phpMyAdmin på dansk
Fra : AlleyKat

Dato : 27-08-04 03:44

Hej.

Jeg har nu i et lille års tid vedligeholdt den danske version af
oversættelsen til phpMyAdmin, og nu hvor der snart kommer en ny release
tænkte jeg at det måske lige var tid at spørge eksperterne - derfor det lidt
offtopic emne; jeg vil jo allerhelst spørge dém der sidder med det til
hverdag og som kan se fejl i de mere obskure oversættelser. Tusindvis af
danskere bruger phpMyAdmin i større eller mindre grad via deres webhost. Så
jeg ville sætte stor pris på hvis et par af de erfarne (eller for den sags
skyld nye, bare I ved hvad I taler om) brugere gad gennemlæse filen og komme
med forslag til forbedringer. På forhånd tak.

Direkte link:
http://cvs.sourceforge.net/viewcvs.py/phpmyadmin/phpMyAdmin/lang/danish-iso-8859-1.inc.php?rev=2.43&view=markup
Kortlink af samme: http://redir.ek.dk/phpmyadmin560dk
Kortlink til den engelske: http://redir.ek.dk/phpmyadmin560en

Hvis nogen ønsker seneste hele CVS-version men ikke lige har værktøjet så
sig til, så klarer vi osse det.

MvH
AlleyKat

Fra : Helge Larsen

Dato : 27-08-04 15:06

Hej AlleyKat

> [...]
>offtopic emne; jeg vil jo allerhelst spørge dém der sidder med det til
>hverdag og som kan se fejl i de mere obskure oversættelser.

Jeg vil gerne kigge oversættelsen igennem, da jeg er en af dem der
bruger phpMyAdmin en gang i mellem.

>Direkte link:
>http://cvs.sourceforge.net/viewcvs.py/phpmyadmin/phpMyAdmin/lang/danish-iso-8859-1.inc.php?rev=2.43&view=markup

Jeg vil gerne have et direkte link til den engelske til sammenligning.

>Kortlink af samme: http://redir.ek.dk/phpmyadmin560dk
>Kortlink til den engelske: http://redir.ek.dk/phpmyadmin560en

Med hensyn til korte link's, så kunne jeg ikke drømme om at klikke på
dem, ud fra et rent sikkerhedsmæssigt synspunkt, for det er
fulstændigt umuligt at vide hvad der linkes til ...

Helge Larsen

Fra : AlleyKat

Dato : 27-08-04 21:54

"Helge Larsen" skrev:
> Hej AlleyKat
> Jeg vil gerne kigge oversættelsen igennem, da jeg er en af dem der
> bruger phpMyAdmin en gang i mellem.

Takker.

http://cvs.sourceforge.net/viewcvs.py/phpmyadmin/phpMyAdmin/lang/english-iso-8859-1.inc.php?rev=2.39&view=log

> Med hensyn til korte link's, så kunne jeg ikke drømme om at klikke på
> dem, ud fra et rent sikkerhedsmæssigt synspunkt, for det er
> fulstændigt umuligt at vide hvad der linkes til ...

Hehe ok. Det er redirects til ovenstående (de samme 2 CVS-versioner), vil
jeg nu godt garantere dig. ;) Men selvfølgelig har du da ret.

MvH
AlleyKat

Fra : Morten Isaksen

Dato : 27-08-04 23:41

On Fri, 27 Aug 2004 04:43:38 +0200, AlleyKat wrote:

> [...]
> skyld nye, bare I ved hvad I taler om) brugere gad gennemlæse filen og komme
> med forslag til forbedringer. På forhånd tak.

Jeg faldt lige over et par småting.

Karaktersæt er den dårlig oversættelse, der desværre hænger ved. Det
rigtige ord er tegnsæt.

Du skifter mellem "pr" og "pr." en del. Det rigtige er så vidt jeg lige
kunne slå op "pr."

Du mangler bindestreger et par gange. F.eks. i "PHP-information" og
CSV-indstillinger".

Du starter af og til med stort midt i en sætning, som f.eks. "InnoDB
Status"

"Simplifiveret Kinesisk" - > "Simplificeret Kinesisk"

"Linje" må ikke staves "Linie" mere.

--
Morten Isaksen
http://www.aub.dk/~misak/

Fra : AlleyKat

Dato : 28-08-04 03:25

"Morten Isaksen" skrev:
> Jeg faldt lige over et par småting.
Alle input forbedrer det endelige resultat! Så bliv lige ved med dét... ;)

> Karaktersæt er den dårlig oversættelse, der desværre hænger ved. Det
> rigtige ord er tegnsæt.
> Du skifter mellem "pr" og "pr." en del. Det rigtige er så vidt jeg lige
> kunne slå op "pr."
Det har du ret i, ordnet.

> Du mangler bindestreger et par gange. F.eks. i "PHP-information" og
> CSV-indstillinger".
Hehe jaeh det er altid lidt svært, jeg har gennemgået den igen og sat en del
bindestreger - og fjernet en del mellemrum. Håber det er OK.

> Du starter af og til med stort midt i en sætning, som f.eks. "InnoDB
> Status"
Smuttere fra 'gamle' dage, også rettet (men jeg har garantrisse overset et
par stykker).

> "Simplifiveret Kinesisk" - > "Simplificeret Kinesisk"
Ups. Tak.

> "Linje" må ikke staves "Linie" mere.
o_O Det vidste jeg faktum ikke. Det har jeg osse noteret mig. Takker.

Ud over det nævnte: Et par stavefejl rettet, småændringer i et par udtryk,
en del HV (som i HVor og HVis) rettet. Et par hjælpetekster forbedret lidt.

Steder jeg fortsat er i tvivl:

$strBeginCut = 'BEGYND KLIP';
$strBeginRaw = 'BEGYND RÅ';
- Skulle man holde disse på engelsk?

$strCarriage = 'Carriage return: \\r';
- oversættes? og til hvad?

$strLineFeed = 'Linefeed: \\n';
- oversættes? til Linieskift?

$strUsage = 'Benyttelse';
- Udnyttelse eller Forbrug, eventuelt?

Jeg har gjort ny version tilgængelig hér:
http://ak.lir.dk/phpmyadmin260/danish-iso-8859-1.inc.phps // highlighted
http://ak.lir.dk/phpmyadmin260/danish-iso-8859-1.inc.zip // zippet, 13 kb

Fortsat tak for hjælpen!!

MvH
AlleyKat

Fra : Villum Sejersen

Dato : 28-08-04 04:30

AlleyKat wrote:

> Jeg har gjort ny version tilgængelig hér:
> http://ak.lir.dk/phpmyadmin260/danish-iso-8859-1.inc.phps // highlighted

$day_of_week = array('Søn', 'Man', 'Tir', 'Ons', 'Tor', 'Fre', 'Lør');
$month = array('Jan', 'Feb', 'Mar', 'Apr', 'Maj', 'Jun', 'Jul', 'Aug',
'Sep', 'Okt', 'Nov', 'Dec');

Den officielle danske retskrivningsvejledning (RO 2001 § 12 afsnit 13 c)
foreskriver uden valgmulighed, at månedsnavne og ugedage skal skrives
med lille begyndelsesbogstav. Bør forkortelserne så ikke også være med småt?

mvh. Villum Sejersen