Import af skidlpadder fra Asien
Fra : Michael Christoffers~

Dato : 03-09-04 07:55

Nogen der ved hvad der skal til?

Jeg var fornylig en måned i Thailand med familien.
På et lokalt marked købte min kone adskellige fisk og en skildpadde.
Der var på vores Guest House store lerkrukker med adskellige hundrede liter
vand og planter i, og her satte vi dem ud efter at have adspurgt personalet.
De så ud til at trives fint.

Min søn udviklede et "varmt" forhold - så varmt som man nu kan have det til
en koldblodet skabning - til hans kæle-skildpadde og ville mægtig gerne have
den med hjem.
Forhastet lovede jeg ham at købe een til ham når vi kom hjem da jeg ikke
kunne overskue konsekvenserne af at bringe denne hjem.
Jeg er klar over at de skal dyrlægekontrolleres ved ankomsten etc.
Formentlig et bureaukratisk mareridt.

Denne skildpadde kostede 2 kroner og er lokalt opdrættet og var på størrelse
med den goe gamle danske femkrone.
Det var en art med en lang spids næse ikke ulig en snapskildpadde.
Herhjemme gav jeg 300 kroner for 2 sumpskildpadder !!!

Kan nogen herinde evt. henvise mig til en site hvori jeg kan læse mere om
egen import fra Østen?
Jeg har kontakter dernede jeg kan trække på, og kommer iøvrigt også flere
gange om året derned selv.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : Fjeder

Dato : 03-09-04 09:03

Du skal have fat i Skov og Naturstyrelsen og høre om skildpadden er
på den her CITES-liste (det har noget med Washington-konventionen at
gøre og truede dyrearter).

Dernæst skal der laves nogle papir-godkendelser til
import-tilladelser, mht akvariefisk er det Levnedsmiddelkontrollen der
skal give den tilladelse. Så mon det ikke også gælder skildpadder.

Dernæst er der et hyr ved importen, da der skal foretages
veterinærkontrol, og du skal også tænke på flytransporten.

Det er en ret dyr omgang og er ikke nogtet der kan betale sig en
enkelt lille skildpadde. Det er store partier (omkring 100 kg) før det
vil være nogenlunde lønsomt - tror jeg.

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 03-09-04 10:53

"Fjeder" <spam@heinrichson@privat.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det er en ret dyr omgang og er ikke nogtet der kan betale sig en
> enkelt lille skildpadde. Det er store partier (omkring 100 kg) før det

Hej,

Tak for dit input.
Ja, jeg kan godt se at dette kræver noget hjemmearbejde først.
Det var også min tanke at hjemtage betragtelige mængder skildpadder til
videresalg.
Jeg har selv med flyfragt at gøre til daglig og vi får næsten dagligt fisk
hjem fra oversøiske lande, men jeg er slet ikke inde i alt det
bureaukratiske omkring importen.
Men du har givet mig en fornemmelse af hvad det kræver og hvortil jeg bør
henvende mig. Tak for det.

mvh
Michael Christoffersen

Fra : hansi

Dato : 03-09-04 13:35

Tag kontakt med en der i forvejen har en tilladelse
Det er det der også kan kaldes medimport.
Det koster typisk 20 - 25 % mere
men stadig meget besparende

"Michael Christoffersen" <pescatorNOT_SPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:ch9etb$2508$1@news.cybercity.dk...

Fra : wonko the sane

Dato : 03-09-04 18:59

har du forresten tænkt på at den skildpadde du vil ha' måske bliver temlig
stor???
og hvor vil du så gøre af den???

ellers spørg på www.nhf.dk de kan måske hjælpe

mvh jakob

Fra : FCKmanden

Dato : 03-09-04 21:41

> Jeg har selv med flyfragt at gøre til daglig og vi får næsten dagligt fisk
> hjem fra oversøiske lande, men jeg er slet ikke inde i alt det
> bureaukratiske omkring importen.

En lille side bemærkning. Jeg arbejder også inden for flyfragt og vi har 2
gange om ugen transport af laks fra Norge til Japan. Der kommer 2 køle biler
fra Norge som har kørt hele natten. Det bliver ompakket og ind i vores fly
og så til Japan på under 48 timer. 4-6 tons af gangen. Det koster kassen men
de skal sku ha deres sushi frisk dernede

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 07-09-04 08:34

"FCKmanden" <fckmanden@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> men
> de skal sku ha deres sushi frisk dernede

Hej FCK,

hehe. Jeg tror vi er kollegaer :)

Mvh
Michael

Fra : FCKmanden

Dato : 07-09-04 20:16

> hehe. Jeg tror vi er kollegaer :)

Hej Michael

Small world

Fra : plesner

Dato : 04-09-04 04:59

> Det var en art med en lang spids næse ikke ulig en snapskildpadde.
> Herhjemme gav jeg 300 kroner for 2 sumpskildpadder !!!

Lyder som en trionyx-art. De bliver generelt ret store. Jeg har set dem med
en skjolddiameter på noget over 30 cm. De er da i øvrigt også set til salg
herhjemme.

plesner