[Firefox] Digital signatur?
Fra : Palle Jensen

Dato : 31-08-04 19:54

Hejsa...

Jeg har godt nok geninstalleret min firefox et par gange siden jeg
har fået min digitale signatur...

Jeg undrer mig over én ting nu:

Når jeg er ved sites hvor jeg anvender signaturen klikker jeg blot på
log på, og jeg bliver IKKE spurgt om password!?

Var der ikke noget med at dette var en bug?

Jeg bryder mig ikke rigtigt om det...

Den gang jeg installerede signaturen exporterede jeg en nøgle således
at jeg kunne importere den i tilfælde af reinstallation o.l.

Hvad sker der? Hvor spørger den mig ikke mere, og hvad gør jeg?

--
Palle Jensen

Fra : Bo Christensen

Dato : 31-08-04 20:52

Palle Jensen wrote:
> Når jeg er ved sites hvor jeg anvender signaturen klikker jeg blot på
> log på, og jeg bliver IKKE spurgt om password!?
>
> Var der ikke noget med at dette var en bug?

Jo, der var, i forbindelse med IE.

Du skulle med IE kunne besøge følgende:
http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_digi_support_inst_flyt
for at rette fejlen.

Gem endelig din sikkerhedskopi af certifikatet, som du har fremstillet
v.h.a. [Eksporter...]

(Jeg håber ikke du får det samme problem som jeg, til jeg fandt min BU,
at certifikatet ikke kunne eksporteres med den private nøgle. Dette
bevirkede også at jeg ikke kunne gemme i PKCS#12-format og dermed ikke
importere i Firefox.)

Mvh.

Bo.

Fra : Palle Jensen

Dato : 31-08-04 21:10

Den 31 aug 2004 mumlede Bo Christensen noget i denne stil:

> [...]
> nøgle. Dette bevirkede også at jeg ikke kunne gemme i
> PKCS#12-format og dermed ikke importere i Firefox.)

Sikkert mig der ikke fatter en bjælde.

Gik med IE ind på det nævnte link.

Får runtime error når jeg tester signaturen.

Har prøvet og følge deres guide med at genetablere password. Virkede
OK. Eksporterede nøglen og importerede påny til Firefox. Jeg bliver
stadig ikke spurgt om noget password...

Tror jeg må ringe til support i morgen... Fatter minus af vhad der
foregår med det signaturværk...

--
Palle Jensen

Fra : Palle Jensen

Dato : 02-09-04 15:33

Den 31 aug 2004 mumlede Palle Jensen noget i denne stil:

> Tror jeg må ringe til support i morgen... Fatter minus af vhad der
> foregår med det signaturværk...

Følger lige op på den...

Jeg blev anbefalet at spærre min signatur og oprette en ny.

Tilfredstiller mig bestemt ikke. Men gør det i mangel på bedre..

--
Palle Jensen

Fra : Peter Lind Damkj?r

Dato : 01-09-04 10:14

Bo Christensen <bodelete@eraseprivatremove.dk> wrote in message news:<4134d6eb$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> at certifikatet ikke kunne eksporteres med den private nøgle. Dette
> bevirkede også at jeg ikke kunne gemme i PKCS#12-format og dermed ikke

Du burde kunne gemme i PKCS#12 format!

Har du læst nederst på vejledningen:
http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_digi_support_inst_eks
(næstsidste afsnit)

HUSK AT DU SKAL SIKRE AT DE APPLIKATIONER DU INDLÆSER PKCS#12 FILEN I,
HAR PASSWORD-BESKYTTELSE AF DEN PRIVATE NØGLE!!!!!!!!

Vh
Peter Lind Damkjær
(der i denne sammenhæng skriver som privatperson)

Fra : Palle Jensen

Dato : 01-09-04 12:26

Den 01 sep 2004 mumlede Peter Lind Damkj?r noget i denne stil:

> Du burde kunne gemme i PKCS#12 format!

Ikke en option. Desværre.

> Har du læst nederst på vejledningen:
> http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_digi_support_inst_e
> ks (næstsidste afsnit)

- Ja.. Mit forløb går IKKE som vejledningen anviser. Desuden er der
den runtime error.

> HUSK AT DU SKAL SIKRE AT DE APPLIKATIONER DU INDLÆSER PKCS#12
> FILEN I, HAR PASSWORD-BESKYTTELSE AF DEN PRIVATE NØGLE!!!!!!!!

- Hvilket jeg INTET FATTER AF (NU VI ER VED RÅBERIET)!!!!!!!!!!!!!.

- Fatter ikke hvordan man vil have at almindelige mennnesker skal
kunne fatte dette uigennemskåelige system.

> Vh
> Peter Lind Damkjær
> (der i denne sammenhæng skriver som privatperson)

Hvis du arbejder i signaturafdelingen kan det jo være vi tales ved
senere

--
Palle Jensen

Fra : Gevaldi

Dato : 01-09-04 13:16

Palle Jensen skriblede:

> - Fatter ikke hvordan man vil have at almindelige
> mennnesker skal kunne fatte dette uigennemskåelige system.

Det gjorde jeg heller ikke da jeg først fik
min digitale signatur. De første mange
gange jeg installerede den kunne jegikke
få det til at fungere og fik dem så spærret.
Bestilte en ny bare for at se at der var de
samme problemer med den nye.

Efter mange kontakter til digital support
viste det sig at det var en forkert type jeg
havde fået. Hvor skulle jeg vide fra at der
er forskel på Standart Flex og så den anden
der vist nok hedder Standart Microsoft og
det var den jeg ikke kunne bruge.

Med Standart Flex kan jeg gemme i PKCS#12
format.

--
/Gevaldi

Fra : Peter Lind Damkjær

Dato : 01-09-04 18:39

Hej,

Mit svar var egentligt til Bo, der havde problemer med at få genereret
en PKCS#12-fil. Jeg er godt klar over det det ikke var til hjælp for
Palle.

Til Palle må jeg erkende at jeg ikke kendte Firefox, men jeg har leget
lidt med den. Den virker cool på mange punkter, men der er dog lidt
tilbage at ønske mht. håndteringen af certifikater (digital
signatur).

Her er hvordan jeg fik det til at virke:

Forudsætning:
Du har en PKCS#12/PFX fil med flex-certifikat (flex er default ved
bestilling).

Arbejdsgang:
- I 'Tools' -> 'Options' vælges 'Advanced'
- Under 'Certificates' trykkes på 'Manage Security Device'-knappen
- Vælg 'Software Security Device' og 'Change Password'
- Vælg og skriv et sikkert password (min. store+små bogstaver, tal og
8 tegn)
- Gå tilbage til 'Certificates' og vælg 'Manage Certificates'
- Tryk på 'Import'-knappen
- gennemfør guiden (udpeg PKCS#12- eller pfx-fil indtast passwords)
- Gå igen tilbage til 'Certificates'
- I 'Client Certificate Selection' vælges 'Ask Every Time'

Det bragte i hvert fald min version af Firefox i luften overfor
ToldSkat, E-boks mm.

MEN MEN MEN....
Og nu til det lidt besværlige!!! Firefox synes at være tilfreds med
eet login på tværs af sites. Dvs. når du er færdig på et site (lad og

sige ToldSkat), skal du selv manuelt ind under 'Manage Security
Device', vælge 'Software Security Device' og trykke 'Log Out'

BEMÆRK IØVRIGT SÆTNINGEN "This section is PROVISIONAL and ..." lige
under 'Certificates' (jeg ville nok gemme min PKCS#12-fil). Verden er

foranderlig

Jeg ved ikke om der vil blive lavet TDC-vejledninger til en
funktionalitet, der er beskrevet som midlertidig i applikationen, men
jeg skal
nok lade den gå videre.

Jeg håber at dette var mere til hjælp end forvirring.

Peter Lind Damkjær
(Som igen skriver som privatperson)

Fra : Palle Jensen

Dato : 06-09-04 13:25

Den 01 sep 2004 mumlede slet W6Z7P noget i denne stil:

> [...]
>
> sige ToldSkat), skal du selv manuelt ind under 'Manage Security
> Device', vælge 'Software Security Device' og trykke 'Log Out'

Jeg bliver nødt til at tage sagen op igen, for jeg er ved at blive
åndssvag.

Jeg blev anbefalet at få spærret min digitale signatur og bestille en
ny. Dette gjorde jeg så. Bestilte min signatur og fik denne.

Jeg afinstallere den gamle under tilføj/fjern programmer.

Da jeg fik den nye installerede jeg Java versionen (Da jeg bruger
Mozilla Firefox.

Installationen gik fint.

Jeg kunne efterfølgende logge ind på Told og Skats hjemmeside samt E-
boks.dk med mere.

Men så ville jeg logge ind på mail.tele.dk og her gik det ikke godt.
Eller rettere: Jeg skulle tilknytte min signatur til abbonnementet
igen. Jeg hoppede ind under selvbetjening og trykkede "tilknyt
digital signatur". Herefter får jeg svaret:

http://home19.inet.tele.dk/phj/misc/digital.gif

Fatter intet af det svar.

Desuden kan jeg jo logge fint ind andre steder. Eneste "Men" er at
jeg STADIG ikke bliver spurgt om et password og at jeg ikke kan logge
af derinde hvor der foreskrives.

Ringede til TDC, og de giver og fordi jeg bruger Mozilla, da de ikke
supporterer dette. Så jeg er en millimeter fra af afskrive mig retten
til at bruge digital signatur. Håber dog nogen kan hjælpe?!

--
Palle Jensen

Fra : Palle Jensen

Dato : 06-09-04 14:07

Den 06 sep 2004 mumlede Palle Jensen noget i denne stil:

> [...]
> abbonnementet igen. Jeg hoppede ind under selvbetjening og
> trykkede "tilknyt digital signatur". Herefter får jeg svaret:

Hmm....

Ok. Nu prøvede jeg så og installere signaturen i I.E. og derefter
tilknytte den digitale signatur i mit abbonement. Dette gik fint.

Nu kan jeg også logge ind på webmail i Firefox.

Fatter ikke og en skid af det. Man skal altså installere sin signatur
i Internet Explorer for at få den til at virke i Mozilla?

Men jeg bliver stadig ikke spurgt om noget password...

--
Palle Jensen

Fra : Henrik Gemal

Dato : 08-09-04 09:53

Palle Jensen wrote:
> [...]
> igen. Jeg hoppede ind under selvbetjening og trykkede "tilknyt
> digital signatur". Herefter får jeg svaret:

Svaret du ser kommer ikke fra TDC, men fra Firefox. Det skyldes at
certifikat udbyderen GlobalSign valgte pludselig at ændre i et af deres
hovedcertifikatet, hvilket gjorde nogle af de gamle GlobalSign
certifikater på tdc.dk og tdconline.dk ugyldige.

Det er det problem du ser. Vi, TDC, skulle meget gerne have fundet alle
serveren med de gamle certifikater og udskiftet dem, men det lyder måske
som om du har fundet en server med et gammelt certifikat på.

> [...]
> supporterer dette. Så jeg er en millimeter fra af afskrive mig retten
> til at bruge digital signatur. Håber dog nogen kan hjælpe?!

Både udstedelsen, tilknytning og webmail er testet i Mozilla og Mozilla
Firefox som mange udviklere i TDC sidder med. Men jeg vil lige løbe
tilknytningen i gennem igen i Mozilla Firefox.

--
Henrik Gemal (der i denne sammenhæng skriver som privatperson)
Mozilla Evangelist

Mozilla Blog with news, devinfo, links, etc:
http://gemal.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 08-09-04 21:08

Den 08 sep 2004 mumlede Henrik Gemal noget i denne stil:

> Både udstedelsen, tilknytning og webmail er testet i Mozilla og
> Mozilla Firefox som mange udviklere i TDC sidder med. Men jeg
> vil lige løbe tilknytningen i gennem igen i Mozilla Firefox.

Tak for svar.

Mangler dog stadig at kunne forstå hvorfor jeg pludselig kan bruge
min signatur i Firefox blot fordi jeg installerer min signatur i I.E.

Jeg forstår stadig ikke hvorfor jeg ikke bliver bedt om noget
password eller lignende når jeg bruger min signatur i Firefox. Ham
jeg talte med hos Hotline sagde jo netop at dette var grund nok til
at spærre min signatur og bestille en ny. Nu er jeg ved
udgangspunktet og har kun opnået at spilde min egen tid og TDC's tid.

--
Palle Jensen

Fra : Henrik Gemal

Dato : 10-09-04 15:25

Palle Jensen wrote:
> [...]
> at spærre min signatur og bestille en ny. Nu er jeg ved
> udgangspunktet og har kun opnået at spilde min egen tid og TDC's tid.

I Mozilla Firefox ligger dit certifikat i en "certifikat beholder".
Denne er normalt spærret af et password. Det kan du sætte op inde i:
Tools -> Options -> Privacy -> Saved Passwords -> Set Master Password

Du har åbenbart ikke fjernet det gamle certifikat. Mozilla Firefox
bruger ikke certifikater installeret i IE og omvendt.

--
Henrik Gemal

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-09-04 14:20

Den 10 sep 2004 mumlede Henrik Gemal noget i denne stil:

> [...]
> beholder". Denne er normalt spærret af et password. Det kan du
> sætte op inde i: Tools -> Options -> Privacy -> Saved Passwords

- Det er det ikke noget der hedder i min firefox 0.9.3 ?!

> Du har åbenbart ikke fjernet det gamle certifikat. Mozilla
> Firefox bruger ikke certifikater installeret i IE og omvendt.

- Du har garanteret ret. Om ikke andet så virkede min webmail i
Firefox først da jeg importeret certifikatet i I.E.

--
Palle Jensen