dhcp og TDC
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 04-09-04 12:23

Hej

Jeg har en server stående hvor jeg netop er skiftet fra pppoe til dhcp
forbindelse. Min forbindelse røg her for nylig, og efter en genstart
virkede alting igen. (den blev remote genstartet).

Jeg har en mistanke om at den havde mistet netforbindelsen fordi dens
dhcplease var udløbet og den havde ikke fået den fornyet.

Jeg har i min firewall lukket af for indgående trafik. Er det nødvendigt
jeg åbner op for tcp/udp port 67 ?

Og burde programmet dhclient ikke køre i bagrunden? ps -e viser kun at
dhcpd programmet kører.

dhclient bliver invoked efter hvad jeg forstår, under opstart, men
hvordan bliver det kaldt igen ?

Tidligere har jeg set programmet pump tog sig af dhcp leases, og det
kørte netop i bagrunden.

Serveren er en Debian Testing.

Hilsen Mikkel

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-09-04 13:11

On Sat, 04 Sep 2004 13:23:05 +0200, Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
>
> Jeg har en mistanke om at den havde mistet netforbindelsen fordi dens
> dhcplease var udløbet og den havde ikke fået den fornyet.

Det lyder som en mulig forklaring.

> Jeg har i min firewall lukket af for indgående trafik. Er det nødvendigt
> jeg åbner op for tcp/udp port 67 ?

Nope, det er din maskine der aktivt selv skal lave e DHCP request.

> Og burde programmet dhclient ikke køre i bagrunden? ps -e viser kun at
> dhcpd programmet kører.

jo, det gør det også på min maskine.

> dhclient bliver invoked efter hvad jeg forstår, under opstart, men
> hvordan bliver det kaldt igen ?

Det burde dhclient håndtere.... den kører hvert fald i baggrunden på
min debian sid maskine.

Jeg kan dog ikke lige gennemskue hvornår og hvordan den bliver startet
på min maskine... den fremtræder ikke i /etc/init.d men bliver muligvis
invoked da der i /etc/network/interfaces står dhcp ud for interfacet eth0

/Thomas

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 04-09-04 14:57

> [...]
> på min maskine... den fremtræder ikke i /etc/init.d men bliver muligvis
> invoked da der i /etc/network/interfaces står dhcp ud for interfacet eth0

Det gør der nemlig også i min conf, fra filen interface:

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Men alligevel kører dhclient ikke i bagrunden...Nogen som ved hvad der
kunne være galt ?

Hilsen Mikkel

Fra : Thomas Scholz

Dato : 04-09-04 13:52

Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
> dhcplease var udløbet og den havde ikke fået den fornyet.
>
> Jeg har i min firewall lukket af for indgående trafik. Er det nødvendigt
udp/67 er server porten. Din klient sender request fra udp/68 til port
udp/67, og server
svarer tilbage fra udp/67 til port udp/68.

> Og burde programmet dhclient ikke køre i bagrunden? ps -e viser kun at
> dhcpd programmet kører.
dhclient skulle meget gerne kører hele tiden. Ellers ved den jo ikke
hvornår den skal forny lease.

--
Thomas

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 05-09-04 15:49

> dhclient skulle meget gerne kører hele tiden. Ellers ved den jo ikke
> hvornår den skal forny lease.

Det gjorde den ikke. Slettede filen /var/run/dhclient.eth0.pid og
kørte herefter networking restart. Nu kører dhclient i bagrunden som en
process.

Så nu burde det virke. Tak for hjælpen
/mikkel