statistikker og c++
Fra : Freddie Rasmussen

Dato : 30-08-04 19:23

Jeg sidder og læser Finn Elvekjær's "Turbo C++". Jeg er lige begyndt på
programmering, og det er jo spændende.

Jeg vil gerne lave noget med statistikker, som f.eks. sætte procent på hvor
mange gange et lotto tal er blevet trukket de sidste 5 uger. Jeg ville ikke
have selve koden, men bare nogle hints til hvilke kommandoer/funktioner jeg
skal lege med.

Tak for hjælpen.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-08-04 19:47

"Freddie Rasmussen" <freddie@brnet.dk> wrote:
> Jeg sidder og læser Finn Elvekjær's "Turbo C++". Jeg er lige begyndt på
> programmering, og det er jo spændende.

Jeg kender ikke bogen, men den lyder gammel - hvilket er dårligt.
Det er snart mange (10 ?) år siden Borland lavede Turbo C++.

Pas på gamle bøger og gamle compilere - det kan nemt gøre livet mere
besværligt end nødvendigt.

> [...]
ikke
> have selve koden, men bare nogle hints til hvilke kommandoer/funktioner

Jeg ville kigge på klassen "map" (mere præcist "std::map<int, int>), som man
kunne bruge til at tælle op hvormange gange hvert tal er blevet udtrykket,
så man bagefter kan lave regne stykket.

Hvis tallene skal læses fra en fil kan du kigge på klassen "ifstream".
Du får sikkert også brug for ">>" operatorerne til at læse med.

Det burde række et godt stykke.

Hvis du løber ind i problemer kan du jo prøve at poste noget af koden, og få
nogle råd

Venlig hilsen

Mogens Hansen