Jeg fatter ikke en skid...
Fra : Henrik Madsen

Dato : 03-09-04 20:26

Jeg har købt en gammel PC af en kollega (og hvor smart er det?)

Men problemet er, at den "fryser": ingen reaktion på mus eller tastatur.
Den fungerer OK i 3-5-7 minutter - og fryser. Jeg rebooter, så går der 3-5-7
minutter igen.
Hvis den står ingenting og laver, så går der længere tid, før den fryser til
igen.

Det er begyndt efter jeg moslede med at få en Blaster-orm ud fra den igen.

Mine ræsonnementer er:

Det kan ikke være et kølingsproblem, for den gjorde det ikke før
Blaster-historien - der kørte den i timevis uden bøwl.
Det kan heller ikke være et hardware-problem, for så ville det vel ikke
virke efter en reboot.
Jeg har fundet en ny BIOS som *.zip-fil (bundkortet er AOpen AK33). Hvordan
fanden installerer man sådan en??
De eneste kort i maskinen er et skærm- og et net kort. Men de er ikke nye,
og de sad også i, dengang "før" Blaster-ormen.

ER DER NOGEN DER HAR GO'E IDEER - eller er den nogen der vil sende mig en
Treo?

Hilsen fra Henrik

xxxammentorp.madsen@mail.dkxxx

---

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 03-09-04 21:25

On 2004-09-03, Henrik Madsen <bangsbo@hotmail.com> wrote:
> Jeg har købt en gammel PC af en kollega (og hvor smart er det?)

[snip kedelig historie om en pc der fryser]

Jeg ville reformatere harddisken og geninstallere operativ systemet og se om
det ikke afhjalp problemet.

Sålænge maskinen kan starte og der kommer noget på skærmen skal du _FOR ALT
I VERDEN IKKE LAVE EN BIOS OPDATERING_ (... i hvertfald ikke hvis du skriver
her om gode råd! Det kan gå galt og så står du først for alvor med håret i
postkassen).

Mvh Thomas, 2720

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 04-09-04 12:01

Thomas S. Iversen wrote:
> [...]
> _FOR ALT I VERDEN IKKE LAVE EN BIOS OPDATERING_ (... i hvertfald ikke
> hvis du skriver her om gode råd! Det kan gå galt og så står du først

Ja OK, så vildt er det sq IMO ikke. Det er rigtigt at det kan gå galt, men
ligefrem at undgå det for alt i verden ved jeg nu ikke. Der bliver tit og
ofte løst alle mulige mærkelige problemer med en BIOS-opgradering. Jeg har
nu gjort det en del gange, og har aldrig haft problemer med det. Man skal
bare lige tænke sig lidt om mens man gør det (og så må der ikke være
strømsvigt).

Men det er jo så bare min holdning til det...

--
Mvh/Martin K (der såvidt muligt kører med de nyeste BIOS'er)
3 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-09-04 20:41

On 2004-09-04, Martin Kirschmeyer <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> wrote:

> Ja OK, så vildt er det sq IMO ikke. Det er rigtigt at det kan gå galt, men

Det vil bare ikke løse hans problem (som var at computeren pludselig er
blevet ustabil uden ændring i hardware). If it ain't broken don't fix it!

Mvh THomas

Fra : Henrik Madsen

Dato : 05-09-04 09:24

Geninstallering af Windows (XP) er forsøgt - men heller ikke det har kunnet
løse op for problemet.

Nu har den kørt i en go' times tid uden at fryse fast - men KUN når den
ingenting laver. LIgeså snart jeg prøver med Word eller Pinball eller noget
andet småtteri går det galt. Er løsningen: NYT BUNDKORT - NY PROCESSOR ? ?

---

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 05-09-04 10:31

Henrik Madsen wrote:
> Er løsningen: NYT BUNDKORT - NY PROCESSOR ? ?

Inden du farer ud og køber mobo og CPU, ville jeg nu nok lige prøve at se om
ikke en BIOS opgradering kunne løse problemet. Men umiddelbart synes jeg nu
også det kan lyde som et varme problem. Har du et godt airflow i kabinettet?
Sidder din CPU køler ordentligt på, kører alle blæsere?

--
Mvh/Martin K
3 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : Henrik Madsen

Dato : 05-09-04 15:23

Hej Martin.

Jeg er i hvert tilfælde frisk på at prøve en ny BIOS - hva' fa'en, det kan
jo ikke blive værre (!)
Jeg har en ny BIOS som en *.zip-fil. Mon der ligger en *.exe-fil der, når
jeg pakker ud?

Der er flow i kabinettet - begge sider er pillet af. Men den blæser der
sidder på processoren (AMD Duron 750) ser noget no-name-agtig ud. En masse
glimmer osv. Den sidder godtnok fast på processoren, men kan den måske
alligvel mangle termisk forbindelse ned til processoren? Og hvordan søren
piller man sådan en satans køler af processoren igen?? Der er AMD vist
vanskelige??
Blæseren på skærmkortet hyler vildt i 1 minut efter opstart - men så længe
det "kun" er skærmkortet, så betyder det vel mindre?

Hilsen Henrik

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 05-09-04 15:56

Henrik Madsen wrote:
> Jeg er i hvert tilfælde frisk på at prøve en ny BIOS - hva' fa'en,
> det kan jo ikke blive værre (!)

Næ... tilsyneladende ikke

> Jeg har en ny BIOS som en *.zip-fil. Mon der ligger en *.exe-fil der,
> når jeg pakker ud?

Det skal du ikke regne med. Typisk gør man det, at man smider det hele på en
DOS bootdisk (hent een hos www.bootdisk.com hvis du ikke lige har een ved
hånden). Man booter på bootdisken, og starter det flashprogram man vil
benytte til at lave opdateringen (typisk indeholdt i zip-filen). Derudover
ligger der også en *.awd eller en *.bin fil. Disse er selve BIOS-koden der
skal skrives til chippen.
Start flashprogrammet, tag en backup af den nuværende BIOS når den spørger
om det, og påbegynd derefter flash'en. Hvis den fejlflasher, kan du mange
gange være heldig at flashe den tilbage med den gamle BIOS som du netop har
taget backup af. Men jeg har nok flashet de første 15 BIOS'er, og har aldrig
været ude for problemer...

Held og lykke med det...

> [...]
> En masse glimmer osv. Den sidder godtnok fast på processoren, men kan
> den måske alligvel mangle termisk forbindelse ned til processoren?

Hvis den altid har siddet der, burde den ikke miste den termiske kontakt,
bare sådan ligepludseligt...

> Og
> hvordan søren piller man sådan en satans køler af processoren igen??
> Der er AMD vist vanskelige??

AMD's køle anordning er ikke vanskeligere end du gør det til. Personligt
synes jeg at P4'erens BOX køler er supernem at få på, men komplet umulig at
få af igen. Med AMD'en har man fint styr på det i begge faser. Fat en
skruetrækker, og placér denne i den dertil indrettede anrodning på kølerens
side. Pres skruetrækkeren ned mod mobo'et, så den bliver fri for hagen på
CPU soklen, og vrid den udad til den er fri. Derefter kan køleren forsigtigt
løsnes i den anden side, og den er fri - du kan tage den af...

> Blæseren på skærmkortet hyler vildt i 1 minut efter opstart - men så
> længe det "kun" er skærmkortet, så betyder det vel mindre?

Det betyder at din gfx-køler er ved at stå af. Denne skal du nok se på i
nærmeste fremtid, da kortet kan brænde af. Alt afhængig af hvilket det
drejer sig om...

Slutteligt har jeg lige et link til dig:
<http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

--
Mvh/Martin K
3 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : N_B_DK

Dato : 05-09-04 15:51

Thomas S. Iversen wrote:

> Sålænge maskinen kan starte og der kommer noget på skærmen skal du
> _FOR ALT I VERDEN IKKE LAVE EN BIOS OPDATERING_ (... i hvertfald ikke

Og så skræmte du ham væk fra det for altid *GG*

Nej seriøst det er altså ikke SÅ slemt som du gør det til ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-09-04 18:18

On 2004-09-05, N_B_DK <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote:

> Og så skræmte du ham væk fra det for altid *GG*

Jeps

> Nej seriøst det er altså ikke SÅ slemt som du gør det til ;)

Nej det ved jeg udemærket godt det ikke er. Problemet er bare

1. Maskinen virker med bios version Y
2. Maskinen virker ikke med bios version Y (uden installation af mere
hardware)

Dette kan ikke løses ved en op/nedgradering til bios version X. Da han så
yderligere giver udtryk for at han ikke er sikker på hvordan en bios upgrade
skal foretages, så siger tænker jeg

Opgraderingen _kan_ ikke afhjælpe problemet, men kun forøge risikoen for
yderligere problemer. Derfor advarer jeg med kraftige lys og lamper og
skræmmekampagner.

Thomas (der mener der er en falsk forestilling om _hvad_ en bios opgradering
kan gøre ved et system).

Thomas S. Iversen | email: zensonic@diku.dk
Student at Department of Computer Science. | phone: +45 35282360
University of Copenhagen, DIKU. | shoesize: 45

Fra : Kim

Dato : 06-09-04 18:14

> Thomas (der mener der er en falsk forestilling om _hvad_ en bios
opgradering
> kan gøre ved et system).

Og en bios opdatering på en PC, der har virket med den bios den allerede
har, er temmelig dum ide, når skidtet er så ustabilt, at man ikke kan være
sikker på at holde systemet kørende mens man opdaterer.

Kim

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-09-04 22:26

On 2004-09-06, Kim <futtown@hotmail.com> wrote:

> [...]
> har, er temmelig dum ide, når skidtet er så ustabilt, at man ikke kan være
> sikker på at holde systemet kørende mens man opdaterer.

En der har set lyset. Så er jeg ikke alene mere

Thomas

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 06-09-04 23:37

Thomas S. Iversen wrote:

> En der har set lyset. Så er jeg ikke alene mere

Vi er tre.

mvh
Henning