54L akvarie, hvilke fisk?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 04-09-04 21:16

Hej,

Som nævnt i en tidligere tråd, er min søn i gang med at blive akvarist.
Der er indkøbt et 54L Akvastabil akvarium (der er ikke plads til et
større på værelset pt.) sønnike forestiller sig at fylde det med
følgende fisk:
1 stk. Kampfisk han - Betta Splendens
2 stk. plettet pansermalle - Corydoras paleatus
1 stk. Sugemalle - Ancistrus xenocara
4 - 5 stk. Øksefisk - Carnegiella

Bliver det overfyldt?
Vil fiskene trives sammen?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : metall

Dato : 05-09-04 07:25

Hej Michael.
Corydoras paleatus bør holdes i større grupper. Vil råde til minimum 10 stk.
Ancistrus kan sagtens gå alene, men vil råde til to stk.
Kampfisken er flot, men mon ikke nogle sværddragere eller gubbyer vil være
bedre - det er sjovt at se de ungefødende kurtisere og få unger.
Held og lykke med projektet!
Mvh Allan
"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:413a226a$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-09-04 09:28

In news:ady_c.43354$Vf.2296767@news000.worldonline.dk,
metall <metall@SLET.tiscali.dk> wrote:

Hej Allan.

> Corydoras paleatus bør holdes i større grupper. Vil råde til minimum
> 10 stk.

Kommer der ikke til at blive lidt trangt i et 54L Akvarium med så mange
maller?

> Ancistrus kan sagtens gå alene, men vil råde til to stk.

Ok

> Kampfisken er flot, men mon ikke nogle sværddragere eller gubbyer vil
> være bedre - det er sjovt at se de ungefødende kurtisere og få unger.

Tjae, jeg har tidligere da jeg selv dyrkede Akvarie hobbyen, haft
fornøjelse af at opdrætte kampfisk (de klarede det sådan set uden større
indblanden fra min side - jeg havde en han, der blev lystig og byggede
skumrede, hvorefter jeg købte ham en mage..)

> Held og lykke med projektet!

Jo tak.

Men jeg er mest på udkig efter retningslinier omkring, hvor mange fisk,
der kan puttes i sådan et bette akvarium, og om de valgte fisk, kan
trives sammen..

Fra : McDanish

Dato : 05-09-04 11:39

du kan godt "nøjes" med 5 stk... alle de bøger jeg har læst anbefaler at
man har minimum 5 af de maller da det er en stimefisk...

> [...]
>
> Men jeg er mest på udkig efter retningslinier omkring, hvor mange fisk,
> der kan puttes i sådan et bette akvarium, og om de valgte fisk, kan

var det mig selv ville jeg nok droppe øksefiskene, og få 2 eller 3 hunner
til kampfisken.... og måske en lille stime neon...

mvh
Christian Mohr

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-09-04 11:45

In news:cheqak$2dh2$1@news.cybercity.dk,
McDanish <c_mohr@secret.dk> wrote:

> du kan godt "nøjes" med 5 stk... alle de bøger jeg har læst
> anbefaler at man har minimum 5 af de maller da det er en stimefisk...

Ok, men med fem maller af 6-7 cm. længde, hvis tommelfinger reglen med
1cm fisk pr liter vand stadig holder?
så fylder de mere end halvdelen af akvariets volumen..

Jeg har også læst at de er stimefisk, men har aldrig observeret dem som
flok dyr..

> var det mig selv ville jeg nok droppe øksefiskene, og få 2 eller 3
> hunner til kampfisken....

Kampfiske hunnerne bliver jo jagtet til døde inden der er gået en uge?!?
Min erfaring siger mig, at kampfiske hunner kun skal gå sammen med
hanner, når det er tid for parring, men ellers ikke..

> og måske en lille stime neon...

Må jeg hører argumentet for at anbefale neon frem for øksefisk?

Fra : McDanish

Dato : 05-09-04 11:53

Det var såmænd ikke ment som en anbefaling, mere et alternativ som "fylder"
lidt mindre i et i forvejen lille akvarium...

jeg vil ikke påstå at jeg er et orakel, men så vidt jeg ved er øksefisken
"bygget" sådan fordi den når den flygter fra en rovfisk benytter overfladen
og "smutter"... derfor anbefaler diverse bøger også at hvis man vil holde
øksefisk bør man ikke fylde akvariet _helt_ op med vand, men holde
overfladen nogle centimeter lavere... men jeg kan jo selvfølgelig tage
fejl...

hvad med ancistrus ?? de fleste arter bliver da godt 10-15 cm...

mvh
Christian Mohr

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-09-04 14:29

In news:cher5j$2erc$1@news.cybercity.dk,
McDanish <c_mohr@secret.dk> wrote:

Hej Christian

> Det var såmænd ikke ment som en anbefaling, mere et alternativ som
> "fylder" lidt mindre i et i forvejen lille akvarium...

Jeg kan se din pointe.

> [...]
> _helt_ op med vand, men holde overfladen nogle centimeter lavere...
> men jeg kan jo selvfølgelig tage fejl...

Jeg tror nu du har ret
Vi har gjort følgende observation med det nys indkøbte akvarie,
(Akvastabil 54L) det medfølgende lysarmatur / heldækkendelåg varmer
vandet op til ca. 27 ºC hvilket er i overkanten - planen er at holde en
temperatur på 24-25 ºC, løsningen bliver at øge afstanden mellem låg /
armatur, og akvarie, ved at bygge en 20 mm alu ramme, det kommer til at
bevirke, at der bliver mere luft mellem vandspejl, og låg, og med den
øgede ventilation, falder temperaturen forhåbentligt et par grader.

> hvad med ancistrus ?? de fleste arter bliver da godt 10-15 cm...

Ok, så store har jeg ikke oplevet dem, men du har sikkert ret, det var
så også planen kun at anskaffe en enkelt..
Har du et bud på en mindre sugemalle?

Fra : McDanish

Dato : 05-09-04 15:08

lyder som en ganske udmærket ide med den alu-ramme...

mindre sugemaller... der er f.eks. nogle "loricaria" arter og Otocinclus, og
parotocinclus.. de 2 sidstnævnte bliver sjældent mere end 4-5 cm... :p

se beskrivelse af en Otocinclus art her
http://akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk.php3?id=42

du kan sikkert også finde en masse inde på http://www.aquaa.dk

prøv evt. en søgning på google efter de latinske navne... :)
yderligere kan jeg varmt anbefale aschehougs store akvarieleksikon :)

mvh
Christian Mohr

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-09-04 19:54

In news:chf6ip$2sg3$1@news.cybercity.dk,
McDanish <c_mohr@secret.dk> wrote:

Hej Christian.

> lyder som en ganske udmærket ide med den alu-ramme...

Ja, det er bare skummelt, at det er nødvendigt, for at holde
temperaturen nede / at et lysstofrør varmer så meget..

Jeg ser på det tak for info.