Max størrelse for felt i mySQL database
Fra : Morten Engberg Jense~

Dato : 31-08-04 06:54

Hej.

Jeg håber det er den rette gruppe, jeg kunne ikke se en for db'er
så jeg prøver her.

Jeg har en mySQL database hos b-one, hvor jeg i et felt jeg
kalder tekst gerne vil indsætte et stort dokument, dvs ca. 5-10
A4 sider.

I øjeblikket for jeg en fejl, som jo nok skyldes at feltet ikke
kan indeholde så meget tekst (det står til LongText pt).

Hvad egenskaber skal jeg sætte for feltet så det kan rumme så
meget data?

MVH

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-04 07:39

On 31 Aug 2004 05:53:32 GMT, Morten Engberg Jensen
<morten@monsieur.dk> wrote:

>Hvad egenskaber skal jeg sætte for feltet så det kan rumme så
>meget data?

LONGBLOB. Læs mere her:

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/BLOB.html

Mvh. Brian

Fra : Morten Engberg Jense~

Dato : 31-08-04 12:44

> LONGBLOB. Læs mere her:
>
> http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/BLOB.html

Den prøvede jeg, den gav bare en masse volapyk med ?-tegn, når
jeg skriver tektsten ud fra db'en. Der er jo en stor tekststreng
og ikke en binær kode for et tekstdokument, der ligger i feltet.

Desuden står der jo på siden du linkede til at, LONGTEXT kan
indeholde ligeså meget data som LONGBLOB.

citat: " The four TEXT types, TINYTEXT, TEXT, MEDIUMTEXT, and
LONGTEXT, correspond to the four BLOB types and have the same
maximum lengths and storage requirements. "

Forresten, skulle jeg måske lige oplyse hvordan fejlen ser ud.
Jeg får nemlig følgende asp fejl når jeg prøver at indsætte en
for stor tekstmængde:

--
HTTP Error 507
507 Unexpected

The Web server encountered an unexpected error while
communicating with the ASP service.

Please contact the server's administrator if this problem
persists.
--

Kan det muligvis være noget med at den form jeg bruger til
indsætte med ikke kan indeholde så meget tekst?

Forøvrigt, i phpMyadmin til MySQL db'en er der jo et felt, der
hedder "Længde/Værdi*", når man vil redigere strukturen af
felterne, hvor teksten skal stå.

Jeg har prøvet at skrive et stort tal, men det virker ikke. Kan
det felt slet ikke bruges til at angive hvor meget tekst der må
ligger i feltet?

Håber der nogen der kan hjælpe, denne her går mig virkelig på

Hej igen!

Fra : Jakob Andersen

Dato : 31-08-04 23:55

> [...]
> communicating with the ASP service.
>
> Please contact the server's administrator if this problem

Jeg er ikke helt sikker på om du kan få en mere detaljeret fejlbesked men
prøv at kigge her: <http://www.asp-faq.dk/article/?id=45>

Og forresten så er der en databasegruppe der hedder news:dk.edb.database men
umiddelbart tror jeg dit problem er relateret til ASP og ikke mySQL. Jeg har
f.eks. haft opbevaret en del mere tekst end den mængde du omtaler i mySQL's
felter af typen TEXT

--
Jakob Andersen

Fra : Morten Engberg Jense~

Dato : 01-09-04 23:22

> umiddelbart tror jeg dit problem er relateret til ASP og ikke mySQL. Jeg har
> f.eks. haft opbevaret en del mere tekst end den mængde du omtaler i mySQL's
> felter af typen TEXT

Umiddelbart har jeg fundet linjen der forårsagede fejlen:

tekst = replace(tekst,VbCrLf,"<br>")

Jeg forstår nu ikke, hvorfor den klager over denne sætning, der jo behandler
dataen fra textareaet så den bliver sat ind i databasen med de rigtige
linjeskift. Koden her virker fint, så længe at der ikke bliver indsat mere end
ca 2a4 sider.

Jeg har læst mig lidt frem til på nettet, at det skulle være pga ChiliSoft ASP
fortolkeren som b-one bruger har nogle bugs, se nedst.:

http://forums.devarticles.com/t3895/s.html?highlight=Inserting+streaming+flv+vi
deo+into+flash+movie+with+parameters

Men hvis det er sandt, hvad gør jeg så???

Jeg har brug for en så stor tekstmængde og jeg har også brug for at køre den
linje kode der skaber problemet. Er det muligt at opdele en så stor tekst i
flere stykker og så køre ovst. kode på brudstykkerne, et af gangen?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-09-04 09:50

Morten Engberg Jensen skrev:

> Umiddelbart har jeg fundet linjen der forårsagede fejlen:
>
> tekst = replace(tekst,VbCrLf,"<br>")

O.k. - hvis du kobler den linje ud, så virker det altså (bortset
fra manglende linjeskifterstatninger)?

> Jeg forstår nu ikke, hvorfor den klager over denne sætning,
> der jo behandler dataen fra textareaet så den bliver sat ind i
> databasen med de rigtige linjeskift.

Linjen vil fejle hvis variablen tekst indeholder Null. Er du sikker
på at det ikke er tilfældet?

Bemærk også at store tekstfelter kan være lidt "sjove" at håndtere
- sørg som hovedregel for at du kun læser den fra postsættet én
gang (det gør du sikkert allerede - det kan bare ikke ses af
kodestumpen herover).

Et par muligheder der måske kan hjælpe:

Prøv at bruge en ny variabel til resultatet - altså: nytekst =
Replace(tekst, ...)

Prøv evt. at bruge et regex til at lave erstatningen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Morten Engberg Jense~

Dato : 07-09-04 21:12

> O.k. - hvis du kobler den linje ud, så virker det altså (bortset
> fra manglende linjeskifterstatninger)?

Ja, det er korrekt

> Linjen vil fejle hvis variablen tekst indeholder Null. Er du sikker
> på at det ikke er tilfældet?

Ja, det er jeg sikker på

> Et par muligheder der måske kan hjælpe:
>
> Prøv at bruge en ny variabel til resultatet - altså: nytekst =
> Replace(tekst, ...)
>
> Prøv evt. at bruge et regex til at lave erstatningen.

Gode forslag, men jeg må ærligt indrømme at jeg blev så frustreret
over fejlmeddelelserne, der efter min mening ikke havde noget på sig
, at jeg gav op og gemte de store mængder tekstdata i en .txt fil.
Således refererer jeg bare til disse tekstfiler i databasen.

Denne løsning virker perfekt (bortset fra det selvfølgelig er en
klippe-klistre løsning), men da det ikke er en meget belastet side
løsningen bruges på, giver det ingen problemer lige pt.

Jeg er stadig overbevist om at det simpelthen er Chili ASP fortolkeren
hos B-one, der halter lidt - jeg skrev til dem, men de ville
selvfølgelig ikke rette i opsætningen af denne.

Tak for Jeres opmærksomhed og løsningsforslag

Until then...