BIOS finder ikke alle RAM.
Fra : Christopher Tracy

Dato : 02-09-04 12:39

Hey

Jeg har en "gammel" (fra '98) PII, som jeg har sat nogle andre RAM i (256
Mb - PC133), men når maskinen starter op, tæller den kun til ca. 131 Mb ?
Hvordan får jeg den til at finde dem alle ?

Det jeg har kunnet finde om bundkortet/BIOS er:

ROM PCI/ISA BIOS (2A69JL1A)

Modular BIOS V4.51PG
08/28/97-i440LX-ITE8679F-2A69JL1AC-00

Jeg har prøvet google, men det synes jeg ikke jeg blev klogerer af, så
derfor håber jeg der er nogen der kan hjælpe mig her.

På forhånd mange tak.

--
/C.T.

May U live 2 C the dawn.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-09-04 13:11

On 2004-09-02, Christopher Tracy <goldartist@væk_med_dette_yahoo.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har prøvet google, men det synes jeg ikke jeg blev klogerer af, så
> derfor håber jeg der er nogen der kan hjælpe mig her.

Det skyldes at dine ram er for nye. Jeg har ikke det store med tid til at
forklare, men det drejer sig om at nyere ram oftest har mindre, men større
chips. Ældre chipsets kan dog ikke adresse alle adresserne på store ram
chips, og derfor mister du præcis halvdelen. Hverken dine ram eller dit
bundkort fejler noget. De er bare ikke kompatible.

En med lidt bedre tid kan måske finde et link til dig på google.

Thomas

Fra : Leony

Dato : 02-09-04 13:12

"Christopher Tracy" <goldartist@væk_med_dette_yahoo.com> skrev i en
meddelelse news:gDDZc.1841$zX5.1551@news.get2net.dk

> Jeg har en "gammel" (fra '98) PII, som jeg har sat nogle andre RAM i
> (256 Mb - PC133), men når maskinen starter op, tæller den kun til ca.
> 131 Mb ? Hvordan får jeg den til at finde dem alle ?

Dette skyldes sikkert chiparkitekturen på modulet.
Bundkortet klarer ikke en bestemt arkitektur og dette resulterer i at
kun halvdelen vises.

I manualen til bundkortet nurde der stå hvilke moduler du skal have fat
i.

Jeg går ud fra at bundkortet understøtter 256 MB moduler.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Christopher Tracy

Dato : 02-09-04 13:26

Hey

Leony wrote:
> [...]
> fat i.
>
> Jeg går ud fra at bundkortet understøtter 256 MB moduler.

Tjae - det ved jeg så ikke, har ikke nogen manual til det...

--
/C.T.

May U live 2 C the dawn.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-09-04 14:30

On 2004-09-02, Christopher Tracy <goldartist@væk_med_dette_yahoo.com> wrote:

> Tjae - det ved jeg så ikke, har ikke nogen manual til det...

Det kommer an på omstændighederne. Læs følgende fra Tony Hill:

<http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&c2coff=1&safe=off&threadm=1jqtisk1qmcca43rdbc6hb8jtii7m2k0bm%404ax.com&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dlx%2Bchipset%2Bhalf%2Bmemory%26btnG%3DSearch%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26safe%3Doff%26c2coff%3D1>

Mvh Thomas

Fra : Christopher Tracy

Dato : 02-09-04 16:06

Hey

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&c2coff=1&safe=off&threadm=1jqtisk1qmcca43rdbc6hb8jtii7m2k0bm%404ax.com&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dlx%2Bchipset%2Bhalf%2Bmemory%26btnG%3DSearch%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26safe%3Doff%26c2coff%3D1

Ja, oki... kan være jeg så skal se om jeg kan få fat i et par 128 blokke
istedet...

Tak for'ed :)

--
/C.T.