samba problemer
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 31-08-04 14:25

jeg har oprettet følgende brugere sonja, claus, mikkel i samba med
smbpasswd -a mikkel osv... Det virker også udmærket.

Mit problem er at jeg med brugerne vil give dem adgang til mappen
diverse med skriveadgang. (det virker ikke)

Der er skrive/læse adgang for brugeren i mappen /mnt/hdb2/data med
rwxrwxr-x. Det er undersøgt.

Jeg har derfor sat force user og force group på således således at alle
brugerne er den samme bruger (share).

Jeg har givet write list til 3 brugere og gruppen netuser. Det virker
bare ikke. De får ikke lov at skrive til mappen. Det har virket førhen,
men er ophørt efter jeg opgraderede til samba 3.0.5-debian fra samba 2.

[diverse]
comment = mappe for diverse
path = /mnt/hdb2/data
valid users = +netuser
public = yes
read only = yes
# write list = +netuser, sonja, claus, mikkel
force user = share
force group = netuser
force create mode = 0755
force directory mode = 0755

Nogen som har oplevet samme problem med et lignende share. Hvis jeg
sætter valid users = testbruger og public = no kan de heller ikke åbne
shared. Så brugerne virker også udmærket.

Hjælp jeg er i vilrede.

/mikkel

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 31-08-04 21:07

prøv at skifte:

read only = yes

ud med:

read only = no

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 31-08-04 21:09

Derefter er det også altafgørende at dine filer har de rette protection
bits til den/de korrekte brugere og grupper naturligvis

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 31-08-04 23:18

Nikolaj Hansen wrote:

> Derefter er det også altafgørende at dine filer har de rette protection
> bits til den/de korrekte brugere og grupper naturligvis

derfor anvender jeg force user og force group, så flere forskellige
brugere ikke får problemer med fil rettigheder....

Men mange tak for forslagene alligevel....

/mikkel

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 31-08-04 23:14

Nikolaj Hansen wrote:
> prøv at skifte:
>
> read only = yes
>
> ud med:
>
> read only = no
Det giver så problemet at brugere som er logget ind som gæst får
skriveadgang.

Shared er er sat som public. Det vil ikke være løsningen at alle fik
skriveadgang.

/mikkel

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 02-09-04 23:37

Mikkel Bundgaard <invalid@invalid.invalid> wrote:

> Det giver så problemet at brugere som er logget ind som gæst får
> skriveadgang.
>
> Shared er er sat som public. Det vil ikke være løsningen at alle fik
> skriveadgang.

Jeg har en gang løst et tilsvarende problem med Unix'
adgangstilladelser.

Jeg oprettede en Unix-gruppe med de brugere, som skulle have
skriveadgang.

Den delte mappe med alle undermapper og filer tildelte jeg nu til denne
gruppe og satte fuld adgang til ejer og gruppe, men kun læseadgang (og
udføreadgang for mapper) til alle andre.

Så satte jeg "sticky bit" på den delte mappe og alle undermapper. Det
betyder, at nye filer og mapper nedarver gruppetilhør i stedet for at få
tildelt gruppetilhør fra ejerens primære gruppe.

Endelig satte jeg i Samba:
create mask = 0774
directory mask = 0775

Held og lykke med det!

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Dennis Jørgensen

Dato : 31-08-04 22:52

Mikkel Bundgaard <invalid@invalid.invalid> writes:

> [...]
> -a mikkel osv... Det virker også udmærket.
>
> Mit problem er at jeg med brugerne vil give dem adgang til mappen diverse med

[...]

> [diverse]
> comment = mappe for diverse
> path = /mnt/hdb2/data
> valid users = +netuser

Jeg har aldrig brugt valid users, men som jeg læser mansiden er der en
sandsynlighed for at dine brugere skal tilføjes her også.

> # write list = +netuser, sonja, claus, mikkel
^
Har den været der hele tiden?

Mvh.

Dennis Jørgensen

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 31-08-04 23:17

> ^
> Har den været der hele tiden?

Nej, det var en fejl... Var igang med at undersøge fejlene så den kom
fordi jeg testede om valid users virker(det gør den)...

/mikkel