Database og <!--Include file=""-->
Fra : WWWiT

Dato : 02-09-04 16:14

Hejsa
Jeg sidder og rodder med en side hvor alt er bygget op over en
Access database.

Mit problem er at jeg troede at man godt kunne lave asp koder i
en database ... dette er ikke tilfældet ... men så vil jeg prøve
med <!--Include file="file.asp"--> i databasen, men dette virker
hellere ikke ... og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre ....

// Michael

Eksempel:

http://www.el-montage.dk/default.asp?id=page&page_id=8

og kik efter:

                <!-- #Include file="fag.asp" --><br><br>

håber at i kan hjælpe :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : WWWiT

Dato : 02-09-04 17:03

ups ... glemt lige at i skal logge ind for at se siden ... brug
test/test

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 02-09-04 17:41

"WWWiT" <eldiablo@el-diablo.dk> wrote in message

> og kik efter:

> <!-- #Include file="fag.asp" --><br><br>

Der er ikke en fil der hedder "fag.asp" ( http://www.el-montage.dk/fag.asp )
så det er sikkert derfor der ikke sker noget? Er du sikker på stien?
Jeg bruger selv en del includefiler på den mde du har gjort, så metoden
fejler ikke noget.

--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Fra : WWWiT

Dato : 02-09-04 18:27

Christian M. Nielsen wrote

> [...]
> så det er sikkert derfor der ikke sker noget? Er du sikker på stien?
> Jeg bruger selv en del includefiler på den mde du har gjort, så metoden

Filen findes ... men du kan kun bruge den hvis du skriver fag.asp?fag='it'

// Michael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-09-04 20:33

WWWiT skrev:

> Mit problem er at jeg troede at man godt kunne lave asp koder
> i en database ... dette er ikke tilfældet ... men så vil jeg
> prøve med <!--Include file="file.asp"--> i databasen, men
> dette virker hellere ikke

Nej - includekommandoer køres faktisk _før_ asp-koder på en side -
så du kan ikke læse includesætninger fra en database.

> ... og nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre ....

Jeg vil foreslå dig at have asp-koderne i reelle filer - her kan
include sagtens være en hjælp. Brug så databasen til indhold på
sitet.

Hvis du absolut vil eksperimentere med inkluderinger på basis af
databaseindhold, kan du kigge på artiklen her:
<http://asp-faq.dk/article/?id=50>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : WWWiT

Dato : 03-09-04 07:42

Jens GyldenkærneClausen skrev

> [...]
>
> Hvis du absolut vil eksperimentere med inkluderinger på basis af
> databaseindhold, kan du kigge på artiklen her:

hmm ... tak for det, men jeg er ikke blevet klogere på hvordan jeg
løser mit problem ... hvis det kan hælpe kan i se kildekoden på
www.el-montage.dk/kilde.txt

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 03-09-04 09:02

> hmm ... tak for det, men jeg er ikke blevet klogere på hvordan jeg
> løser mit problem ... hvis det kan hælpe kan i se kildekoden på
> www.el-montage.dk/kilde.txt

Hvor mange forskellige filer har du der skal inkluderes? Jens henviste til,
giver dig flere muligheder for at inkludere filer med specielle parametre.

du har et link som ser således ud
http://www.el-montage.dk/default.asp?id=page&page_id=8

du kan derfor bruge det første eksempel der er angivet:

<% if Request.QueryString( "page_id" ) = 8 Then %>
<!-- #include file="Fil1.asp" -->

<% Elseif Request.QueryString( "page_id" ) = 9 Then %>
<!-- #include file="Fil2.asp" -->

'OSV
<% End If %>

I Fil1.asp kører koden som hvis man havde kaldt siden med fag.asp?fag='it'
I Fil2.asp kører koden som hvis man havde kaldt siden med
fag.asp?fag='xxxx'
I Fil32.asp kører koden som hvis man havde kaldt siden med
fag.asp?fag='yyyy'
OSV.

Det kan godt være uoverskueligt hvis der er mange include filer, så måske
skal du i stedet overveje en anden opbygning af siden?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-09-04 11:46

Christian M. Nielsen skrev:

> du kan derfor bruge det første eksempel der er angivet:
>
> <% if Request.QueryString( "page_id" ) = 8 Then %>
> <!-- #include file="Fil1.asp" -->

Det vil bare give nogle tunge sider - fordi samtlige includes
bliver hentet (det er kun behandlingen af den hentede kode der
springes over).

Ideen med artiklen om server.execute er at man kan bruge det til
kun at inkludere den fil man skal bruge. Oven i købet kan det jo
gøres således at specifikationen af filen ligger implicit i
querystring:

Dim pageID
pageID = Request.QueryString( "page_id" )

If isNumeric(pageID) Then
   Server.Execute("Fil" & pageID & ".asp")
Else
   Server.Execute("default_include.asp")
End If
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 03-09-04 12:15

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> Det vil bare give nogle tunge sider - fordi samtlige includes
> bliver hentet (det er kun behandlingen af den hentede kode der
> springes over).

Du har ret, men alt efter hvor meget kode der er kan min alternativ måde
godt bruges. Det er måske lettere for WWWiT at gennemskue hvordan siden
kunne komme op at køre?
Din løsning giver den bedste performance, men kræver asp 3.0 (jf
<http://asp-faq.dk/article/?id=50> ) jeg ved faktisk ikke om der overhovedet
er nogen der stadig kun benytter 2.0? Hvis man bruger PWS så er det vel 2.0?