Flere <input type="image"> uden mellemrum?
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-08-04 14:40

Hej,

Jeg har problemer med at placere flere <input type="image"> billeder
side om side, uden en adskillelse imellem dem. Størrelsen på billedet er
angivet i CSS, og jeg har sat både margin og padding til nul, men der
opstår alligvel et mellemrum. Eftersom begge er i én og samme <form> og
<fieldset>, synes jeg at det er lidt underligt.

Eksempel side: <URL: http://mir.irczone.dk/test/input-type-image/ >

Jeg har også prøvet at skrive hele <form>...</form> koden på én linie,
og det forandre ikke noget. Jeg ønsker ikke at ty til javascript,
image-maps eller lign., men håber at det kan løses via CSS.

Problemet er stortset ens i alle browsere jeg har prøvet med, som bl.a.
er Internet Explorer, Firefox, Opera og Safari.

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»If you don't have time to do it right,

Fra : Claus Madsen

Dato : 30-08-04 14:50

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Problemet er stortset ens i alle browsere jeg har prøvet med, som
> bl.a. er Internet Explorer, Firefox, Opera og Safari.

Prøv at fjerne alle mellemrum og linieskift mellem de 2 knapper i
kildekoden:

<legend>Two image buttons:</legend>
<input type="image" name="one" value="Button 1" src="btn.gif"
alt="Button 1" /><input type="image" name="two" value="Button 2"
src="btn.gif" alt="Button 2" />
</fieldset>
--
Claus Madsen - http://clausmadsen.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-08-04 14:54

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> Størrelsen på billedet er angivet i CSS, og jeg har sat både
> margin og padding til nul, men der opstår alligvel et

Mystisk. Jeg kan ikke forklare hvorfor - udover en generel note om
at man ikke kan style formelementer helt så frit som andre
elementer - men en test viser at problemet kan løses i Firefox ved
at sætte float: left; på image. IE følger også med, hvis du fjerner
xml-deklarationen (der får IE til at gå i quirksmode - jf.
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#ikke_xmldeklaration>)

Mellemrummet forsvinder også i Opera 7.5 - men her ryger
inputelementerne til gengæld ud af den omgivende boks. Det kan dog
formentlig løses med en højdedefinition på boksen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-08-04 20:12

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> float: left; på image. IE følger også med, hvis du fjerner
> xml-deklarationen (der får IE til at gå i quirksmode - jf.

Ah ja, float er et godt forslag. Jeg havde desværre stirret mig lidt
blind på problemet, og tænkte slet ikke i de baner. Tak for hjælpen.

Jeg er godt opmærksom på quirksmode i IE, og i det oprindelige dokument
er xml-deklarationen også undladt - men alligevel tak for påmindelsen.

> Mellemrummet forsvinder også i Opera 7.5 - men her ryger
> inputelementerne til gengæld ud af den omgivende boks. Det kan dog
> formentlig løses med en højdedefinition på boksen.

Ja, det samme sker også i Safari, men det hjælper ganske rigtigt at
sætte en height for <fieldset>.