Pumper
Fra : Martin Schou

Dato : 30-08-04 22:26

Hej NG
Jeg har en Eheim 2215 som larmer som et ondt år.
Kan den fixes ?
Hvis ikke vil jeg gerne have nogle bud på den mest lydløse filterspandpumpe
til over 200 L akvarie.
Venlig Hilsen Martin

Fra : Jasper Norman

Dato : 30-08-04 23:21

Hvis den er relativt nystartet er det helt sikkert pga. luft i pumpen. Det
forsvinder efter en uge eller to. Du kan evt. ryste den en smule, for at
drive luften ud.

Hvis den har kørt i lang tid, og først for nyligt er begyndt at larme, er
det sikkert en eller anden del der er blevet slidt ned. Men det gode ved
Eheim er jo, at det er muligt at få selv de mindste dele i "løsvægt". Så jeg
ville bestemt ikke skifte den ud.

Mvh

Jasper

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 31-08-04 07:30

Martin Schou wrote:
> Hej NG
> Jeg har en Eheim 2215 som larmer som et ondt år.

Beskriv larmen.

> Kan den fixes ?

Sandsynligvis.

> Hvis ikke vil jeg gerne have nogle bud på den mest lydløse filterspandpumpe
> til over 200 L akvarie.

F.eks. en Eheim 2215.

--
Steen Suder

Fra : Martin Schou

Dato : 31-08-04 07:35

> Beskriv larmen.

Raslen og dyb summen.

> F.eks. en Eheim 2215.

Hmm er godt lidt skeptisk indtil videre.
Min JBL 120 kunne jeg ikke høre medmindre jeg lagde øret helt op ad den.

Woow nu har den larmet sådan hele natten. Har rystet den utallige gange.
Hver gang kommer der lidt luft ud. Tager det så lang tid at tømme den for
luft?

Martin

Fra : coryfreak

Dato : 31-08-04 08:28

"Martin Schou" skrev i en meddelelse

> Woow nu har den larmet sådan hele natten. Har rystet den utallige gange.
> Hver gang kommer der lidt luft ud. Tager det så lang tid at tømme den
for
> luft?

Hejsa
Jeg har nogle gange de samme problemer med en EHEIM 2213. For at fjerne
luften i pumpen plejer jeg at gøre følgende: ryster pumpen og er det helt
galt så vender jeg pumpen på hovedet. Man kan også med held slukke og tænde
pumpen ved at rive strømstikket ud af stikkontakten. Disse to metoder plejer
jeg at bruge når der er luft i min spandpumpe.

En anden ting der kan være galt er at inde i rotorhuset sidder en keramik
"pind" (den sidder inde i rotoren) som ikke kan slides op, men den knækker
mega let, og hvis den er det så lamer pumpen.

Mvh Cory-freak

Fra : Jasper Norman

Dato : 31-08-04 22:48

Hvis min (2217) har været renset eller på en eller anden måde har fået luft
i systemet, tager det ca. en uge før det løser sig selv. Jeg har ikke rystet
den særligt meget, da der hver gang flyder skidt med ud i akvariet. Tricket
med at vende den på hovedet har jeg aldrig prøvet, men det lyder da
fornuftigt.

/Jasper

Fra : Kasper friis

Dato : 27-09-04 14:08

> [...]
> Hver gang kommer der lidt luft ud. Tager det så lang tid at tømme den for

Har lige købt en JBL 250, den siger intet, at flere af mine scalare så døde
fordi vandet ikke var helt tilpasset da jeg puttede fiskene i er så en anden
sag.. :( men det er jo ikke pumpens skyld.. indtil videre synes jeg min JBL
250 er et rigtig godt køb.. og nok bedre end JBL 120.. læg mærke til
forskellen i prisen.. 100 kr??, og i JBL 250 får du en del mere filter for
pengene..

PS. husk at købe JBL Filterstart med pumpen, det følger ikke med.. filter
materiale og alle de andre ting er med, men filterstart skal man købe ved
siden af..

Kasper friis :)

Fra : Martin Schou

Dato : 04-09-04 13:18

Hmm begynder at være lidt nervøs nu.
Den larmer stadig lige meget :o/

Fra : Martin Schou

Dato : 05-09-04 12:34

Hmm prøvede lige med det kendte Eheim mod. Håber det virker.
Martin