CHipset muligheder?
Fra : Sørensen

Dato : 30-08-04 12:41

Søger nyt bundkort, som IKKE har Intel chipset, da det har givet nogle
problemer.
Og VIA hører jeg fra anden side, at folk også er utilfredse med.
Hvad er så mulighederne? Der er noget, der hedder SIS, og så laver Nvidia
vist også nogle, korrekt?
Og dernæst. På mit ASUS p4p800 deluxe er det hele koncentreret i højre side,
lige op ad ramblokkene. Skal man have en harddisk ud, skal en masse anden ud
også. Hvorfor skal IDE stikkene absolut sidde dèr? Kan I foreslå et
bundkort, hvor der er bedre plads, og hvor man ikke bruger VIA eller Intel
chipset? Skal bruges sammen med en 2.6 mhz processor, SD ram. Min. 4 pci
slots.
Tak
sørensen

Fra : Sune Salminen

Dato : 30-08-04 14:02

Sørensen wrote:
> [...]
> Og VIA hører jeg fra anden side, at folk også er utilfredse med.
> Hvad er så mulighederne? Der er noget, der hedder SIS, og så laver

Ja, men hvilket chipset du kan gå efter kommer an på hvilken CPU du
vælger.

> [...]
> skal en masse anden ud også. Hvorfor skal IDE stikkene absolut sidde
> dèr? Kan I foreslå et bundkort, hvor der er bedre plads...

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl, men er det ikke bare et spørgsmål
om at have et kabinet med plads nok? Det kan da ikke være bundkortets
fejl hvis du ikke kan få harddiskene ud..

og hvor man
> ikke bruger VIA eller Intel chipset? Skal bruges sammen med en 2.6
> mhz processor, SD ram. Min. 4 pci slots.

Hvis du skal bruge SD ram er dine muligheder noget begrænsede med mindre
du er indstillet på at købe brugt.
Hvilken CPU er det, socket 370 eller Slot A (eller hvad det nu hedder
?

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Sørensen

Dato : 30-08-04 15:26

> Ja, men hvilket chipset du kan gå efter kommer an på hvilken CPU du
> vælger.

Jeg agter at bruge den cpu jeg allerede har siddende på mit asuskort, den
hedder Intel pensium 4HT 2600 mhz.

> Ret mig endelig hvis jeg tager fejl, men er det ikke bare et spørgsmål
> om at have et kabinet med plads nok? Det kan da ikke være bundkortets
> fejl hvis du ikke kan få harddiskene ud..

Jeg har faktisk et rimeligt stort kabinet, men som bundkortet er arrangeret,
sker det hele ovre i højre side. Specielt er det et problem at få IDE
stikkene sat i, når harddiske og ramblokke også er på plads. På mit gamle
kort - husker ikke navnet - sad IDE stikkene nederst på kortet, så de ikke
konfliktede med de andre ting.

> og hvor man
>
> Hvis du skal bruge SD ram er dine muligheder noget begrænsede med mindre
> du er indstillet på at købe brugt.

Det var en trykfejl - jeg har 512 mb DDR ram.

> Hvilken CPU er det, socket 370 eller Slot A (eller hvad det nu hedder
> ?
Socket 478.

sørensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-08-04 14:15

On 2004-08-30, Sørensen <remove_pbs@adslhome.dk> wrote:
> Søger nyt bundkort, som IKKE har Intel chipset, da det har givet nogle
> problemer.

Til intel cpuer ville min første prioritet være Intel chipset hvis vi
arbejder på et budget. Ellers vil det være serverworks.

Til amd cpuer ville jeg se på enten AMDs chipset, eller også nvidias først.
Dernæst ville jeg se på sis/via.

Til VIAs cpuer ville jeg klart vælge vias chipset.

Thoams

Fra : Sørensen

Dato : 30-08-04 15:27

> arbejder på et budget. Ellers vil det være serverworks.

Hvilken kortproducent skal jeg kigge efter for at finde serverworks?
sørensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-08-04 19:23

On 2004-08-30, Sørensen <remove_pbs@adslhome.dk> wrote:

> Hvilken kortproducent skal jeg kigge efter for at finde serverworks?

Hvilken cpu/sockel?

Intel har nogle dual boards, hvor de bruger serverworks chipsettene istedet
for deres egne.

Thomas

Fra : Lasse Jensen

Dato : 30-08-04 15:59

Sørensen wrote:

> [...]
> Og VIA hører jeg fra anden side, at folk også er utilfredse med.
> Hvad er så mulighederne? Der er noget, der hedder SIS, og så laver Nvidia

Hvis du ikke er tilfreds med Intels eller VIA's, skal du nok ikke gå efter
SIS, for næst efter ALI er det nok de mest fejlfyldte chipssets på markedet.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Sørensen

Dato : 30-08-04 16:34

> Hvis du ikke er tilfreds med Intels eller VIA's, skal du nok ikke gå efter
> SIS, for næst efter ALI er det nok de mest fejlfyldte chipssets på
markedet.

Mit problem med Intels chipset er, at - som jeg tidligere har haft oppe her
i gruppen - jeg kan ikke overføre musik til min mp3 spiller via den
software, der følger med. Den fryser og må genstartes efter kort tid. Hver
gang.
Jeg har så kommunikeret med en "interessegruppe" for disse MPIO afspillere,
og her i den gruppe - som vel er eksperter på netop dèt område - er der
enighed om, at problemer ligger i enten chipset eller USB delen på netop
dette bundkort - ASUS p4p800 de luxe - for andre som også har netop det kort
har samme problem !!
DERFOR prøver jeg at undgå netop dette chipset, selvom det sikkert er
udmærket, hvis man bare ikke lige er endt op med dèn afspiller med dèt
software.
Men jeg er da åben for gode ideer og forslag..!
sørensen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 30-08-04 16:56

Sørensen wrote:

> [...]
> software.
> Men jeg er da åben for gode ideer og forslag..!

Er det så ikke billigere at købe en ekstra USB controller?

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Zulu

Dato : 30-08-04 20:49

"Lasse Jensen" <fafler@linuxmail.org> skrev i en meddelelse

Hver

> Er det så ikke billigere at købe en ekstra USB controller?

Lige min tanke. Købt et PCI-kort med USB2.0. Så burde du være kørende.

Zulu

Fra : Sørensen

Dato : 31-08-04 09:13

> Lige min tanke. Købt et PCI-kort med USB2.0. Så burde du være kørende.

Jo..hvis problemet er USBèn. Men hvis problemet - som angivet af nogle -
ligger i chipsettet, så hjælper det vel ikke??
sørensen

Fra : Zulu

Dato : 31-08-04 09:58

Sørensen wrote:

> Jo..hvis problemet er USBèn. Men hvis problemet - som angivet af
> nogle - ligger i chipsettet, så hjælper det vel ikke??
> sørensen

Men er det ikke det værd at prøve?
Det er trods alt væsentligt billigere og nemmere end at skulle have et nyt
bundkort.

Du kan bare bestille en USB2.0 controller via nettet og så prøve om det
virker. Hvis det ikke gør bruger du bare din 14-dages returret og sender det
tilbage. Det eneste det har kostet dig er portoen.

Zulu

Fra : Sørensen

Dato : 31-08-04 10:08

Jeg har lige været nede og kigge...og jeg HAR faktisk et usb kort isat.
Kunne jeg bare ikke huske i farten. Og jeg har forsøgt dèn vej, men
resultatet bliver det samme.
Det vil sige, at jeg har 3 separate usb stik-steder. Der er det nævnte usb
kort i en pci port - virker ikke. Der er 2 usb stik, som sidder i
bundkortet - virker ikke her. Og der er et par front stik i kabinettet - og
her virker det heller ikke. Jeg gør opmærksom på, at alt andet usb udstyr
jeg har tilsluttet, virker fint.
Så mon ikke vi kan konkludere, at det ikke er usb delen, det er galt med?
Hvad kan der så være galt, hvis ikke det er chipsættet på bundkortet?
sørensen

Fra : Zulu

Dato : 31-08-04 11:33

Sørensen wrote:
> [...]
> Så mon ikke vi kan konkludere, at det ikke er usb delen, det er galt
> med? Hvad kan der så være galt, hvis ikke det er chipsættet på

Er det et seperat PCI-kort (sidder ned i PCI-soklen på motherboardet) eller
er det bare porte "trukket" op fra motherboardet?

Zulu

Fra : Sørensen

Dato : 31-08-04 12:23

> Er det et seperat PCI-kort (sidder ned i PCI-soklen på motherboardet)
eller
> er det bare porte "trukket" op fra motherboardet?

Ja det er et separat pci kort. Jeg har lige haft det taget af og læst de små
mærkater, som sidder på det: Model USB2,0, AO40111, USB--C001,
2003.10.11.v1,0, 4503.
Det er dèt der står på det, på henh. den ene og den anden side.
Så har jeg sat det ind igen, men i en anden pci slot. Men nu ser det ud som
om der ikke er drivere til det. De skulle ellers ligge standard i XP, SP1.
Der er ihvertfald gule spørgsmålstegn i enhedshåndteringen ud for "andre
enheder", 3 linier, som hedder "SM-buscontroller, USB-controller,
USB-controller".
Jeg har så prøvet først at lade den installere driver automatisk - gav ikke
noget. Så lagde jeg bundkortets cdrom i, og henviste til denne, men det gav
heller ikke noget resultat.
Jeg har ingen separat cd eller disk med drivere til dette usb-kort.
Så,,,hvad gør jeg nu?
sørensen

Fra : Zulu

Dato : 31-08-04 12:27

Sørensen wrote:

> [...]
> denne, men det gav heller ikke noget resultat.
> Jeg har ingen separat cd eller disk med drivere til dette usb-kort.

Installere Intel Chipset driveren. Hvilket i øvrigt er det første man
installere lige efter windows på en hel ren installation.
Hvis du ikke har haft den installeret kan jeg godt forstå at du har haft
problemer!
Hent den nyeste version på www.intel.com.

Zulu

Fra : Sørensen

Dato : 31-08-04 12:37

> Installere Intel Chipset driveren.

Det er nu gjort - og det klarede beskeden om sm buscontrolleren - men ikke
de to linier om usb controller.
De er stadig "gule" - og der skal måske findes en driver til dem? Der er
faktisk usb drivere på bundkortets cd, men når jeg prøver at installere dem,
så kommer den bare op med en besked om at det skal man ikke gøre, hvis man
har XP, sp1. Og jeg kan ikke komme "bagom" og finde setup fil el.lign.
sørensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-08-04 13:46

On 2004-08-31, Sørensen <remove_pbs@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> så kommer den bare op med en besked om at det skal man ikke gøre, hvis man
> har XP, sp1. Og jeg kan ikke komme "bagom" og finde setup fil el.lign.

Jeg ville overveje at fjerne det ene af de 2 USB controllere. Enten hive PCI
kortet ud eller disable den der er onboard i BIOS. jeg kunne sagtens
forestille mig at det var en årsag til de problemer du har.

Thomas

Fra : Sørensen

Dato : 31-08-04 13:58

okay det prøver jeg. Jeg har i det mindste fået de gule advarsler væk nu,
ved at flytte rundt på kortet til anden pci slot.
sørensen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 31-08-04 15:00

On 2004-08-31, Sørensen <remove_pbs@adslhome.dk> wrote:
> okay det prøver jeg. Jeg har i det mindste fået de gule advarsler væk nu,
> ved at flytte rundt på kortet til anden pci slot.

Det er fordi windows har den latterlige opfattelse af drivere, at en driver
hænge sammen med både chipset, men også placering på pci bussen!

Derfor kan en simpel flytnign af et pci kort resulteret i et fubar system.

Thomas

Fra : Sørensen

Dato : 31-08-04 16:47

der er onboard i BIOS. jeg kunne sagtens
> forestille mig at det var en årsag til de problemer du har.

Ja, det har jeg så også prøvet nu - men uden held.
MEN - hør lige her: Jeg opdagede, at hver gang den fryser, så er det
sammenfaldende med at det "glimter" lidt nede i proceslinien. Jeg har
Outlook til automatisk at checke for mail hver andet minut. Og nu har jeg
prøvet at slå den autofunktion fra mens jeg overfører musik - og i første
forsøg lykkes det fint. Jeg skal stadig lige prøve et par gange til og se,
at det ikke var tilfældigt, men ville der være noget logik i, at dette kunne
gå ind og forstyrre et andet software, som i dette tilfælde altså er ved at
overføre til mp3 spiller?
sørensen

Fra : Sørensen

Dato : 31-08-04 17:05

Nå, øv - den holdt ikke anden gang.Men bortset fra det, så giver det stadig
nogle små "glimt" nede i proceslinien, så det kan jo være, der er andre
processer end mail, som kommer og forstyrrer. Ved dog ikke lige hvad det
skulle være.
Jeg har lånt et andet motherboard og må nok se i øjnene, at jeg skal bruge
nogle timer en regnvejrsdag på at skifte mobo ud - og evt. tilbage igen,
hvis det ikke løser problemet.
Sørensen

Fra : Anders Nielsen

Dato : 31-08-04 22:34

"Sørensen" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:41345f95$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Så har jeg sat det ind igen, men i en anden pci slot. Men nu ser det ud som
> om der ikke er drivere til det. De skulle ellers ligge standard i XP, SP1.

Et separat indstikskort kræver normalt sine egne drivere, jeg kender
i hvert fald ikke nogen der ikke gør umiddelbart. At så mange ligger
som standart i XP er en anden sag men det tror jeg næppe den gør
i dit tilfælde.