selvtillid til pony
Fra : fam. Ager

Dato : 30-08-04 15:45

Hej

min datter på 7 rider en dejlig rar og meget tryghedssøgende pony. race
ukendt, men en ca. 125cm og meget fiks at se på, altså mere hest af udseende
end pony.

ponyen vil ikke gå, uden en kendt person er med ved siden (mig:moren), men
det ville jo være skønt at hun kunne gå uden en ved siden. min datter kan og
vil også selv, men det er ligesom selvtilliden hos ponyen den er galt med!.
Det er gået meget fremad i det halve år, de to har været "makkere", hun er
blevet meget mere ridevandt og fungerer fint i ridehus og på bane, springe
er hun meget ivrig på, og min datter ligeså, men jeg kan altså godt være
MEGET træt efter sådan et par timer... (-:

Er der nogen der har en ide, en øvelse, eller noget der kan afhjælpe vores
problem?

mvh. Marie

Fra : Anet

Dato : 31-08-04 11:19

> [...]
> MEGET træt efter sådan et par timer... (-:
>
> Er der nogen der har en ide, en øvelse, eller noget der kan afhjælpe vores

(klip)

Det er et problem som både ponyer og store heste kan lide af. De vil ikke
væk fra flokken. Så enten er ponyen meget klæbende til stalden/de andre
heste eller også så er det fordi den ikke accepterer din datter som leder
over den. Hvis den gør det, vil hun kunne få den til at gå tur alene i de
fleste tilfælde. Har hun prøvet, at sætte sig i respekt og drive ponyen
meget kraftigt fremad, og hvad sker der evt. ved det?
En af mine heste havde samme ide´, og hun gik i slalum ned af vejen, og jeg
drev hende kraftigt frem. Hun blev ved en tid med det, og til sidst rappede
jeg hende et par med ben, og et par små dask med en pisk. Så kan det ellers
nok være at hun fik benene på gled, og glemte alt om at være staldsøgende.
Siden ingen problemer. Nu skal det ikke forstås sådan, at jeg mener, at din
datter skal tage en pisk og slå løs på hesten, men jeg mener nogen gange må
man bare markere sig som leder. (og til dem i gruppen her, der er lidt
blødsødne og ikke rider deres heste med pisk, så fri mig for formaninger om
det).Løsningen var måske, at en større pige satte sig op på ponyen, og drev
den afsted med benene og styrede, og gerne i f.eks trav og holdt den fremad.
Hvis den store pige kunne, så kunne din datter måske gøre det efter.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : fam. Ager

Dato : 31-08-04 20:42

Hej anet!..

jeg tror ikke det handler om manglende respekt fra ponyens side, og med en
pisk, ja så bliver hun altså bange, ponyen altså... Men hun går jo fint nok
fremad, og min datter kan sagtens få hende til at gå pænt, også i trav, og
hun springer som sagt også på hende i det små, og det går vældigt fint, men
jeg skal være inden for rimelig afstand, ellers bliver hun usikker.
hun har gået med en helsøster hele livet, og er ikke blevet redet meget før
min datter kastede sin kærlighed på hende, og hun har som sagt gjort store
fremskridt.
Det med en større rytter har vi også prøvet en del gange, men problemet her
er vægten, har jeg indtyk af. ponyen er som sagt en fiks lille sag, og hun
bryder sig meget synligt ikke om størrelsen på rytteren, og vil slet ikke
noget som helst, og har smidt en del af under forsøgene. Og en mindre rytter
med mere erfaring end min datter, har vi ikke kunnet støve op..

Det skal i øvrigt lige siges, at ponyen går væsenligt bedre, når den`s
søster ikke er i nærheden.

flere forslag??

mvh. Marie

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 31-08-04 21:21

> [...]
> med mere erfaring end min datter, har vi ikke kunnet støve op..
>
> Det skal i øvrigt lige siges, at ponyen går væsenligt bedre, når den`s

Hejsa!

Puha, nu kommer jeg til at tænke en hel masse tanker. Du får dem alle sammen
her, så kan du selv sortere...

For det første det med usikkerheden: Hvordan går ponyen, når din datter
trækker med hende? Går hun selvstændigt ved siden af din datter eller går
hun bagved hende? Er der nogen forskel, når du trækker med hende? Hvis hun
går bagved trækkeren, kan det være en øvelse i selvstændighed at få hende op
at gå korrekt med skulderen ved siden af trækkeren.
Kan ponyen longeres? Det er også en øvelse, der kræver selvstændighed.

Virker ponyen usikker i andre situationer end ved ridning? Hvis ja, tror
jeg, det er en mulighed, at hun er usikker.
Hvis nej, tror jeg, er der en stor sandsynlighed for, at det er et spørgsmål
om lederskab, fordi du fortæller, at ponyen smider de store piger af. Mange
heste er gode til at skelne mellem børn/usikre mennesker og store børn/
voksne/ erfarne. De små passer de på, for her er der ikke nogen kamp om
lederskabet - hesten har taget det fra starten. Ved de store børn og voksne
skal det først afklares, hvem der har bukserne på - med efterfølgende
bukkespring og afsmidninger til følge.
Hvis dette er tilfældet, ville jeg få en større pige til at tage kampen med
ponyen, så den lærer at den ikke slipper afsted med det...

En helt anden tanke er: står du ved siden af ponyen, når din datter sætter
sig op på den? Jeg tænker på, at hvis ponyen automatisk opfatter dig som
lederen, fordi du er den største og den kan se dig, så kan det være det, der
gør, at den kun følger dig? Det er bare en tanke...

Hvor ridevant er ponyen? Hvis den ikke er blevet redet, eller altid har gået
med en voksen ved siden af, kan det jo være, at den slet ikke er klar over,
at det er meningen, at den skal gå frem alene. Hvis det er tilfældet, ville
jeg gå tilbage til trækning og longering og lære den fremaddrivende
kommandoer med stemmen, så den forstår, hvad den skal.

Det blev lidt langt - håber at du kan bruge noget af det.

med venlig hilsen tina

Fra : fam. Ager

Dato : 01-09-04 07:09

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:4134dd99$0$257$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> kommandoer med stemmen, så den forstår, hvad den skal.
>
> Det blev lidt langt - håber at du kan bruge noget af det.

hej Tina!
Ponyen vil helst gå i hælene på en, og det er det samme om det er min datter
eller mig selv.
hun kan sagtens longeres
og hun er usikker i andre situationer!, men er blevet bedre til at tackle
nye ting.

og ja, jeg står ved siden, når der siddes op, da hun er noget "levende" i
staten af rideturen.... (-:

Og nej, hun har ikke været redet meget før, og aldrig sådan rigtig ridning,
ponyen er 7år, så hun skulle vel have en chance for at lære det?!
og på det halve år, har ponyen da fundet ud af de mest elementære ting. og
hun reagerer fint på min datters kommandoer; fremad, trav, parade omkring,
slalom øvelser osv. så jeg tolker hende som usikker, og det er mest hunde
adfærd at jeg er stærk i, så det var om der var nogle, der kendte til dette!

Marie

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 01-09-04 17:13

> [...]
> slalom øvelser osv. så jeg tolker hende som usikker, og det er mest hunde
> adfærd at jeg er stærk i, så det var om der var nogle, der kendte til

Selvfølgelig kan hun lære det!
Hvis du ikke ved så meget om heste, er det måske en ide at gå på biblioteket
og låne nogle bøger? Jeg har lige haft fat i en, der hed "Hvad tænker min
hest?" som jeg synes var ret god.
Uanset om det er usikkerhed eller lederskabsproblemer, I har, kunne det
måske også hjælpe at gå i gang med noget horsemanship træning. Det styrker
hestens selvtillid, tilliden mellem rytter og hest og fastslår lederskab.

mvh. tina

Fra : fam. Ager

Dato : 02-09-04 19:55

Hej!

tak for råd og kommentarer.
jeg har såmænd selv redet, siden jeg var lige så lille, så jeg er ikke grøn
med heste (-:
jeg har bare ikke stødt på sådan en psyke som hende her har....
og horsemanship går jeg 100 ind for, men da det ikke er vores pony (endnu),
er det begrænset hvor meget mere end den ene gang om ugen, vi har mulighed
for at træne hende.
Men det skal nok komme.
mvh. Marie

Fra : Anet

Dato : 01-09-04 08:20

> [...]
rytter
> med mere erfaring end min datter, har vi ikke kunnet støve op..

Det er generelt et problem, at der ikke findes ret mange rigtig godt ridende
helt små piger. Og derfor har man ikke så mange chancer for at klare et
lille problem med en lille rytter på.

> Det skal i øvrigt lige siges, at ponyen går væsenligt bedre, når den`s
> søster ikke er i nærheden.

(klip)
Det er jo klart hvis de altid har gået sammen. Så vil den uværgeligt søge
tilbage til den hest som den kender og føler sig tryg ved.

--
~ Hilsen
Annette ~