Hvordan opbevarer man bedst regnorm i en v~
Fra : Knud Meier

Dato : 04-09-04 20:05

Hvordan opbevarer man bedst regnorm i en varm periode?

Knud Meier

Fra : PW

Dato : 04-09-04 22:46

> Hvordan opbevarer man bedst regnorm i en varm periode?

Nede under jorden

Fra : Jasper Norman

Dato : 04-09-04 22:47

Hvad med en flamingo kasse, der overvandes jævnligt. At den skal stå i
skyggen siger sig selv

/Jasper

Fra : Jan

Dato : 05-09-04 15:24

"Jasper Norman" skrev :
> Hvad med en flamingo kasse, der overvandes jævnligt. At den skal stå i
> skyggen siger sig selv

Pas på med at overvande for meget. Jeg er selv tidligere kommet til at
drukne en god portion regnorme som jeg havde sat i en af de der
flamingo-tønder.

Fra : ME

Dato : 05-09-04 15:35

Hvis muligheden er der, så tag en plastbøtte af en rmelig størrelse og
med et tætsluttende låg og kom regnormene sammen med noget jord i
køleskabet og lad dem stå der. På den måde kan de holde sig i over 1
måned, hvilket burde være nok.

Problemet kan være en evt kone, der ikke synes de er lækkert med orm i
køleskabet, men det går nu som regel fint.

Har selv haft en bøtte fra midt i juni og indtil i sidste uge stående
med mange orm i, og de var stadig friske og gode til sidste fisketur.
En fordel, når man bor i lejlighed i byen, hvor det ikke er så ligetil
at skaffe orm hver hveranden dag.

Mvh

Fra : Preben Christensen

Dato : 05-09-04 21:38

Førhen da jeg fiskede meget med regnorm havde jeg en 10 liters spand 3/4
fyldt med jord og lidt blade
og stillet i skygge/køligt kunne de sagtens holde sig i 3 til 4 uger husk
der skal være huller i låget (små ) til luft

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Bondemand

Dato : 17-10-04 12:59

I let fugtigt kaffegrums (ikke for fugtigt) og i køleskab..... De holder sig
nemt ½ år hvis ikke ormene er skadet.

Mvh
Jan

Fra : Henrik

Dato : 17-10-04 21:24

> I let fugtigt kaffegrums (ikke for fugtigt) og i køleskab..... De holder
> sig
> nemt ½ år hvis ikke ormene er skadet.

What?! Det var sørme længe - går de i vinterhi?!
Det Lyder lidt som historien med ålene i læskekalt lidt længere oppe før
mudderkastningen startede, hehe... :)

--
Henrik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-10-04 22:35

Henrik wrote:

> What?! Det var sørme længe - går de i vinterhi?!
> Det Lyder lidt som historien med ålene i læskekalt lidt længere oppe
> før mudderkastningen startede, hehe... :)

Jeg har en kompostbeholder, og i den er der året rundt masser af
orm, og jeg ved godt, at nogen hævder, at kompostorm ikke dur som
madding, men jeg har sammen med nogle venner prøvet, at
aften-hygge-mede i den lokale mose, hvor jeg fiskede med kompostorm,
og de andre fiskede med majs, og jeg fangede lige så mange og lige
så store fisk som de andre.

Og det er en myte, at ål aflives i læskekalt, en ål dør først når
man skærer den op, og tager indvolde og gællerne ud af den.

Men det er praksis blandt fiskere og fritidsfiskere, at hælder en
skvat tredobbelt salmiaksperitus ned i spanden med de levende ål
inden de skal renses, det gør at ålene smider slimlaget, og så kan
man holde fast på dem uden at de smutter ud mellem hænderne, og ål
der skal ryges skal være 100% afslimet, ellers får de en bismag.

Det er formentlig ulovligt at afslime levende ål på den måde, men
det tages næppe alvorligt blandt fiskere, for det er næsten umuligt
og halvfarligt at rense en ål der ikke er afslimet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen