Adgang på USB harddisk....
Fra : Hansen

Dato : 30-08-04 13:19

Hej

jeg tager backup på en USB2 harddisk, men vil meget gerne have adgangen
spærret så man ikke bare kan tage disken under armen og så snuppe mine data.

Kan man lave en form for adgangskode til en sådan disk.?

Ved ikke om det hører ind under "sikkerhed" men for mig er det jo...

Mvh

Poul

Fra : Morten Snedker

Dato : 30-08-04 14:39

On Mon, 30 Aug 2004 14:19:15 +0200, "Hansen" <pemhFJERN@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>
>Kan man lave en form for adgangskode til en sådan disk.?
>
>Ved ikke om det hører ind under "sikkerhed" men for mig er det jo...

Lidt hurtig Google giver
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;230520&sd=tech

og
http://www.cypherix.com/cryptainerle/index.htm?source=google_secure

....og sikkert mange flere...

mvh /Snedker
---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

Fra : Anders Lund

Dato : 30-08-04 16:26

Morten Snedker <mortenudelad@ wrote:

> Lidt hurtig Google giver
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;230520&sd=tech

Skal man nok "passe på" med. Hvis du fx finder på at lave en backup af
dine data på den flytbare disk som er krypteret på den måde, og
formatere formatere din Windows harddisk, får du ikke adgang til dine
data igen (sådan lige med det samme). Det skyldes at en del af nøglen
bliver gemt i den bruger du har i Windows.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-08-04 22:46

Anders Lund wrote:

> [...]
> data igen (sådan lige med det samme). Det skyldes at en del af nøglen
> bliver gemt i den bruger du har i Windows.

Ja, i så fald går ret meget af pointen med en backup
jo tabt. Det er i øvrigt en god idé at teste om en
backup kan reetableres på en testmaskine, der så vidt
mulig består af hardware identisk med produktions
maskinen.

#define _(_)_"rdk"/* This is my real email address */
char _[]=_("kaspe")_("brics");_[7]='@';_[13]='.';puts(_);

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-08-04 19:37

> [...]

>spærret så man ikke bare kan tage disken under armen og så snuppe mine data.
>
>Kan man lave en form for adgangskode til en sådan disk.?

Det er vist sjældent anvendt, men ifølge ATA/ATAPI specifikationerne kan harddiske faktisk 'låses' med password.

http://www.seagate.com/support/disc/manuals/ata/d1153r17.pdf

Jeg har en fornemmelse af at Linux understøtter sikkerhedsfunktionerne, men om det samme gælder Windows aner jeg ikke...

<mlr>

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-08-04 22:54

Hansen wrote:

> [...]
>
> Kan man lave en form for adgangskode til en sådan disk.?
>
> Ved ikke om det hører ind under "sikkerhed" men for mig er det jo...

Jo, jeg vil mene det hører under sikkerhed. Og jeg vil
mene det rigtige svar er at bruge kryptering. Nu skriver
du ikke noget om hvilket OS du bruger, så jeg kan da lige
give et eksempel på hvordan jeg ville gøre på Linux. (Det
er det eneste system jeg kender godt nok til at fortælle
hvordan sådan en opgave løses):

tar -cC / home | gpg --symmetric > /mnt/backup.$(date +%s).tgz.gpg

Det er selvfølgelig kun et eksempel. Den kan varieres alt
efter, hvad du ønsker at opnå.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-08-04 07:22

Kasper Dupont wrote:

> tar -cC / home | gpg --symmetric > /mnt/backup.$(date +%s).tgz.gpg

Det er selvfølgelig forkert. Jeg ville have skrevet:
tar -cC / home | gpg --symmetric > /mnt/usb/backup.$(date +%s).tgz.gpg

Fra : Hansen

Dato : 31-08-04 07:45

Jeg kører win XP proff på min maskine der skal tages kopi af, og jeg må
tilstå at jeg desværre ikke ved noget om Linux...

Men det er ikke helt så enkelt kan jeg forstå......

Der må da være andre der tager backup på denne måde

Ligger alle deres data så bare tilgængeligt?

Mvh

Poul

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 31-08-04 08:09

"Hansen" <pemhFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Der må da være andre der tager backup på denne måde
>
> Ligger alle deres data så bare tilgængeligt?

Definer tilgængeligt, mine usb-diske med backup er i bankboksen.

/Brian

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 31-08-04 16:36

En helt masse bits fra Hansen til dk.edb.sikkerhed gav følgende:

[...]

> Der må da være andre der tager backup på denne måde
>
> Ligger alle deres data så bare tilgængeligt?

Jeg kender virksomheder, der hver dag brænder en DVD som backup.
DVD'en har et åbent filsystem - ligesom din USB-disk - og i de virksomheder
ryger det i døgnboksen hver aften efter åbningstid. Jeg ved dog ikke om en
USB-disk kan gå i en døgnboks.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Of all those sperm.... How come YOU where the fastest?!"
-- Wallace Langham as Joshua Blair in 'Veronicas Closet'

Fra : Gevaldi

Dato : 31-08-04 19:13

Henrik Bøgh skriblede:

> i de virksomheder ryger det i døgnboksen hver aften efter
> åbningstid.

Tror du ikke det er efter lukketid

--
/Gevaldi

Fra : Morten Snedker

Dato : 01-09-04 09:54

On Tue, 31 Aug 2004 20:12:54 +0200, "Gevaldi"
<georg_valdi@hotmail.com> wrote:

>Henrik Bøgh skriblede:

>Tror du ikke det er efter lukketid

Vel ikke hvis de er lukket...

<ta'r et bab af stråhatten>

/Snedker
---

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 01-09-04 15:41

En helt masse bits fra Gevaldi til dk.edb.sikkerhed gav følgende:

[...]

> Tror du ikke det er efter lukketid

Evt. udenfor åbningstid ;)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"If you move again i'm eeehehee gonnar shoot you!"
-- Cam Clarke as Cpt. J. Bach in 'Troops'