Ang.Indstilling afAmbassadeur 6500 CS Pro ~
Fra : Erik

Dato : 05-09-04 18:07

Hejsa

Hvordan indstiller jeg et Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket. Så det kaster (fra
turbåd) unden linekluder?

Har prøvet og følge ABU's forklaring, men synes nu ikke den er særlig god.

På forhånd tak
Erik

Fra : OleTC

Dato : 05-09-04 21:18

Efter min mening er multihjul ikke egnede til at kaste med fra turbåd, med
mindre du er meget rutineret og dygtig. Der er ikke plads til at udføre et
sving-kast, og alt andet tenderer til at give overløb, så.........tag et
fastspolehjul med derud, eller nøjs med at pirke.
Mvh
Ole

Fra : Peter Schroeder

Dato : 06-09-04 07:31

"Erik" skrev
> Hvordan indstiller jeg et Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket. Så det kaster (fra
> turbåd) unden linekluder?

Det har to fingerskruer, som begge klemmer direkte på
akslen. Een der sidder halvvejs gemt under stjernebremsen
og een på modsatte side som har en skala.
Den med skalaen løsnes og den under stjernebremsen
skrues helt i. Den med skalaen strammes nu indtil der præcis
ikke er mere sideværts slup i selve spolen og selve skalaen
stilles på nul. Når du nu strammer skruen ved skalaen yderligere
bremser du spolen. Spolen skal gå så stramt at når du vipper
stangen op og ned skal dit blink kunne fire sig ca en halv til en hel
meter ned og stoppe. Hvis blinket fortsætter med at trække line af
skal du stramme skruen yderligere. "Kasteknappen" skal naturligvis
være trykket ind og knarren være slået fra.
Når du kaster skal du forestille dig at horisonten er ca 45 grader højere
end den er, ellers får du overløb når blinket klasker i vandet 2 meter
fra båden. Spolen skal under alle omstændigheder bremses med
tommelfingeren når, eller lige før, blinket rammer vandet.
Når du bliver mere rutineret kan du løsne bremsen lidt og derved
få længere kast.
God fornøjelse.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk