Ny strømforsyning
Fra : Per Nielsen

Dato : 29-08-04 14:54

Min skrammeldåse af en Codegen 400W PSU (til 213,-) er stået af. Den samme
oplevelse har en ven lige haft. Never Codegen again. Tidligere har jeg haft
en AOpen der led samme skæbne.

Så nu vil jeg ud at finde noget virkeligt kram. Jeg regner med noget i
prislaget 600-1.000 (inkl. forsendelse). Skal kunne trække:

Abit NF7-S rev2.0
Athlon XP Barton 2500+
2x512MB DDR RAM PC3200
80GB Seagate Barracuda IV
40GB Seagate Barracuda IV
NEC 2500A DVD-brænder
LiteOn LTR-52327S CD-brænder
Toshiba SD-M1612 DVD-drev
Gainward 6800GT (overclocked fra 350/1000Mhz til 390/1140Mhz)

Mus, tastatur og diskettedrev siger vist sikkert sig selv

Jeg har hørt godt om Antec og Thermal Take. Er der evt. andre der kan komme
på tale (indenfor prislejet)? En virkelig stærk og stabil strømforsyning er
prioritet nr. 1, men støjniveauet vægtes næsten lige så højt. Mange
Molex-connectors ville være dejligt, da jeg har læst at 6800GT kortet helst
skal sidde på sin egen ledning (uden andre enheder koblet på).

Lige nu har jeg kig på en Antec TruePower (PC) til 883,-.

Er der noget andet der kan komme i betragtning under ovennævnte
forudsætninger? Bl.a. kan jeg se at den har 12 udgangsforbindelser, hvilket
jeg ikke har set nævnt i forbindelse med nogle af de andre. Er der nogen
forskel på den og en TrueBlue, udover det fancy design?

En 560W Thermaltake Silent Purepower W0023 holder sig også indenfor
prisrammen. Men det er jo ikke altid at mere W på papiret er ensbetydende
med en bedre strømforsyning. Og støjniveauet har stadig næsten lige så høj
prioritet.

Så jeg er meget spændt på hvad i siger. Fyr bare løs Jeg kører med et
lidt andet system i øjeblikket og en ældre 230W PSU, så det er med at få en
ny PSU hjem og gang i 6800GT kortet Det har jeg ikke rigtigt mod på at
gøre med en 230W'er.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-08-04 17:39

Per Nielsen wrote:

> Er der noget andet der kan komme i betragtning under ovennævnte
> forudsætninger? Bl.a. kan jeg se at den har 12 udgangsforbindelser,

NorthQ NG-4001 - den er identisk med HuntKey LW-6400HP som jeg har fået
anbefalet fra en IT-chef på en større dansk virksomhed.

Jeg har selv en NorthQ og jeg er udemærket tilfreds med den.

Jesper G. Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 29-08-04 18:04

Jesper G. Poulsen wrote:
> NorthQ NG-4001 - den er identisk med HuntKey LW-6400HP som jeg har
> fået anbefalet fra en IT-chef på en større dansk virksomhed.

Er det en af dem her, eller har du evt. et forhandlerlink? Jeg vil gerne op
på mindst 480W.

http://tinyurl.com/5yac8

> Jeg har selv en NorthQ og jeg er udemærket tilfreds med den.

Jeg kender ikke rigtigt NorthQ, udover at have læst en del kritik af deres
DVD-udstyr, men derfor kan de jo godt lave nogle gode PSU'er

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-08-04 18:19

Per Nielsen wrote:

> Er det en af dem her, eller har du evt. et forhandlerlink? Jeg vil
> gerne op på mindst 480W.

Effekten kan du ikke bruge til noget fornuftigt. Kig på strømme.

> http://tinyurl.com/5yac8

Huntkey's mindre PSU'er får hos Zitech.

> Jeg kender ikke rigtigt NorthQ, udover at have læst en del kritik af
> deres DVD-udstyr, men derfor kan de jo godt lave nogle gode PSU'er

NorthQ laver ikke andet end at finde noget hardware og sætte deres navn

Jesper G. Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 29-08-04 19:01

Jesper G. Poulsen wrote:
> Huntkey's mindre PSU'er får hos Zitech.

Den største er 300W, og det er alligevel for lidt med et GeForce 6800GT.

> NorthQ laver ikke andet end at finde noget hardware og sætte deres
> navn på

Thought so

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-08-04 19:32

Per Nielsen wrote:

> Den største er 300W, og det er alligevel for lidt med et GeForce

??

Jeg omtaler NQ-4001 og dens slægtskab med Huntkey's 400W PSU. At Zitech
så ikke har dén på programmet er ret irrelevant.

Jesper G. Poulsen

Fra : K.

Dato : 29-08-04 19:43

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> en
> ny PSU hjem og gang i 6800GT kortet Det har jeg ikke rigtigt mod på at

http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=20480

Antec true power er virkelig kvalitet til prisen .
Jeg har selv den på 480 W.

a.. Dedicated output circuitry for each voltage output, overcomes the
limitations of combined output of traditional design. Get all the power you
need when you need it most.
b.. Voltage Feedback to maintain accurate voltage to all components: adds
stability to your system
c.. Antec Low Noise Technology achieves the optimum balance between noise
reduction and necessary cooling.
d.. ATX12V for AMD and Intel based systems including P4.
e.. 2 Serial ATA drive connectors.
f.. Two double ball bearing fans.
g.. Gold plated connectors.

Fra : Per Nielsen

Dato : 29-08-04 20:23

K. wrote:
> http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=20480
>
> Antec true power er virkelig kvalitet til prisen .
> Jeg har selv den på 480 W.

Det ser ud til at være den jeg har linket til på Edbpriser? Lyder godt. Hvad
med støjniveauet? Specielt sammenlignet med alm. "slave-PSU'er" a la Codegen
o.lign., hvis det er muligt at sige noget om det.

Jeg har endnu ikke kunnet støve nogle billeder op af antal udtag og
Molex-stik. Kan du oplyse lidt om det, og har du evt. nogle links til
billeder der siger mere end ord?

Fra : Leo

Dato : 29-08-04 21:01

Jeg skal ikke gøre mig klog på noget, men fandt denne pdf file hvor du kan
se hvad for stik der er.
http://www.antec.com/pdf/drawings/truepower_drawing.pdf

Fra : Per Nielsen

Dato : 29-08-04 22:02

Leo wrote:
> Jeg skal ikke gøre mig klog på noget, men fandt denne pdf file hvor
> du kan se hvad for stik der er.
> http://www.antec.com/pdf/drawings/truepower_drawing.pdf

Thx, den fandt jeg også Jeg har bare lidt svært ved at "tyde" den. Men
nu er jeg da så også blevet godt og grundigt stædig. Og fandt det på en
italiensk side. Jeg kan bare ikke rigtigt forstå at fabrikanterne ikke synes
det kunne være af betydning for kunderne...........

http://www.amdplanet.it/archivio/articoli/80/3
http://www.amdplanet.it/art_img/80/connettori.jpg

Så hvis ikke der kommer nogen modargumenter bliver det da sådan en jeg
snupper en af de nærmeste dage

Fra : Leo

Dato : 29-08-04 23:02

da jeg zoomede ind på billedet i PDF filen, syntes jeg da det var nemt nok
at se hvad og hvor mange der er af hver slags stik, selv om jeg ikke kende
de nye typer, sidder med en 6-7 år gammel maskine, men den kan sagtens klare
det jeg skal bruge. Men nu skal jeg jo heller not spille vilde spil, kun
gamle arcade spil, http://mame.lir.dk

Men jeg kom frem til følgende
1 stort stik, sikkert til bundkortet (P1)
7 stik som passer til HD, CD rom, DVD osv.(P2,P3,P5,P6,P8,P9,P10)
2 stik passer til floppy og lignende (P4,P7)
1 stik firkantet som jeg ikke ved hvad er til, bundkort måske ? (P12)
1 stik fladt til 6 ben, ingen ide om hvad det er til. (P11)
2 stik med stk 4´bene, til blæser efter hvad der står(magen til HD stikket)
(P13,P14)
1 med 3 ben, hvor kun 2 ben bruges, ved ikke hvad det er til. (P15)

Så svært er det vel ikke lige frem

Håber det er til lidt hjælp, og ja, jeg vil gerne vide hvad de stik er til
som jeg ikke er helt sikker på.
(P12,P11,P15)

Fra : Per Nielsen

Dato : 29-08-04 23:39

Leo wrote:
> da jeg zoomede ind på billedet i PDF filen, syntes jeg da det var
> nemt nok at se hvad og hvor mange der er af hver slags stik.

Både og Det snyder lidt. Det kan du se på de billeder jeg har linket
til.

> 7 stik som passer til HD, CD rom, DVD osv.(P2,P3,P5,P6,P8,P9,P10)

Der er 5 Molex-stik, 2 floppy-stik og 2 SATA-stik. Og et par stykker mere
jeg ikke kender navnene på (bortset fra powerstikket selvfølgelig). Nogle af
stikkene på tegningen er åbenbart samme stik set fra oven og fra neden. Og
derfor snyder det med antal af Molex. P2+P3=1, P5+P6=1, P8+P9=1, P10=1,
P13+P14=1. Check med http://www.amdplanet.it/art_img/80/connettori.jpg , det
giver 5 Molex.

> Så svært er det vel ikke lige frem

Er du stadig helt sikker på det ? Når man sammenligner med et
almindeligt billede, synes jeg ikke at pdf-billedet virker logisk. Men folk
der arbejder med den slags tegninger til daglig, vil selvfølgelig nok kunne
finde frem til hvilke stiktyper og antal det drejer sig om?

> Håber det er til lidt hjælp, og ja, jeg vil gerne vide hvad de stik
> er til som jeg ikke er helt sikker på.
> (P12,P11,P15)

Jeg var mest interesseret i antal Molex-stik og hvordan de var forbundet.
Det har jeg fundet ud af nu. Der er links til nogle reviews her (med
billeder), som giver bedre oplysninger om de resterende stik du er
interesseret i:

http://tinyurl.com/4sqtd

Fra : Martin Sand.

Dato : 30-08-04 12:08

Per Nielsen wrote:
> Min skrammeldåse af en Codegen 400W PSU (til 213,-) er stået af. Den
> samme oplevelse har en ven lige haft. Never Codegen again. Tidligere
> har jeg haft en AOpen der led samme skæbne.

Jeg vil foreslå at du kigger på http://www.qtechnology.net/main.html
Jeg har en Q-Technology Silent System 300W PSU som jeg købte til omkring 650
kr., og den siger ikke en lyd og trækker alt indtil nu.

Mit setup:
Asus P4P800 SE
Intel P4 2,4 N2 med NMT2 temp.styring fra Webconsult
2x256 Mb PC 2700 Samsung
Seagate Barracuda 7200.7 120 Gb
Seagate Barracuda 7200.7 80 Gb
Sandberg IDE controller
ATI Radeon 9000 PRO All-In-Wonder grafikkort m/ tv-tuner
NEC ND-2500 dvd-brænder
Yamaha CRW-3200E cd-brænder
Asus CD-520A cd-rom
Panasonic diskdrev
Planet ENW-9504 pci netværkskort
M-Audio Delta Audiophile 2496 lydkort (til 1500 kr.)
Logitech QuickCam Pro 4000 USB webcam som får strøm via USB
1 stk. Antec 80 mm kabinetkøler

Kører klippestabilt uden støj.

--
MVH Martin

Ved henv. på mail, udskift privacy.net med stofanet.dk

Fra : Martin Sand.

Dato : 30-08-04 12:19

Martin Sand. wrote:
> Jeg vil foreslå at du kigger på http://www.qtechnology.net/main.html
> Jeg har en Q-Technology Silent System 300W PSU som jeg købte til
> omkring 650 kr., og den siger ikke en lyd og trækker alt indtil nu.

Det er forøvrigt Gold Serien "QT-02300" jeg har.
http://www.qtechnology.net/psus.htm

/Martin

Fra : Per Nielsen

Dato : 30-08-04 22:08

Martin Sand. wrote:

> Det er forøvrigt Gold Serien "QT-02300" jeg har.
> http://www.qtechnology.net/psus.htm

Takker for dit forslag, Martin. Som det ser ud lige nu går jeg efter en
Antec TruePower 480W. Den får meget fine bedømmelser, og der er lidt ekstra
horsepower. De nye Nvidia 6800GT grafikkort trækker en hel del ekstra og
kræver sågar eget Molex-stik. Antec er lidt dyrere, men efter at to af de
billige PSU'er er gået døde for mig (inden for 1 år), er jeg villig til at
spendere noget mere denne gang.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-04 09:08

Per Nielsen wrote:

> Takker for dit forslag, Martin. Som det ser ud lige nu går jeg efter
> en Antec TruePower 480W. Den får meget fine bedømmelser, og der er

Husker du at kigge på forsyningernes strømformåen, for det er den der
holder dine enheder igang.

Effekten [W] er nul værd.

> lidt ekstra horsepower. De nye Nvidia 6800GT grafikkort trækker en
> hel del ekstra og kræver sågar eget Molex-stik. Antec er lidt dyrere,

De har ofte nulighed for deres egen separate PSU og den løsning vil jeg
mene er væsentligt bedre, da man ellers kan købe sig fattig en store
PSU'er.

> men efter at to af de billige PSU'er er gået døde for mig (inden for
> 1 år), er jeg villig til at spendere noget mere denne gang.

Prisen og kvaliteten følges ikke altid ad. Du kan godt spendere en
formue på noget skrammel og du kan få kvalitet for en slik.

Se bort fra prisen og se bort fra effekten og køb så den PSU der
opfylder dine behov.

Og husk, du har _altid_ 2års reklamationsret ved køb i Danmark

Jesper G. Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-08-04 10:14

Jesper G. Poulsen wrote:
> Husker du at kigge på forsyningernes strømformåen, for det er den der
> holder dine enheder igang.
> Effekten [W] er nul værd.

Nu er jeg ikke så kompetent på det område, men ser det her ikke rimeligt
godt ud?

http://www.antec.com/specs/true480_spe.html

Er det ikke max output load ved +5V, +12V og +3,3V man skal kigge efter?
Giver henholdsvis 38A, 22A og 30A. Er det helt skævt?

> De har ofte nulighed for deres egen separate PSU og den løsning vil
> jeg mene er væsentligt bedre, da man ellers kan købe sig fattig en
> store PSU'er.

Det er jeg så ikke så meget for at rode med. Antec'en jeg har kig på koster
883,-. Skal man i stedet bruge to PSU'er af ihvertfald rimelig kvalitet,
tror jeg ikke det er meget der kan spares (om noget). Og Antec får temmelig
gode anmeldelser, hvilket er hovedårsagen til at jeg er meget forhippet på
den Efter to dårlige billige PSU'er slipper jeg som sagt gerne en del
flere slanter denne gang.

> Prisen og kvaliteten følges ikke altid ad. Du kan godt spendere en
> formue på noget skrammel og du kan få kvalitet for en slik.

Ork ja. Men Antec er kvalitet.

> Og husk, du har _altid_ 2års reklamationsret ved køb i Danmark

Jepper. Jeg køber den også i Danmark. Jeg får da også min Codegen ombyttet,
men den ryger ind i skabet som reserve. Den nedbrudte Codegen nåede såmænd
også at brænde et bundkort af, og det var så det der satte prikken over
i'et. Denne gang reddes jeg så af reklamationsretten vedr. bundkortet, men
det er jo ikke sikkert jeg gør det næste gang.

Beslutningen om Antec'en er taget, med mindre du kan linke til knap så gode
reviews

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-08-04 11:49

Per Nielsen wrote:

> Nu er jeg ikke så kompetent på det område, men ser det her ikke
> rimeligt godt ud?
> http://www.antec.com/specs/true480_spe.html

Jo, det er ganske nydeligt.

> Det er jeg så ikke så meget for at rode med. Antec'en jeg har kig på
> koster 883,-. Skal man i stedet bruge to PSU'er af ihvertfald rimelig

En PSU som vi kender den og en lille PSU til grafikkortet - der iøvrigt
sidder ved siden af grafikkortet. Men de enorme mængder strøm et
moderne grafikkort konsummerer er det tilrådeligt at holde strømførende
kabelstræk så korte som muligt.

> Beslutningen om Antec'en er taget, med mindre du kan linke til knap
> så gode reviews

Jeg forsøger bare at åbne dine og andres øjne for alternative løsninger.

Jesper G. Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-08-04 12:23

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg forsøger bare at åbne dine og andres øjne for alternative
> løsninger.

Helt i orden, og det er jeg da også udmærket klar over. Jeg har været glad
for input, det vil jeg hermed gerne understrege

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-08-04 19:05

Martin Sand. wrote:

> Jeg vil foreslå at du kigger på http://www.qtechnology.net/main.html
> Jeg har en Q-Technology Silent System 300W PSU som jeg købte til

Endnu et bevis på at effekt ikke er alt.

Jesper G. Poulsen