Includes
Fra : Søren

Dato : 04-09-04 11:15

Når man nu har et site der består at en masse ASP-filer der alle
includer én eller flere filer - hvordan håndterer IIS egentlig
den mekanisme. Includer er reelt filen hver gang en include
optræder i en fil - eller refererer den bare til det sted i
hukommelsen hvor den include er registreret?

Min spørgsmål går på ydelsen og hvor meget man belaster serveren
hvis man har en masse includes?

Jeg har selvfølgelig nedbrudt (normaliseret) mine includes
således at kun de funktioner som er nødvendige også inkluderes
men i nogle tilfælde er det jo mange.

Jeg er meget interereseret i at høre nogle tanker på hvilke
overvejelser man bør gøre sig i den forbindelse?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-09-04 20:09

Søren wrote:
> [...]
> optræder i en fil - eller refererer den bare til det sted i
> hukommelsen hvor den include er registreret?

SSI er noget specifikt serverside. Det vil sige, at det ønskede på serveren
bliver inkluderet i den inkluderende side, før siden sendes til den browser,
som bad om siden - hver gang. Der er ikke noget, der bliver cachet hos
brugeren.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-09-04 11:23

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> før siden sendes til den browser, som bad om siden - hver
> gang. Der er ikke noget, der bliver cachet hos brugeren.

Nej, men serveren kan godt vælge at cache filen. Jeg aner dog ikke
om det sker med asp-filer, men jeg ved at man kan styre det i
ASP.NET. Her kan man bede serveren om at cache en given side -
eller evt. en del af en side - så den ikke skal genereres ved hvert
request.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-09-04 21:34

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> ASP.NET. Her kan man bede serveren om at cache en given side -
> eller evt. en del af en side - så den ikke skal genereres ved hvert

Men det vil da ikke påvirke load-tiden for den resulterende side. Det alt
sammen skal hver gang hentes fra serveren. Det var der, jeg ville hen med
mit svar, og det var det, Søren prøvede at komme uden om.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-09-04 21:54

Erik Ginnerskov skrev:

> Men det vil da ikke påvirke load-tiden for den resulterende
> side.

Jo - det kan det godt. Når en asp-side skal hentes, sker der tre
ting:

a) SSI-parseren henter alle include-filer
b) Asp-parseren fortolker den samlede fil
c) Den genererede html-kode sendes til browseren

Punkt a og b afhænger af størrelsen og belastningen på webserveren.
Punkt c afhænger i nogen grad af webserveren, men primært af den
tilgængelige forbindelseshastighed mellem server og browser.

Med en hurtig server og en langsom forbindelse vil punkt c ofte
udgøre langt hovedparten af den tid det tager at hente en side. Men
på en hurtig forbindelse - og på en server med høj belastning - kan
det godt svare sig at optimere de to første punkter.

Hvis serveren kan cache en hel asp-side, så er punkt a og b sparet
- og kun punkt c tilbage.
--
Jens Gyldenkærne Clausen