Teknik bag IP telefoni
Fra : h

Dato : 04-09-04 17:11

Jeg kan forstå at man kommunikerer over internettet til udbyderen af Ip
telefoni når man snakker i telefonen.
Men hvad udstyr har udbyderen og hvordan forbindes dette til telefonnettet ?

Fra : Asboe

Dato : 04-09-04 17:23

h skrev i meddelelsen:
<4139e7cc$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>

Se:
https://musimi.dk/index.php/html/main/internettelefoni.html
--
Hilsen Asboe

Fra : h

Dato : 04-09-04 17:42

her kan jeg se at det er en PSTN (en box / hardware enhed ?).

Men hvilken forbindelse er der fra PSTN til telefonnettet ?

Jeg tænker på at den skal bære mange samtaler samtidig og at det derfor ikke
kan være en almindelig forbindelse som vi andre bruger

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 04-09-04 18:18

Hej H

Telefonudbyderne bruger x antal ISDN30 (30 telefonledninger i ét kabel)
og noget specielt - og dyrt hardware.

/Hans-Henrik Andresen -
www.telefin.dk, ring for 9 øre i minuttet døgnet rundt.

Fra : Pongo

Dato : 04-09-04 18:21

h wrote:
> her kan jeg se at det er en PSTN (en box / hardware enhed ?).
PSTN (Public Switched Telephoni Network) er det almindelige mennesker kalder
telefonnettet. Det er altså ikke en box.
Derimod skal der en box (Gateway) til for at forbinde Internettet med
Telefonnettet. Sådan nogle boxe kan fås i forskellige størrelse alt efter
hvor mange telefonlinier du ønsker at forbinde.
/Klaus

Fra : Soren (News)

Dato : 05-09-04 07:37

"h" <ng@gfgfd.jh> writes:

> [...]
>
> Jeg tænker på at den skal bære mange samtaler samtidig og at det derfor ikke
> kan være en almindelig forbindelse som vi andre bruger

Det fungerer noget ala:

Din-IP-telefon <-> Internet <-> IP-telefoni-udbyder <-> PSTN-net (normalt
telefonnet) <-> Moster Annas telefon

Det som udbyderen har er altsaa noget udstyr til lave bro mellem IP og normalt
PSTN. Det er selvf. ikke 100 normale abbonnementer de har hos TDC , men
derimod hoejst sandsynligt ISDN-PRI (se http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=isdn)
da man kan "bundle" mange linjer til et interface med dem.

Der findes en hel del af produkter til at lave den bro. Eksempler er:
http://www.vegastream.com/products_vega400.htm (4 ISDN-PRI linjer, ca. 30.000
kr, en hardware boks) og
http://www.digium.com/index.php?menu=wildcard_te410p (4 ISDN-PRI linjer,
ca. 8.000 kr, men kraever en PC med noget specielt software installeret).

Du kan ogsaa selv lave IP-PSTN bro derhjemme, nye produkter som
f.eks. SPA-3000 http://www.sipura.com/Documents/SPA-3000.pdf indeholder en
gateway til en enkelt PSTN-linje saa du kan koble din normale telefon-linje paa
og lade andre ringe ud over den.

Mvh,

--
___