Scrollbar problem
Fra : inga schmidt

Dato : 30-08-04 20:53

Jeg er nødt til at bruge en i-frame på en side, jeg er i gang
med. Indholdet i den er variabelt og uden for min indflydelse.
Jeg troede, jeg havde lavet det, så der kommer en lodret
scrollbar, når det er nødvendigt. Det gør der så også, men IE
indsætter samtidig en vandret, som er totalt uønsket - og
unødvendig. I Firefox og Opera opfører den sig som forventet. Jeg
synes, jeg har forsøgt alt, men IE er tilsyneladende ligeglad med
mine anstrengelser. Er der noget at gøre?
Kan ses her: www.initiaweb.dk/test_13

Mvh Inga

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-08-04 21:05

inga schmidt wrote:
> [...]
> scrollbar, når det er nødvendigt. Det gør der så også, men IE
> indsætter samtidig en vandret, som er totalt uønsket -

En vandret scrollbar er *altid* (hvis ikke bestildt gennem iframe-koden)
udløst af noget indhold, der er for bredt. Det kan ikke nødvendigvis ses på
indholdet - men IE har nogle ejendommelige ideer om bredder, som vi alle
slås med. ;(

Da du ikke har nogen indflydelse på det, der vises i iframen, kan du kun
prøve, om den vandrette scroll forsvinder i IE, hvis du øger bredden på
iframen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : inga schmidt

Dato : 30-08-04 21:23

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Da du ikke har nogen indflydelse på det, der vises i iframen, kan du kun
> prøve, om den vandrette scroll forsvinder i IE, hvis du øger bredden på

Det har jeg allerede prøvet. Selv hvis jeg halverer det, kommer den, men kun
når den lodrette er der. Så snart den kommer frem, kommer den vandrette også
- og som nævnt sker det *ikke* i FireFox og Opera.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-08-04 22:23

inga schmidt wrote:

> Det har jeg allerede prøvet.

Jeg beklager at skulle sige det, men det er en bug i IE, som du må lære at
leve med - hvis du ikke kan overtale leverandøren af indhold til din iframe
til at få sine sider skrevet, så IE kan vise dem korrekt også i små vinduer.

Det er et velkendt problem, der også kunne have givet mig grå hår, hvis det
ikke i forvejen var hvidt ;)

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : inga schmidt

Dato : 30-08-04 22:36

> [...]
vinduer.

> Det er et velkendt problem, der også kunne have givet mig grå hår, hvis det

Han skriver det *grimt ord* i FP. Nu har jeg lavet i-framen om til en boks,
som inkluderer en fil. Det giver nogle småproblemer, som er til at løse. Og
FP er tilsyneladende kold over for, at der mangler doctype og start og slut
på html. Så hvis han bare kan lære at trykke shift ved linieskift, så virker
det. Ved ikke, om det kan gøres fiksere?

Mvh Inga (der allerede har fået masser af grå hår

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-08-04 17:20

inga schmidt wrote:

> Han skriver det *grimt ord* i FP. Nu har jeg lavet i-framen om til en
> boks, som inkluderer en fil.

Ligger filerne da på samme server som din side du vil inkludere dem i? Hvis
ikke, kan det ikke lade sig gøre at inkludere med ssi.

> Og FP er tilsyneladende kold over for, at der mangler
> doctype og start og slut på html.

Frontpage er heller ikke en browser, så den kan være ligeglad.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : inga schmidt

Dato : 31-08-04 19:34

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ligger filerne da på samme server som din side du vil inkludere dem i? Hvis
> ikke, kan det ikke lade sig gøre at inkludere med ssi.

Ja, det kommer de til. Det er *hans* side, jeg laver, og han vil kun opdatere
med FP.

> Frontpage er heller ikke en browser, så den kan være ligeglad.

Nåhja

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-08-04 20:53

inga schmidt wrote:

> Ja, det kommer de til. Det er *hans* side,

Så har jeg lidt svært ved at få øje på formålet med at hive dem ind i en
iframe. Hvorfor ikke bare vise dem direkte i det fulde browservindue?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : inga schmidt

Dato : 31-08-04 21:48

> [...]
en
> iframe. Hvorfor ikke bare vise dem direkte i det fulde browservindue?

Det drejer sig om en forholdsvis smal boks, der skal indgå i en større
side. Resten af siden er lavet i xhtml og CSS - og jeg ville ikke ane,
hvordan jeg skulle få det stoppet ind i FP. Lyder det helt skørt?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-09-04 01:25

Nej man skal jo lige lære selv de enkleste ting først.
File | import for at importere siden i FP og derefter kan du så lave
ønskede ændringer i FP.
Bemærk at FP ikke genererer xhtml. Der skal man lige ind i code view,
højreklikke og vælge "Apply XML formatting rules".

Fra : inga schmidt

Dato : 02-09-04 22:38

Jens Peter Karlsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Bemærk at FP ikke genererer xhtml. Der skal man lige ind i code view,
> højreklikke og vælge "Apply XML formatting rules".

Jo, det er rigtigt, men det virker altså kun delvist: Man kan f.eks. ikke
lave afsnit ved at trykke enter - så laver det bare en masse &nbsp;er.
Linieskift kan kun laves med shift og enter. Det er selvfølgelig ikke
noget stort problem - det undrer mig bare?