Dompap?
Fra : Harry Lund

Dato : 01-09-04 07:48

Er det rigtigt at der findes to størrelser. Vi har et lille par her i vores
have. Vi synes de er meget små og de har dompapfarverne.

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 01-09-04 14:46

Harry Lund wrote:
> Er det rigtigt at der findes to størrelser.

Ja, der findes 2 racer i DK. Pyrrhula pyrrhula pyrrhula og Pyrrhula pyrrhula
europaea. De kaldes hhv stor og lille Dompap, størrelsesforskellen er dog
svær at få øje på i felten.

> Vi har et lille par her i vores have. Vi synes de er meget små og de har
dompapfarverne.

På Sjælland, sydhavsøerne og Bornholm findes stor, i Jylland og på Fyn
findes lille. Der er mulivis nogen overlapning.

Mikkel

Fra : Harry Lund

Dato : 03-09-04 16:37

Tak for det.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 26-11-04 01:56

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:3okZc.42099$Vf.2238956@news000.worldonline.dk...

> [...]
>
> På Sjælland, sydhavsøerne og Bornholm findes stor, i Jylland og på Fyn
> findes lille. Der er mulivis nogen overlapning.

Her i går så jeg 6 par dompapper i Ryomgård på Djursland, og de så meget store ud. De sang iøvrigt på den russiske dialekt "Byyt", "Byyt".
Følges Dompapper iøvrigt altid i par?
Jeg morer mig en del med at fotografere fugle her i byen, da konen har hugget bilen, så jeg ikke rigtigt kan komme ud på landet og jage større fugle.
På den lokale skolesti er der gode kår for frø og bærædende fugle, og der fanger jeg en del gode fuglemotiver, her i blandt Dompap, der er næsten sikker hver gang. Og hver gang jeg ser en han, finder jeg næsten med sikkerhed også en hun.
De synes at være meget glade for ahornfrø.

Stien byder også på Grønirisk, gråspurv, husskade, blåmejse og et væld af solsorte. Jeg mener også at have hørt fuglekonge fra en af trætoppene, men er usikker, da jeg absolut er utrænet i fuglesang.

Hvilken fugl synger iøvrigt fra toppen af fyrretræer med et kort "Viiit" "Viiit"
Jeg har ikke kunnet få øje på den, men hører den tit på stien.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Claus

Dato : 26-11-04 10:47

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

[...]

Det kunne være en sortmejse som du kan høre, den vil gerne sidde oppe i
fyrretræer og kalde.

mvh
Claus
www.birdboxcompany.com