200 athlon
cpu, thunderbird eller Duron, og det kan jeg faktisk ikke finde på
edbpriser.dk

Der er fsb266, 333 og 400. Så du er henvist til brugtmarkedet for at
finde en egnet cpu. F.eks. www.qxl.dk , hold øje i nogle uger.

http://www.giga-byte.com/Motherboard/Support/BIOS/BIOS_GA-7ZMM.htm

Manual:
http://www.giga-byte.com/Motherboard/Support/Manual/Manual_GA-7ZMM.htm

Jeg kan læse, at bundkortet har 2 ram sokler og tager op til 1.0 Gbyte
ram. Det er nok en ide med mere sdram i den. Men sdram er noget
umoderne i dag (dyrt undtagen brugt).

Du har ata100, - det er meget godt.
Een stor harddisk med 8 Mbyte cache. En 80 Gb får man i nakken for
500.

Bundkortet understøtter 4x agp grafikkort. Du spiller åbenbart ikke !?

mvh

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-04 09:16

JK wrote:

> ram. Det er nok en ide med mere sdram i den. Men sdram er noget
> umoderne i dag (dyrt undtagen brugt).

Nej. SD-RAM sidder i alle moderne maskiner inklusive din egen.

> Bundkortet understøtter 4x agp grafikkort. Du spiller åbenbart ikke !?

Der er ingen gevinst i AGPx8. Du følger åbenbart ikke med, siden du kan
vælte sådan noget sludder ud.

Jesper G. Poulsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-08-04 21:59

"Torben Larsen" <torben.larsen@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Onboard lydkort
> Netkort (Webspeed)
>
> Så mit spørgsmål er kort og godt: Hvordan får jeg for Ca. 1000,-kr. sat

Jeg er så ikke helt enig med de andre i, at du skal bruge så mange penge for
at få et rimeligt resultat, når du mere eller mindre er tilfreds nu.
Det er dit bundkort og cpu som du bør kigge på. SDram kan du nok ikke
genbruge i et nyt bundkort, idet der vist ikke laves bundkort, som
understøtter dem mere. Resten mener jeg godt kan genbruges ud fra dine krav.
Så bemærker jeg, at det er et micro atx bundkort. Det kan begrænse din
søgning efter noget andet en del, hvis ikke der er plads til et bundkort i
alm. størrelse i kabinettet.
Jeg vil foreslå, at du ser på brugtmarkedet, f.eks. i dk.marked.privat.edb
grupperne.
Har du plads til et alm. bundkort kunne du f.eks. søge efter et ecs k7s5a
bundkort med en processor og køler mellem 2000 og 2400 mhz. De fåes til
absolut rimelige penge. Fordelen er at du så kan genbruge dine ram, idet
både sdram og ddr ram kan bruges i dette kort. Jeg vil tro, at det vil koste
ca. 500 kr.
Bliver du tvunget til at skifte til noget helt andet og evt. så også må tage
nye ram med, vil du kunne få et rimeligt mb, 2500 barton cpu, køler og 512
mb ddrram for 15-1800 kr.
Så sælger du dit mb med cpu og dine ram.
Rammene er stadig rimeligt eftertragtede, så du kan få ca. 1 kr. pr. mb. MB
med cpu kan nok kaste 150 - 200 kr. af sig. Så er det lidt over 1000 kr. men
så får den også et ordentligt spark.
Har du mod på det kan du købe det brugt for ca. 11-1300 kr.

Kurt

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-04 09:22

Kurt B. Andersen wrote:

> tilfreds nu. Det er dit bundkort og cpu som du bør kigge på. SDram
> kan du nok ikke genbruge i et nyt bundkort, idet der vist ikke laves

SD-RAM anvendes af alle maskiner.

Torbens maskine anvender SDR SD-RAM, hvor nye maskiner anvender _DDR_
SD-RAM.

> Bliver du tvunget til at skifte til noget helt andet og evt. så også
> må tage nye ram med, vil du kunne få et rimeligt mb, 2500 barton cpu,
> køler og 512 mb ddrram for 15-1800 kr.

Nu står der ikke hvad maskinen anvendes til, så jeg vil byde ind med
dette:

> Så sælger du dit mb med cpu og dine ram.

Ja, det er løsningen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 31-08-04 08:36

wrote:

> [...]
> Onboard lydkort
> Netkort (Webspeed)
>
> Så mit spørgsmål er kort og godt: Hvordan får jeg for Ca. 1000,-kr. sat

Hej

Den største/hurtigeste CPU dit mobo kan æde er en TB1400mhz. Men det er
imo også fint det er mindst en fordobling af din nuværende cpu kraft. Mere
ram vil heller ikke være af vejen. Jeg kan regne ud af du ellerede bruger
de 2 ram slots på brættet. Men du kan sælge den 128mb stang du har og købe
en 512mb i stedet. Den sidste ting du kan kikke på er en hurtigere
harddisk. Hvis du ikke har brug for mere plads kan den godt undlades men
en gammel/langsom harddisk har faktisk utrolig stor betydning for hvordan
maskinen føles at arbejde med.

Delene du skal bruge skal du købe brugt. Prøv dk.marked.privat.intern
eller dba.dk. qxl er imo ikke værd at kikke på med alle deres gebyre
bliver en billigvarer alt for dyr.
Du skal regne med ca. 1 kr per mb ram. og cpuen kan du sikkert få for
100-200kr. Hvis du ikke har en ordenlig køler allerede kan det også være
at du skal have den opgraderet. Den køber du også brugt. Du kan sikkert få
en med samme med cpuen.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Laziter [9440]

Dato : 31-08-04 09:02

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
> qxl er imo ikke værd at kikke på med alle deres gebyre
> bliver en billigvarer alt for dyr.

QXL tager ikke gebyr hos køberne, men derimod fra sælgerne.
Men noget helt andet er så at QXL er ved at være noget værre rod, de smider
medlemmer ud for et godt ord.
Måske er det fordi eBay er ved at opkøbe dem, hvem ved?

Men anyways..

Prøv at kigge lidt rundt i aviser, som nævnt tag også et kig i dk.marked
grupperne, prøv evt. www.danauktion.dk
Du kunne også prøve at sælge din nuværende maskine og købe en ny, de er
faktisk slet ikke så dyre mere.
Jeg købte f.eks. en maskine hos midtdata.dk for 2199,- sidste år, godt nok
med onboard gfx, men for en lille tusse har jeg nu fået nyt bundkort + gf3
ti-200.
Mit system ser nu således ud:

AMD Tbred 1800+ @ 2400+ (6 x 333)
Abit AN7
512 MB PC2700 RAM
GeForce 3 ti200 128 MB RAM
40 GB Maxtor Fireball3
80 GB Maxtor DiamondMax (en gave)

Jeg vil ikke nævne de optiske drev da jeg har skiftet en del gange.

Ialt har jeg givet ca. 3200,- for min maskine, og jeg synes den kører
rigtigt godt, spiller f.eks. Farcry uden problemer (dog ikke med max
detaljer).

Så måske ville det være bedre at overveje en ny maskine istedet for at
spilde for mange penge på en gammel..

Mvh
Benjamin

Fra : Thomas Hansen

Dato : 01-09-04 00:00

On Tue, 31 Aug 2004 10:02:25 +0200, Laziter [9440]
<laziterNO@THANKSmailme.dk> wrote:

> QXL tager ikke gebyr hos køberne, men derimod fra sælgerne.

Det ved jeg godt. Men det er jo i sidste ende køberen der kommer til at
betale alligevel.
Jeg handlede meget på QXL lige da de startede. Både som køber og sælger.
Men hvis prisen for varen ikke er ret høj æder gebyrer hele fortjenesten.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Torben Larsen

Dato : 01-09-04 04:54

Tusind tak for god respons )
Alle indlæg er læst og nu er det bare om at vælge.

/ Torben