Menu med flere niveauer.
Fra : Peter

Dato : 05-09-04 12:02

Dette er sikkert et emne, der er dukket op mange gange, men jeg er ny i
gruppen, så bær over med mig.

Jeg er ved at lave en hjemmeside, som min nærmeste familie kan komme til og
se billeder på, men jeg vil MEGET gerne lave en rimelig pæn menu.

Og siden at de rigtig gode menu-typer kræver kendskab til Javascript, så er
jeg hægtet godt af. Jeg er forholdsvis ny indenfor websideopbygning, så jeg
er ikke nået længere end til alm. HTML.

Jeg havde tænkt mig at lave en topmenu i stil med leasy.dk's, hvor der
startes med et hovedniveau og når musen så holdes over hovedniveauet, ruller
alle underniveauer ned som et gardin. Og disse underniveauer kan så føre til
yderligere flere niveauer.

Nogen, der ligger inde med nogle gode koder, jeg kan bruge til dette? Koder
til baggrunds- og font-farver til menuen må der også gerne være.

Mvh
Peter

Fra : Klaus Andersen

Dato : 05-09-04 12:36

hmm ... nå men ok.

Lad os starte med at slå fast ... den eneste rigtige vej frem er at tilegne
sig den viden man brug for, til at lave det man har brug for.

Dernæst ... man kan skam lave gode menuer uden dropdowns og javascript ...
hvis man laver menuer uden javascript sikrer man sig desuden at brugere som
har slået js fra i browseren stadig kan navigere på hjemmesiden.

Og sidst men ikke mindst ... til dig som gerne vil men ikke kan ...
findes der masser af ressourcer på nettet - feks dette program:
http://www.selteco.com/download/smmk.exe fra www.selteco.com som kan lave
nogle udemærkede menuer af den type du ønsker.

Programmet er lige at gå til - følg anvisningerne og det funker.

Mvh

KA

Fra : ThomasD \(dk\)

Dato : 05-09-04 13:27

Peter skrev:

> [...]
> hovedniveauet, ruller alle underniveauer ned som et gardin. Og
> disse underniveauer kan så føre til yderligere flere niveauer.

Prøv at kigge på f.ex. Dynamic Drive
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex1/index.html, der er flere
menuer, der kan opfylde dine ønsker og instruktion i, hvordan de
indsættes
thomas

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 05-09-04 15:56

Se også http://www.hintzmann.dk/

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-09-04 17:58

Du kan få nær samme effekt med FrontPage 2003 -uden kendskab til
javascript

--
ahw

Fra : Peter

Dato : 05-09-04 21:35

Aha... og hvordan opnår jeg så denne nær-effekt uden kendskab til
javascript? Details, if you will be so kind...

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-09-04 07:27

> Aha... og hvordan opnår jeg så denne nær-effekt uden kendskab til
> javascript? Details, if you will be so kind...

Det er en længere beskrivelse - en menu kan laves med ca. 14 tastetryk,
og jeg har givet beskrivelsen flere gange - desværre har jeg ikke sørget
for at gemme beskrivelsen, og jeg orker ikke rigtigt at lave den
beskrivelse en gang til. Men i hjælpemenuen for FP 2003 findes der en
beskrivelse af, hvordan man kan gøre det. Det involverer forskellige
processer, men kan altså lade sig gøre. Jeg har lavet det på min
hjemmeside, men da den ikke er særlig layoutmæssig god, da jeg ikke har
haft tid til at lave den om, vil jeg helst ikke henvise til den endnu
- fordi man har forstand på en editor som fx FrontPage, betyder det
jo ikke at man er god til at lave layout, og det bekræfter det, jeg
altid har ment: ingen nok så professionel editor kan gøre en hjemmeside
perfekt og indbydende. Den mest simple editor, hvor man blot anvender
skabeloner, kan være lige så fremragende eller forudsigelig som en der
er lavet i det mest professionelle program. Det meste afhænger af manden
bag.

Bemærk venligst: jeg skriver at man IKKE behøver at have kendskab til
javascript for at lave disse folde-ud-menuer i FrontPage 2003, men det
betyder ikke at der ikke benyttes javascript, og en kendskab til
javascript er ikke et dårligt bekendtskab.

Anja Vebel har et eksempel på hvordan man laver folde-ud-menuer med ren
html -jeg har ikke haft lejlighed til at studere det nærmere, men du kan
jo se på det - læs hendes tråd.

--
ahw

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-09-04 08:29

Arne H. Wilstrup wrote:
> Det er en længere beskrivelse - en menu kan laves med ca. 14 tastetryk,
> og jeg har givet beskrivelsen flere gange - desværre har jeg ikke sørget
> for at gemme beskrivelsen

Jeg tror det er den her der er tale om:
<http://groups.google.com/groups?q=%22FrontPage+2003%22+arne+wilstrup+menu&selm=3ff5e3ac%240%24178%24edfadb0f%40dread11.news.tele.dk>

> Anja Vebel har et eksempel på hvordan man laver folde-ud-menuer med ren
> html -jeg har ikke haft lejlighed til at studere det nærmere, men du kan
> jo se på det - læs hendes tråd.

Jeg vil gætte på at det er Allan Vebel du omtaler, og så er det direkte
link: <http://www.html-faq.dk/2013.asp>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-09-04 18:27

Jeg takker fordi du opfriskede min hukommelse her.
--
ahw

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 10-09-04 00:42

En anden MVP (Jon Spivey) har lavet et par ekstra Behaviors som gør
det lettere at lave foldeud menuer. Her kan du hente dem og lære at
bruge dem: http://www.roksteady.net/menus/tutorial/default.aspx

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-09-04 22:58

Det kan laves med ren html - se http://html-faq.dk/2013.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lobais

Dato : 06-09-04 14:42

Sun, 05 Sep 2004 13:02:03 +0200. skrev Peter:
> Jeg er ved at lave en hjemmeside, som min nærmeste familie kan komme til og
> se billeder på, men jeg vil MEGET gerne lave en rimelig pæn menu.
> Og siden at de rigtig gode menu-typer kræver kendskab til Javascript
Hvem siger det???

> , så er
> jeg hægtet godt af. Jeg er forholdsvis ny indenfor websideopbygning, så jeg
> er ikke nået længere end til alm. HTML.
Der er næsten ingen brug for javascript idag. Hvis du gerne vil lave en
foldud menu, hvilket der ikke er nogen grund til hvis du har mindre end
25 menupunkter, kan du bruge css som her:
http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/menus/demo.html

> Jeg havde tænkt mig at lave en topmenu i stil med leasy.dk's,
Der er da ingen menu på leasy.dk?

Forresten bør du lave være med at krydsposte. Jeg sender denne videre
til dk.edb.internet.webdesign.html

--
Lobais - http://thomas.ahle.dk/
Einstein - Science without religion is lame, religion without science is blind.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-09-04 14:56

Lobais skrev:

> Der er næsten ingen brug for javascript idag.

Det er jeg slet ikke enig i. Brugt korrekt, giver javascript en
lang række muligheder man ikke kan opnå bedre på anden vis.
Formvalidering er et oplagt eksempel - menuer og fornuftigt anvendt
autopostback et par andre.

> Hvis du gerne vil lave en foldud menu, hvilket der ikke er nogen
> grund til hvis du har mindre end 25 menupunkter, kan du bruge css

Der er lige den hage ved det at menuen ikke virker dynamisk i
Internet Explorer - som uanset hvor lidt man kan lide den som regel
er det klart mest anvendte browser. En løsning der resulterer i et
mærkbart fallback (altså forringelse af funktionaliteten) for 80-95
% af brugerne er ikke en holdbar løsning.

Man kan lave en javascriptmenu med fornuftig fallback i stedet -
den virker perfekt i alle nyere browsere, og kan stadig benyttes i
ældre udgaver. Et fint eksempel på denne teknik er Martin
Hintzmanns mhaList: <http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/>.

> Der er da ingen menu på leasy.dk?

Jo - i Internet Explorer. Det er så et glimrende eksempel på
hvordan man *ikke* skal lave en javascriptmenu. Den virker ikke i
Mozilla/Firefox og den virker heller ikke hvis javascript er slået
fra.

> Forresten bør du lave være med at krydsposte. Jeg sender denne
> videre til dk.edb.internet.webdesign.html

Tak - det var tiltrængt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-09-04 20:48

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Jo - i Internet Explorer. Det er så et glimrende eksempel på hvordan man
> *ikke* skal lave en javascriptmenu. Den virker ikke i Mozilla/Firefox og
> den virker heller ikke hvis javascript er slået fra.

Måske leasy.dk skulle få de penge tilbage de har brugt på den
hjemmeside.. makværk

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"