ved form onsubmit finde submit knap
Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 03-09-04 14:30

Hej NG

Er det på formens onsubmit event muligt at fange, hvilken submit knap
man har trykket på?

Jeg har følgende:
<form action="" id="formen">
<input type="submit" name="btnDelete" id="btnDelete" value="Delete" />
<input type="submit" name="btnUpdate" id="btnUpdate" value="Update" />
</form>

<script type="text/javascript">

document.forms[0].onsubmit = validate;

function validate() {
alert(this.id)
return false;
}
</script>

Eller skal jeg ud i noget hvor jeg på knappernes onclick event sætte en
global variabel, som fortæller hvilken der er klikket på?

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 03-09-04 14:46

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> Er det på formens onsubmit event muligt at fange, hvilken submit knap
> man har trykket på?

[Snip kode]

> Eller skal jeg ud i noget hvor jeg på knappernes onclick event sætte en
> global variabel, som fortæller hvilken der er klikket på?

Vel jeg prøvede med onclick events på knapperne og kom frem til følgende
løsning:
<form id="frmFormen">
[...]

document.forms[0].elements["btnDelete"].onclick = setOnClickButton;
document.forms[0].elements["btnUpdate"].onclick = setOnClickButton;

function validate() {
   var onclick_button = this.onclick_button;
   this.onclick_button = null;

   alert(onclick_button.id + ' - ' +this.id)

   return false;
}
function setOnClickButton() {
   this.form.onclick_button = this;
}
</script>

Men findes der en smartere måde end ovenstående?
Eller er der noget jeg bør passe på med ovenstående?
F.eks. må man godt sætte propertien onclick_button på form elementet
ifølge w3c?

Det virker fint i almindelig (X)HTML med content-type "text/html", men
hvad med content-type "application/xhtml+xml"?

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-09-04 16:00

> [...]

> value="Delete" /> <input type="submit" name="btnUpdate"
> id="btnUpdate" value="Update" /> </form>

Det er vel ikke strengt nødvendigt, at knapperne er af typen submit?

<input type="button" id="btnDelete" value="Delete" onclick="finktion1()" />
<input type="button" id="btnUpdate" value="Update" onclick="funktion2()" />

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 05-09-04 17:33

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er vel ikke strengt nødvendigt, at knapperne er af typen submit?

Hvis formen skal kunne bruges uden javascript, så er det strengt
nødvendigt.
Jeg bruger faktisk sjældent knapper af typen button, det er kun hvis det
er til ren clientside kode.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/