hjælp til lektion 20 og 21
Fra : espen h andersen

Dato : 05-09-04 19:23

i lektion 20 er der en kode der ser såen her ud :
<title>Indsætte data i databasen</title>
<head>
</head>
<%
' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/cgi-bin/database.mdb")
Conn.Open DSN

' SQL sætning opbygges
strSQL = "Insert into personer ("

strSQL = strSQL & "Fornavn, "
strSQL = strSQL & "Efternavn, "
strSQL = strSQL & "Telefon, "
strSQL = strSQL & "Foedselsdato) "

strSQL = strSQL & "values( "

strSQL = strSQL & "'Fætter', "
strSQL = strSQL & "'Guf', "
strSQL = strSQL & "'99887766', "
strSQL = strSQL & "'20-04-1964')"

' SQL sætning eksekveres
Conn.Execute(strSQL)

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
<h1>Databasen er opdateret!</h1>

<--- denne kode er lavet til at uploade ting til databasen men
når jeg bruger den i et dokumen for jeg en fejl meddelse der ser
sådan her ud :

Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal bruge
en opdaterbar forespørgsel.
/upload.asp, line 29

<-- det var så det første problem her kommer det andet : i
lektion 21 er der en kode der ser sådan her ud :

[...]

' SQL sletter record
strSQL = "Delete from personer where Id = 24"
Conn.Execute(strSQL)

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
<h1>Record er slettet!</h1>

<--- denne kode er til at slette ting fra sin database men når
jeg skriver den i et dokument for jeg denne fejlmeddelse:

Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der kan ikke slettes
fra de angivne tabeller.
/upload.asp, line 15

på forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 05-09-04 19:38

Hvilke lektioner er det du henviser til????????????????????
Du mener sikkert dem på HTML.DK, men vær opmærsom på at det ikke er alle
som har adgang til nyhedsgruppen gennem html.dk og derfor ikke kan vide
hvad du hentyder til.

> [...]
> Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
> [Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der kan ikke slettes

1) Har du prøvet at søge på google på den fejkode som de får (
(0x80004005) )

2) Har du en database der indeholder en kolonne med navnet 'personer'
hvor et af felterne har værdien '24'? Hvis ikke er det klart at du ikke
kan slette det.

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-04 20:37

http://www.asp-faq.dk/article/?id=4

>Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
>[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der kan ikke slettes
>fra de angivne tabeller.
>/upload.asp, line 15

Måske meget relateret til den med skrivebeskyttelsen.....

Mvh. Brian

Fra : Torben Brandt

Dato : 05-09-04 23:25

espen h andersen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> i lektion 20 er der en kode der ser såen her ud :

<snip : kode>

Der er ingen grund til at citere hele koden. Et link havde været
fint :)

> [...]
> Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
> [Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal bruge

Se evt <URL:http://asp-faq.dk/article/?id=4>.
Det er sikkert løsningen på det ofte forekommende problem...

> [...]

> Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
> [Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der kan ikke slettes

Jeg kunne forestille mig at problemet er det samme som ovenfor,
men som Simon skriver, så skal du også sikre dig at
felt-/tabel-navne er korrekte i forhold til hvad din database
indeholder.

mvh Torben

Fra : espen h andersen

Dato : 06-09-04 13:49

Men inde på det der link i giver mig står der noget om skrive
rettighedder.. hvordan laver jeg dem?

Fra : Torben Brandt

Dato : 06-09-04 19:10

espen h andersen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Men inde på det der link i giver mig står der noget om skrive
> rettighedder.. hvordan laver jeg dem?

Prøv at se dette indlæg, den tilhørende tråd og det link jeg
giver i tråden:
<URL:http://groups.google.dk/groups?selm=bi0s4i%249on%241%40sunsi
te.dk>

mvh Torben

Fra : espen h andersen

Dato : 06-09-04 20:48

Torben Brandt wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> espen h andersen wrote in
> dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
>
> Prøv at se dette indlæg, den tilhørende tråd og det link jeg
> [...]

rigtig mange gange tak torben brandt men hmm.. kan du foklare mig
hvorfor der ikk står noget om det i tutorialen??

Fra : Torben Brandt

Dato : 07-09-04 12:05

espen h andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> rigtig mange gange tak torben brandt men hmm.. kan du foklare mig
> hvorfor der ikk står noget om det i tutorialen??

Næh - det er ikke mig der har skrevet den... :)

/Torben