HJÆLP
Fra : 120104152372

Dato : 02-09-04 21:41

Har lige anskaffet mig Knoppix udgaven, MEN!.. Den logger på som
"Knoppix" og der har jeg ingen rettigheder uden et password, og når jeg
kigger i readme filen står der at der ikke er et password da dette er en
default instilling.. MEN HVAD GØR JEG SÅ FOR AT LOGGE PÅ SOM ADMIN? så
jeg kan komme til at installere programmer?

Håber I kan hjælpe

MVH.
DN

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 02-09-04 22:18

120104152372 skrev:
> [...]
> default instilling.. MEN HVAD GØR JEG SÅ FOR AT LOGGE PÅ SOM ADMIN? så
> jeg kan komme til at installere programmer?

Under harddisk-installationen af Knoppix formoder jeg, at du blev bedt
om at angive et root-password. Jeg formoder at Knoppix
harddisk-installationen har oprettet en bruger 'knoppix' på systemet; og
under normale omstændigheder ville jeg slette 'knoppix' brugeren og
tilføje til eget brugernavn med dit eget password. - Og så burde
systemet fungere...

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 02-09-04 22:37

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> under normale omstændigheder ville jeg slette 'knoppix' brugeren og
> tilføje til eget brugernavn med dit eget password. - Og så burde

Jeg er vel ik så heldig at du har en tutorial eller en uddybende
forklaring på hvordan jeg gør det?, nej da jeg installerede til hd,
gjorde dne det hele auto.. ligefra opstart til den viste skrivebordet.

MVH.
DN

Fra : Mikael Hansen

Dato : 02-09-04 22:46

Daniel Nielsen wrote:

> [...]
> forklaring på hvordan jeg gør det?, nej da jeg installerede til hd,
> gjorde dne det hele auto.. ligefra opstart til den viste skrivebordet.

prøv at skrive:

su -

og se om den så ikke skifter til root-brugeren uden at der skal angives
password. sådan virker det på den dappix live-cd jeg har prøvet.

m.v.h. Mikael

Fra : Heine Laursen

Dato : 03-09-04 01:52

Den Thu, 02 Sep 2004 23:45:44 +0200. skrev Mikael Hansen:

> prøv at skrive:
>
> su -
>
> og se om den så ikke skifter til root-brugeren uden at der skal angives
> password. sådan virker det på den dappix live-cd jeg har prøvet.

ellers prøv:
sudo su -

Det virker iverfald på en knoppix live cd!

Heine Laursen

Fra : Carsten F

Dato : 03-09-04 08:16

Heine Laursen wrote:

> ellers prøv:
> sudo su -
>
> Det virker iverfald på en knoppix live cd!

Hej
jeg mener at jeg kan huske at pasword til root /su er root
/Carsten

Fra : Jesper Mørch

Dato : 04-09-04 08:55

Carsten F wrote:

> Hej
> jeg mener at jeg kan huske at pasword til root /su er root
> /Carsten

Så vidt jeg husker er der et sted i menuen (under KDE) på Knoppix, hvor man
kan angive root-password for live-CD'en.
- Kan dog godt være jeg forveksler det med Morphix (som jeg bruger som
nød-distro i fald noget er gået helt galt )

Jesper

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 03-09-04 10:27

Takker