Linux Router :)
Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 02-09-04 14:44

Hej,

I øjeblikket er vi ude og kigge på en ny router - i stedet overvejer vi
at smide en maskine op, som fungerer som router og firewall - og her ved
jeg Linux har nogle forskellige alternativer, som kan bruges netop til
dette formål - jeg har dog ingen erfaringer i disse dists.

Er der nogle der kan komme med bud? Følgende er krævet:

1. Skal kunne styres flere IP'ere (altså der skal kunne kobles flere IP
adresser på - og disse skal kunne styres individuelt til forskellige
maskiner og porte).

2. Skal være forholdvis nem at styre - så gerne windows folk også kan
ændre og sætte den op :) (I tilfælde af jeg har ferie - selvom det
sjældent sker :D)

3. Helst ikke floppy eller lign - gerne installerbart, eller nem
konfiguration før den ligges på floppy eller cd :)

4. Og gerne firewall (eventuelt båndbredde overvågning/styring ville
også være heeeelt perfekt!)

Desuden overvejes der om maskinen også skal kunne andre ting :) Så det
skal helst ikke være en der bruger tons af resourcer - men et nemt
webinterface ville være guld vær - eventuelt kombineret med et SSH
interface eller lign? :)

Er der nogen bud på hvad jeg har at vælge imellem :D

mvh
Johan

Fra : Anders Lund

Dato : 02-09-04 14:52

Johan Holst Nielsen wrote:

> Er der nogen bud på hvad jeg har at vælge imellem :D

Et hurtigt link er dette:
http://www.distrowatch.com/dwres.php?resource=firewalls

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 02-09-04 15:45

Johan Holst Nielsen wrote:
> [...]
>
> 1. Skal kunne styres flere IP'ere (altså der skal kunne kobles flere IP
> adresser på - og disse skal kunne styres individuelt til forskellige

Det vil jeg mene alle Linux-routere kan.

Hmm... http://gibraltar.at/ ?

> 3. Helst ikke floppy eller lign - gerne installerbart, eller nem
> konfiguration før den ligges på floppy eller cd :)

Det er ellers meget rart at have en diskløs router. Hvis du også kan
undgå en blæser, så er den både stille og solidstate.

> 4. Og gerne firewall (eventuelt båndbredde overvågning/styring ville
> også være heeeelt perfekt!)

Jeg tror de fleste linux-routere har pakker til iptables og shorewall
(eller lign.).

Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-09-04 15:57

On Thu, 02 Sep 2004 15:43:41 +0200, Johan Holst Nielsen wrote:

> Er der nogen bud på hvad jeg har at vælge imellem :D

Jeg kan varmt anbefale denne. Har kørt upåklageligt hos mig i 4 år.
http://www.ipcop.org.

Stable er version 1.3, men 1.4 er i rc2 (jeg benytter 1.4, og har ikke
fundet fejl hidtil). Se en skærmdump her:
http://www.datanom.net/artikler/ipcop.png

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
Your temporary financial embarrassment will be relieved in a surprising manner.

Fra : Carsten Holck

Dato : 02-09-04 16:17

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg kan varmt anbefale denne. Har kørt upåklageligt hos mig i 4 år.
> http://www.ipcop.org.

Jeg har tilsvarende kørt med smoothwall ( som er
forgængeren/inspiration/whatever.., til ipCop) på et par lokationer også
aldeles uden problemer

Hvis i vil spare på strømmen kan en http://www.m0n0.ch/wall/ på en
http://www.pcengines.ch/wrap.htm wrap.1d-2 eller en soekris æske (boks er
næsten for stor gøre det meste.

--
/carsten

Fra : Esben Laursen

Dato : 03-09-04 17:21

Carsten Holck wrote:

<snip>

> Hvis i vil spare på strømmen kan en http://www.m0n0.ch/wall/ på en
> http://www.pcengines.ch/wrap.htm wrap.1d-2 eller en soekris æske
> (boks er næsten for stor gøre det meste.

Vil klart andbefale den, bruger den selv.. Uden problemer og mega nem og
styre. Selv for en windows mand..

Pascal Dornier ved Pcengines, er en meget behagelig mand og jeg handler
gerne igen ved ham.... Dog skal man lige tænke på at pakken garanteret
bliver stoppet i tolden, det gjorde mit i hvert fald.. Dog kommer der jo kun
moms på, som vi jo får igen =))

Hygge

Esben