Delphi kontra Borland C++ builder
Fra : Soeren

Dato : 05-09-04 18:44

Jeg er bange for, at mit spørgsmål kan starte en religionskrig, men jeg
vover skindet alligevel

Jeg har set mig varm på Delphi, men Borland C++ Builder er et mere naturligt
valg for mig, da jeg er gammel C++ programmør (Pascal, det er godt nok mange
år siden).

Jeg har ladet mig fortælle, at Delphi er det bedste, da kontrollerne er
skrevet i Delphi, og at de er meget nemme at tilpasse ved simpel afledning.
Det vil vel alt andet lige være sværere i C++ ?? Desuden er C++ på mange
måder bøvlet i et Windows miljø, da man opererer med meget store headerfiler
(sådan var det i hvert fald med BC++5 og Windows). Precompiled headers løste
nogle af problemerne men ikke alle.

C++ har jo så til gengæld templates, STL og andet godt. Jeg kender ikke alle
fordele ved Delphi, men det minder vel en del om Java (som jeg også er
erfaren i).

Så spørgsmålet er: Hvad er bedst. Delphi eller Borland C++ Builder ??. Jeg
ved godt, at det svarer til at spørge: "Hvad er højest. Rundetårn eller et
Tordenbrag", men jeg prøver alligevel. Og endeligt: Hvis der er tradition
for gratis komponenter, er de så typisk skrevet i C++ eller Delphi.

På forhånd tak

PS. Dette indlæg er også sendt til dk.edb.programmering.c

Med venlig hilsen

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-04 07:19

STL til Delphi: http://sourceforge.net/projects/decal/

> Så spørgsmålet er: Hvad er bedst. Delphi eller Borland C++ Builder ??.

C++ Builder udvikles vist ikke længere, derimod er der kommet følgende
"cross-platforms" produkt:
http://www.borland.com/cbuilderx/

> Hvis der er tradition for gratis komponenter, er de så typisk skrevet
> i C++ eller Delphi.

Altid Delphi, da disse kan anvendes på begge platforme. Komponenter
skrevet i C++ kan ikke anvendes i Delphi og da Delphi er klart størst af
de 2, laves de altid i Delphi (du kan måske finde en undtagelse, men jeg
har ikke set nogen).

> PS. Dette indlæg er også sendt til dk.edb.programmering.c

I så fald bør du sende indlægget samtidigt til begge grupper og ikke som
2 enkelte indlæg.

hilsen
Uffe

Fra : John Vedsegaard

Dato : 21-09-04 00:13

"Soeren" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På forhånd tak
>
> PS. Dette indlæg er også sendt til dk.edb.programmering.c

Der er jo et godt spørgsmål, især nu da Tomas Heilsberg er blevet ansat hos
Microsoft.
Jeg bruger kun delphi og arbejder med GLScene fra GLScene.org til forskellig
3D-programmering.

Mange værktøjer er skrevet i C++.

John

Fra : Christian Iversen

Dato : 21-09-04 13:15

John Vedsegaard wrote:

> Der er jo et godt spørgsmål, især nu da Tomas Heilsberg er blevet ansat
> hos Microsoft.

Nææ, du. Jeg tror du mener Anders Hejlsberg :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Anders_Hejlsberg

("Tomas Heilsberg" giver 3 sider med google)

> Jeg bruger kun delphi og arbejder med GLScene fra GLScene.org til
> forskellig 3D-programmering.
>
> Mange værktøjer er skrevet i C++.

Og mange er skrevet i Pascal. Hip Hurra.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : John Vedsegaard

Dato : 17-10-04 22:27

Selvfølgelig, Anders HeilsBerg sorry Anders.