Madrester.
Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 30-08-04 20:39

Katten kan være et kræsent dyr.
Det er der bare ikke nogen, der har fortalt mine to 15 ugers
pragteksemplarer.
I aften tog de for sig af nogle kartoffelrester, og i den anledning
kom jeg til at tænke på:

Er der nogle madrester, som jeg SLET ikke må tilbyde dem?

--
Regards
Simon Walther-Larsen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-08-04 22:44

On 2004-08-30 21:39:26 +0200, Simon Walther-Larsen <swalther_@_larsen.dk> said:

> Er der nogle madrester, som jeg SLET ikke må tilbyde dem?

Jaeh sådan lige umiddelbart - løg af enhver art, de er giftige for
katte - og tilberedte fjerkræben kan være farlige for en kat at gnave
i, de splintrer. Mælk giver rigtig mange katte (de fleste?) dårlig
mave. Chokolade indeholder et stof der er giftigt for katte (og hunde
vist også?).

Og så er der jo lige det, at katte ikke får ret meget ud af plante-føde
sådan ernæringsmæssigt. De er skabt til masser af kød

--
Knus fra Ann R

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 31-08-04 09:11

Ann Rudbeck wrote:

> Og så er der jo lige det, at katte ikke får ret meget ud af
> plante-føde

Fortæl lige min Smilla det - hun kan lide; majs, vindruer, kirsebær, melon,
tomat, jordbær, og da hun var mindre også banan og rosiner. (Hun får det dog
kun som smagsprøver) Hun kan da heldigvis også lide det, der er meningen hun
skal spise

Mvh.
Danielle

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 31-08-04 14:29

On 2004-08-31 10:11:13 +0200, "Danielle Nielsen"
<suzieFJERN@SLETwebspeed.dk> said:

> Fortæl lige min Smilla det - hun kan lide; majs, vindruer, kirsebær, melon,
> tomat, jordbær, og da hun var mindre også banan og rosiner.

Hi, spøjs kat Donna spiste lakrids da hun var yngre
Men det med det ernæringsmæssige.. jeg elsker altså også at spise en
masse ting, jeg ikke får noget (fornuftigt) ud af ernæringsmæssigt
Det hænger ikke altid sammen med hvad man kan lide, desværre

--
Knus fra Ann R

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 02-09-04 10:35

Ann Rudbeck wrote:

> Hi, spøjs kat Donna spiste lakrids da hun var yngre

Det er da endnu mere spøjst

> Men det med det ernæringsmæssige.. jeg elsker altså også at spise en
> masse ting, jeg ikke får noget (fornuftigt) ud af ernæringsmæssigt
> Det hænger ikke altid sammen med hvad man kan lide, desværre

Næh, for så ville chokolade og kager være vandvittigt sundt for mit
vedkommende - og slankende... GG

Mvh.
Danielle

Fra : True Trust

Dato : 02-09-04 08:14

said:

og tilberedte fjerkræben kan være farlige for en kat at gnave
> i, de splintrer. > Knus fra Ann R
> Donna og Dittes katteside: http://siamis.com

Hej Ann
-Jeg har altid forstået det sådan, at det kun er hund, som ikke må få
fjerkræsben,
men at katte har et enzym/syre som opløser disse ben?
Katte i naturen fanger da fugle og æder dem rå.
Er det ved tilberedningen at der sker en proces?

Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Jytte

Dato : 02-09-04 08:37

> [...]
> Katte i naturen fanger da fugle og æder dem rå.
> Er det ved tilberedningen at der sker en proces?

Hunde kan normalt godt tåle rå fjerkræben, det er en myte at de ikke kan.
Men kogte og stegte ben skal man ikke give hverken hunde eller katte. Det
sker en kemisk proces ved opvarmningen, så benene blive hårde og splintrer.

Hilsen
Jytte

Fra : True Trust

Dato : 02-09-04 10:23

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men kogte og stegte ben skal man ikke give hverken hunde eller katte. Det
> sker en kemisk proces ved opvarmningen, så benene blive hårde og

Hej Jytte
Okay det er altså ved tilberedningen at der sker noget med benene.
Jeg kunne heller ikke rigtig få det til at passe sammen, da katte i naturen
jo spiser mange fugle også deres ben.
Dvs. at man godt kan BARFE altså give rå kylling incl. ben, at man ikke
behøver at være bange for at benene splintre ved rå fodring?
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Jytte

Dato : 02-09-04 10:36

> [...]
> Dvs. at man godt kan BARFE altså give rå kylling incl. ben, at man
> ikke behøver at være bange for at benene splintre ved rå fodring?

Hej Birgitte.

Du kan sagtens give dine katte f.eks. rå kyllingevinger, men katte kan
selvfølgelig ikke knuse så store ben som hunde kan. Men så kan de jo gnave
dem.
Katte er kun beregnet til at tage små byttedyr, hvor i mod hunde kan jo
nedlægge en ko hvis de er mange nok. Heldigvis får de ikke lov.
Mine misser kan bedst lide de daggamle kyllinger.

Hilsen
Jytte

Fra : Kate

Dato : 02-09-04 22:04

"True Trust" <birgitte1234fjern1234@truetrust.dk> wrote in

> Okay det er altså ved tilberedningen at der sker noget med benene.

Det er hvad min dyrlæge sagde til mig. Rå ben, også fugleben, var okay,
men ikke kogte eller stegte.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-09-04 18:42

On 2004-09-02 09:14:19 +0200, "True Trust"
<birgitte1234fjern1234@truetrust.dk> said:

> Katte i naturen fanger da fugle og æder dem rå.
> Er det ved tilberedningen at der sker en proces?

Ja, det har jeg lært af Ann K på et tidspunkt - jeg undrede mig nemlig
over præcis det samme
Der sker en ændring i i (fugle?)knogler ved opvarmning, så de kan
splintre og være farlige i mave / tarme.
--
Knus fra Ann R

Fra : Janne

Dato : 30-08-04 22:56

Hej.

Jeg fandt lidt her.http://www.foderguiden.dk

Ja, det er der helt bestemt. Visse madprodukter er direkte giftige for
din kat. Chokolade indeholder theobromin, der virker som et gift for din
kat. Theobromin stimulerer bla. hjertefrekvensen og nervesystemet og kan
i værste tilfælde give hjerterytme-forstyrrelser eller
nerve-forstyrrelser. Du må altså aldrig tilbyde din kat chokolade eller
madvarer, der kan indeholde kakao. Løg er også giftige for din kat. Løg
indeholder n-propyl disulfid, der angriber kattens røde blodlegemer. I
større dosis vil dette give din kat akut og livstruende blodmangel.
Madvarer som chips og sovs kan indeholde løg. Du bør heller ikke give
din kat knoglestykker eller fiskeben. Knogler kan splintres nede i
mavetarmkanalen og kan i værste tilfælde prikke hul på tarmene.

Mvh. Janne.

Med venlig hilsen
Janne
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Wass Up

Dato : 31-08-04 00:19

"Janne" <mail2uKATTE@BAKKEsol.dk> wrote in message
> [...]
> i værste tilfælde give hjerterytme-forstyrrelser eller
> nerve-forstyrrelser. Du må altså aldrig tilbyde din kat chokolade eller

UPS det er vist ikke så godt.. vores ene kat ELSKER kakaomælk og tigger helt
vidt for at få det. Han har dog aldrig udvist nogle symptomer

Fra : Tine

Dato : 31-08-04 07:48

"Wass Up" skrev:
> UPS det er vist ikke så godt.. vores ene kat ELSKER kakaomælk og tigger
helt
> vidt for at få det. Han har dog aldrig udvist nogle symptomer

Jeg ved at hunde (der som nævnt heller ikke kan tåle chokolade) kan blive
høje af det - det kan være det samme gælder for katte? ;)

-Tine

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 31-08-04 18:32

> Hej.
>
> Jeg fandt lidt her.http://www.foderguiden.dk
>

> Ja, det er der helt bestemt.

Hej Janne. Tak for et godt og uddybende svar.
Jeg undlader at levne løg, chips, sovs, chokolade og fjerkræ- &
fiskeben fremover.

Derudover vil jeg nøjes med at give kattene eventuelle levninger i små
og symbolske mængder. Det gjorde jeg nu i forvejen ;)

> Mvh. Janne.

MVH
Simon

Fra : Crazy Camilla

Dato : 01-09-04 04:54

"Simon Walther-Larsen" <swalther_@_larsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Derudover vil jeg nøjes med at give kattene eventuelle levninger i små
> og symbolske mængder. Det gjorde jeg nu i forvejen ;)

Hej.

Man skal også passe på ting med mange krydderier i.
Det er for skarpt for kattens mave.

Med venlig hilsen Camilla.