Rigtig trælse reklamesider...
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-09-04 21:37

Hej gruppe

Jeg har fået et rigtig træls problem med reklamesider der popper op på alle mulige og umulige tider.

Ad-Aware kan ikke finde synderen, ej heller en Virus112 scanning. MSConfig afslører intet mystisk.

Nogen der har et godt forslag ??

<mlr>

Fra : Martin Kofoed

Dato : 04-09-04 09:35

On Friday 03 September 2004 22:36, Michael Rasmussen wrote:

> Ad-Aware kan ikke finde synderen, ej heller en Virus112 scanning. MSConfig
> afslører intet mystisk.
> Nogen der har et godt forslag ??

Hvis du ikke ved, hvad du skal kigge efter, kommer du let til at smadre
noget. Ellers skal du checke, hvilke processer der kører på din maskine, og
også se i Run-folderen i registry db'en.

Men den tidskrævende - og sikre - løsning er denne:

1) Geninstaller dit OS og patch til seneste level
2) Slet alle IE-ikoner fra desktoppen, og undlad at bruge IE til andet end
sites, du stoler 100% på - f.eks. netbank, hvis den ikke virker med andre
browsere.
3) Installer en mere sikker browser. Jeg kører selv med Mozilla Firefox
(http://mozilla.org)
4) Lad være med at installere tvivlsom "freeware" med indbygget spyware.

--
Martin Kofoed

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-04 10:31

Svar til flere:

Jeg er endnu ikke moden til re-installation af windows, mon ikke jeg kan fjerne skidtet på en-eller-anden måde...

Windows Messenger er forlængst de-aktiveret, så problemet ligger ikke der...

Og jeg har været igennem MSCONFIG og tjenester i flere omgange - Jeg kan ikke lokalisere årsagen der.

- - -

Mit problem er fuldskærms reklame vinduer der popper op helt regelmæssigt med ½ - 1 times mellemrum - Nu har bemærket at mange af
reklamerne kommer fra 216.55.186.22

Så kan jeg ihvert fald blokere dem i routeren, men det løser selvfølgelig ikke det grundliggende problem i min maskine.

<mlr>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-09-04 22:25

On Sat, 04 Sep 2004 11:31:21 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> Mit problem er fuldskærms reklame vinduer der popper op helt regelmæssigt
> med ½ - 1 times mellemrum

Du kører ikke KaZaA, Morpheus, iMesh eller lignende
reklamefinancieret software?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Troels Arvin

Dato : 04-09-04 09:37

On Fri, 03 Sep 2004 22:36:43 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> popper op på alle mulige og umulige tider.
>
> Ad-Aware kan ikke finde synderen, ej heller en Virus112 scanning.

1. Eftersom at du ikke kan finde ud af, hvorfor maskinen
opfører sig skummelt: Overvej en komplet reinstallation
af maskinen, inkl. harddisk formattering. Hvis du har
bagdør(e) på dit system, kan de(n) tage så lang
tid at finde, at det er hurtigere at starte fra
scratch. Bemærk, at bagdøre ikke er til at spøge med;
fx. har der været eksempler på, at folk har fået
monstrøse telefonregninger, fordi bagdøren misbrugte
PCens modem til dyre betalingsopkald. Ydermere bruges
bagdøre typisk til spam-distribution, og du risikerer
dermed at bidrage i spamming.

2. Benyt software, der er mindre populært som angrebsmål, og
har en bedre sikkerhedshistorik. Ét forslag kunne være at
benytte Mozilla til browsing og mails, og kun benytte
Internet Explorer til evt. sites med fejl, der gør,
at de kun virker deri (såsom visse netbank-systemer).
Mozilla har længe haft et anti-popup system, der kan
hjælpe til stoppe popups fra web-surfing.

3. Undlad at arbejder med Administrator-rettigheder, bortset
fra når software skal (af-)installeres eller der skal
rodes med hardware-relaterede ting (såsom drivere).

4. Hold din maskine up-to-date og luk for unødvendige
services, se fx.
http://home18.inet.tele.dk/madsen/win2000/Tjenester.pdf
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester.pdf

Fra : Carl Drud

Dato : 04-09-04 09:42

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg har fået et rigtig træls problem med reklamesider der popper op på
> alle mulige og umulige tider.

Mon ikke det er fra Windows Messenger. Ligner det billedet nederst på
siden i nedenstående link?

http://www.csis.dk/default.asp?m=119&a=204

Carl

Fra : Zup Zuip

Dato : 04-09-04 11:02

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
> på alle mulige og umulige tider.
>
> Ad-Aware kan ikke finde synderen, ej heller en Virus112 scanning.

Nu ved jeg ikke om du kører XP eller hvad, men du skal stoppe den service
som hedder messenger.

Fra : Anders Lund

Dato : 04-09-04 11:10

Michael Rasmussen wrote:
> Nogen der har et godt forslag ??

Hvilke programmer kører der (i baggrunden)? Kig i taskmanager.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-04 11:26

Til alle...

Så er problemet løst - Bazooka Spyware Scanner fandt den lille djævel som nu er sendt til de evige elektronskyer.

<mlr>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-09-04 22:25

On Sat, 04 Sep 2004 12:26:03 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> Så er problemet løst - Bazooka Spyware Scanner fandt den lille
> djævel som nu er sendt til de evige elektronskyer.

Hvad var det så?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-04 23:56

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Hvad var det så?

Tja, jeg fik ikke lige fat i navnet men det er åbenbart en kendt adware ting...

Det var linien

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run\Explorer

i registreringsdatabasen der startede filen c:\windows\iexplore.exe

Jeg kan godt sende dig filen - Jeg bruger den ikke længere

<mlr>