At mounte en USB-pind, som almindelig brug~
Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 31-08-04 22:10

Hej,

FreeBSD 5.2 ...

Jeg prøver at mounte en USB-stick med MS-DOS-filsystem, men får konstant
følgende fejlmeddelelse:

user@machine|p0% mount -t msdos /dev/da0s1 /flashdisk
msdosfs: /dev/da0s1: Permission denied

Jeg har sat vfs.usermount -> 1 vha sysctl.

Jeg har tilføjet denne til /etc/fstab:
/dev/da0s1 /flashdisk msdos rw,noauto   0   0

Jeg har ændret rettigheder på /dev/da0s1:
crw-r----- 1 root operator 4, 21 31 Aug 21:54 /dev/da0s1

Jeg har tilføjet brugeren, til gruppen operator (og wheel).

Jeg har ændret ejer på /flashdisk:
drwxr-xr-x 2 user wheel 512 22 Aug 23:02 flashdisk

.... og det er vidst det, mener jeg. Jeg kan sagtens mounte CD-ROM-drevet
med lignende indstillinger, men min USB-dims vil _kun_ mountes fra root.

Nogle gode forslag? Mangler der info?

--
Henrik Koksby Hansen

Fra : Mikael Hansen

Dato : 31-08-04 23:41

Henrik Koksby Hansen wrote:
> [...]
>
> ... og det er vidst det, mener jeg. Jeg kan sagtens mounte CD-ROM-drevet
> med lignende indstillinger, men min USB-dims vil _kun_ mountes fra root.

Jeg køre godt nok linux, men måske det kunne hjælpe at tilføje "user"
til linien i din /etc/fstab, se mit eksempel på en CF-kortlæser

/dev/sda1
/mnt/cf
   auto   noauto,user   0 0
m.v.h. Mikael

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 01-09-04 09:04

[...]
>Jeg køre godt nok linux, men måske det kunne hjælpe at tilføje "user"
>til linien i din /etc/fstab, se mit eksempel på en CF-kortlæser

> [...]
[...]

mount /flashdisk
msdosfs: -o user: option not supported

:(

--
Henrik

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 01-09-04 10:51

Den Wed, 01 Sep 2004 00:09:39 +0200. skrev Henrik Koksby Hansen:

[...]
> [...]
>
> ... og det er vidst det, mener jeg. Jeg kan sagtens mounte CD-ROM-drevet
> med lignende indstillinger, men min USB-dims vil _kun_ mountes fra root.

Jeg har iøvrigt også dette i /etc/devfs.conf
perm da0s1 0666

Jeg har aldrig brugt diskettedrevet; så jeg tilføjede det lige de samme
ændringer, som jeg har lavet for usb-dimsen - og det virker perfekt, når
jeg mounter /floppy ... (også msdosfs) !?

--
Henrik Koksby Hansen

Fra : Mikael Hansen

Dato : 01-09-04 23:35

Henrik Koksby Hansen wrote:
> [...]
>
> ... og det er vidst det, mener jeg. Jeg kan sagtens mounte CD-ROM-drevet
> med lignende indstillinger, men min USB-dims vil _kun_ mountes fra root.

måske du skulle se på rettighederne for din /dev/da0s1, min
usb-kortlæser har følgende:

brw-rw-rw- 1 root disk 8, 1 apr 11 2002 /dev/sda1

og min /mnt/cf ser sådan ud:

drwxrwxrwx 2 root root 4096 mar 11 23:53 cf

hvis FreeBSD har man-sider lige som linux det måske inspirerer at kigge
på: man fstab

m.v.h. Mikael