200Gb ren, eller 2x120Gb RAID
Fra : Sven

Dato : 28-08-04 23:09

Hej.
Min nuværende 160Gb er ved at være for lille, så jeg påtænker mig at
anskaffe et "data-drev". Hvad vil være hurtigst, en stor 200 GB HD, eller 2
*120Gb HD'ere i RAID 0, begge tilfælde SATA? Jeg ved godt, at i div
måleprogrammer vil RAID vinde, men i daglig brug? Data-drevet er til
midlertidige film og billeder, så sikkerhedsspørgsmålet mht RAID 0 er
(næsten) ligegyldigt her.
Kan WindowsXP udnytte sådan et RAID 0 i SATA så godt, at jeg kan mærke den
hastighedsforskel der kan måles i et testprg?

Sven

Fra : Jonny Jensen

Dato : 29-08-04 08:36

> [...]
> måleprogrammer vil RAID vinde, men i daglig brug? Data-drevet er til
> midlertidige film og billeder, så sikkerhedsspørgsmålet mht RAID 0 er

Hvis det bare er til data oplagring, ser jeg ingen grund til at bruge Raid,
det skulle da være for sikkerhedens skyld og så ville jeg køre Raid 5 eller
Raid 1 i stedet, absout ikke 0, som du selv er inde på.

Uanset hvad, så ville jeg holde mig til en stor disk, hvilket sikkert også
er den billigste og nemmeste løsning (mht kabling osv). Så sparer du også
nogle pladser i controlleren til flere nye diske hen ad vejen. Med stor disk
kommer ofte større pladsbehov :)

> Kan WindowsXP udnytte sådan et RAID 0 i SATA så godt, at jeg kan mærke den
> hastighedsforskel der kan måles i et testprg?

Har selv et Sata Raid 0 kørende, her er der dog tale om 2 x 74 GB WD Raptor
10K RPM, og det KAN i hvert fald mærkes og udnyttes, så mon ikke det samme
gælder for mindre vilde diske?

Jonny.

Fra : Bo Andersen

Dato : 31-08-04 08:09

> Kan WindowsXP udnytte sådan et RAID 0 i SATA så godt, at jeg kan mærke den
> hastighedsforskel der kan måles i et testprg?
> [...]

Ja det kan mærkes.
Nu ved jeg ikke om du har en RAID controller, men ellers kan
du bare købe to diske og smække på din alm. controller.
Opgradere dem til Dynamiske diske og lade XP køre dit RAID-0.
Der benyttes ufatteligt lidt CPU-kraft til det. (Kan ikke mærkes på
CPU'en) og vupti så har du et RAID-0 system.

-Bo-
Note: Kan man snakke om RAID når der ikke er Datasikkerhed ?

Fra : Anders F

Dato : 31-08-04 09:30

"Bo Andersen" <boing@tele2adsl.dk> wrote in message
> Note: Kan man snakke om RAID når der ikke er Datasikkerhed ?

Måske AFRAID?

/Anders