Hvorfor skal det være sådan?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 02-09-04 17:00

Det er begyndt at irritere mig at teleselskaberne absolut skal kæde »udeladt
nummer« i telefonbog, Krak, De Gule Sider mv. absolut skal kædes sammen med
at »nummeret ikke vises«, når man ringer til nogen.

Alle 4 kombinationer

burde være mulige, men teleselsbaberne mener åbenbart at man kun skal tilbyde
mulighed 1 og 4 ud af de fire ovenstående muligheder.

Medmindre at der er tale om et lovkrav, fatter jeg ikke at teleselskaberne er så
indskrænkede i deres tankegang, at de ikke tilbyder alle ovenstående fire
kombinationer. - Hvorfor skal de to ting »Telefonbogsoptagelse«
og »Nummervisning« ved opkald overhovedet kædes sammen og ikke tilbydes son to
selvstændige services?

Jeg havde en lille chat med Telmore om problemet i dag:
(supporterens navn er ændret til "Telmore")

Customer: Er det muligt at have udeladt nummer i telefonbogen og samtidigt
få vist sit nummer når man ringer til nogen?
Telmore: ja, du tilmelder dig blot udeladt nummer, og herefter slår du
"vis nummer" til i din mobiltelefon
Customer: DEt kan man vistnok ikke i en Ericsson, dér skal man før hvert
opkald aktivere "vis nummer ved næste opkald" eller sætte *31# foran
nummeret - pisseirriterende.
Telmore: ja, det er korrekt. Sådan er det på Sony Ericsson tlf'er
Customer: Hvorfor kan man ikke udelades af telefonbogen samtidigt med at
nummeret vises som standard ved opkald?
Telmore: Fordi du har en Sony Ericsson. Ved f.eks. Nokia er det ikke noget
problem
Customer: Det skyldes vel også teleselskabets manglende vilje. Det er vel
teleselskabet der har besluttet at de to ting skal hænge sammen?!?
Telmore: nej det er det ikke. Det er en indstilling i din mobiltelefon.
Telmore: ...eller manglende indstilling om man vil
Customer: Blot fordi telefonbogsforlaget får besked på at nummeret ikke
skal optages i telefonbogen, behøvede teleselskabet vel ikke også at
fjerne nummervisningen, vel?
Telmore: det kan jeg desværre ikke svare på - jeg kender ikke de
tekniske detaljer. Men du kan jo prøve at sætte kortet over i f.eks. en
Nokia eller Samsung, så vil du ikke opleve problemet.
Customer: Det burde være logik at de to ting IKKE behøver at have noget
med hinanden at gøre, medmindre at LOVGIVNINGEN evt. kræver det. Mod
dumme love kæmper selv guderne forgæves.
Telmore: ja, det er korrekt
Telmore: men sådan har det altid været, så jeg tror ikke det er
noget der bliver lavet om på
Customer: ER det TDC man skal gå videre til hvis man vil kæmpe for
muligheden for ikke at blive optaget i telefonbøgerne og samtidigt få
vist sit nummer?
Telmore: jeg ved helt ærligt ikke hvor du skal gå hen? Jeg har aldrig
fået spørgsmålet før, for det er som sagt blot en indstilling på
tlf...
Customer: Nej, det er en indstilling hos telefonselskabet.
Telmore: Det er ikke korrekt
Customer: NÅ! - Men vi kommer vist ikke længere her. Tak for chatten.
Telmore: selv tak
Chat slut!

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-04 19:07

> Alle 4 kombinationer

> burde være mulige, men teleselsbaberne mener åbenbart at man kun skal
tilbyde
> mulighed 1 og 4 ud af de fire ovenstående muligheder.

Jeg troede egentligt, at alle undtagen Telmore tilbød det. Jeg ved f.eks. at
SONOFON tilbyder Hemmeligt nummer, så nummeret både er udeladt og skjult ved
opkald, og Hemmeligt nummer i adresse-info, hvilket vil sige, at nummeret
ikke er i telefonbøger osv., men bliver vist ved udgående opkald.

Noget helt andet er - virker *31#, hvis der i HLRen er pålagt hemmeligt
nummer? Jeg mente det ikke, men det lader da til at det er den måde Telmore
anbefaler kunderne at gøre det på. Medmindre nogen kan svare mig, tror jeg
lige jeg vil teste det i morgen.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Michael

Dato : 03-09-04 00:22

Uden at lægge hovedet på blokken tror jeg godt jeg tør slå fast at alle
teleselskaberne (minus SP'erne) kan tilbyde alle 4 muligheder. Men da
Telmore er en SP har de jo ikke det der liger adgang til TDC's HLR og kan
sikkert kun sætte en kryds i en boks...og der er åbenbart kun 2
muligheder...

Fra : Claus E Beyer

Dato : 03-09-04 05:18

"Michael" <barfoed@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Telmore er en SP har de jo ikke det der liger adgang til TDC's HLR og kan
> sikkert kun sætte en kryds i en boks...og der er åbenbart kun 2

Jeg må indrømme, at jeg kun har spurgt hos Telmore, da det er "mit" teleselskab.
Jeg blev ret irriteret på supporteren som udelukkende skød skylden på telefonen,
og det lissom kneb med forståelsen for at det var teleselskabets skyld, at der
var den sammenhæng.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-04 07:29

> [...]
> Telmore er en SP har de jo ikke det der liger adgang til TDC's HLR og kan
> sikkert kun sætte en kryds i en boks...og der er åbenbart kun 2

Uhm, har man som serviceprovider ikke en begrænset adgang til HLR'en, som
kun dækker ens egne kunder?

Jeg har aldrig selv arbejdet hos en serviceprovider, men det troede jeg da.

Fra : Tanja Christensen

Dato : 03-09-04 07:42

Michael skrev:

> [...]
>Telmore er en SP har de jo ikke det der liger adgang til TDC's HLR og kan
>sikkert kun sætte en kryds i en boks...og der er åbenbart kun 2

Af uransalige grunde er det muligt hos Smarttalk, at få udeladt nummer
hvor den viser nummeret når man ringer uden problemer. Det er Telmore
der gør det til et stort problem.

--
Tanja
CHICKENS: The only animals you eat before they are born

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 03-09-04 11:44

Claus E Beyer griflede i news:2pougdFnbikdU1@uni-berlin.de:
> [...]
> få vist sit nummer når man ringer til nogen?
> Telmore: ja, du tilmelder dig blot udeladt nummer, og herefter slår du

Hmm... synes det er lidt underligt... For hos mig virker det præcis sådan
som du godt vil have det (har også Telmore). Jeg satte bare hak i hemmeligt
nummer, og siden har den stadig vist nummeret, men det står ikke nogen
steder... og mobilen er _ikke_ sat til vis nr., den står blot på standard,
hvor det er udbyderen der vælger...

--
Hygge...
Daniel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-09-04 11:36

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in

> [...]
> Telmore: ja, du tilmelder dig blot udeladt nummer, og herefter
> slår du "vis nummer" til i din mobiltelefon

Der tager supporteren fejl...
Jeg havde samme ønske som dig og spurgte også chatten. Jeg skulle
blot vælge "hemmeligt nummer" så ville de fixe det så mit nummer
alligevel blev vist når jeg ringede op.

"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]