Slørhale og Blåfisk mfl.
Fra : Jodle

Dato : 29-08-04 08:05

Hej Ng!

Jeg har et par slørhaler i en 60L bowle. Jeg har læst at blåfisk,
solabborrer, plettet pansermalle eller pragtbarber, kan gå sammen med
slørhaler.
Så er det lige jeg vil ha´ et fagligt svar herinde fra...

Peter

Fra : coryfreak

Dato : 29-08-04 08:29

"Jodle"skrev

> [...]
> slørhaler.
> Så er det lige jeg vil ha´ et fagligt svar herinde fra...

Plettet pansermalle kan sagtens gå sammen med slørhaler. Der er forøvrigt
også mange andre pansermaller som vil kunne trivis sammen med slørhalen selv
i en bowle uden iltsten. Det kan pragtbarber også sagtens problemet med
disse fisk er dog at de kræver et stort iltindhold i vandet og derfor kræver
de en iltsten i bowlen. Mener også pragtbarbere fortrækker temperature
omkring 25C. Solabborrer kender jeg intet til men mener dog det er en
koldvandsfisk så mon ikke den også kan gå sammen med slørhalen. Men hmm
Blåfisk hvad er det lige for en fisk du tænker på? Har du det latinske navn
på den? For du mener vel ikke den blåfisk som lever i saltvand og har været
på jorden siden før dinosaurne.

Mvh Coryfreak.

Fra : Jodle

Dato : 29-08-04 08:38

> [...]
navn
> på den? For du mener vel ikke den blåfisk som lever i saltvand og har

Tak for svaret! Jeg vil ud at købe en pansermalle til bowlen. Mht.
Blåfisk har jeg desværre ikke det latinske navn, men det var nok i
forbindelse med et tidligere indlæg omkring slørhaler at der blev anvist til
blåfisk, og har nok været til havebassin eller noget med saltvand, som
selvfølgelig har været før dinosauerne....

Peter

Fra : coryfreak

Dato : 29-08-04 08:55

"Jodle"skrev

>Tak for svaret! Jeg vil ud at købe en pansermalle til bowlen.

Husk at pansermaller er flok fisk og trives bedst hvis du anskaffer dig
nogle stykker. Plettet pansermalle bliver omkring 6-7 cm (nok lidt mindre i
bowlen) så hvis du mener der er plads så er det bedst at købe en 3-5 stk.

Mvh Coryfreak

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-08-04 09:59

"coryfreak" <coryfreak@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
navn
> på den? For du mener vel ikke den blåfisk som lever i saltvand og har

Kan vi ikke blive enige om en ting:
Det du kalder en iltsten er _ikke_en iltsten.
Det er en _luftsten_, dvs den tilfører luft, hvoraf ca.19% er ilt.
Skal det hjælpe, skal det optages i vandet og det kan det kun via simple
fysiske regler.
Dvs at man med en luftsten højest kan opnå balancen med omgivende luft. Og
det vil igen sige, at kun hvis der er ubalance mellem omgivende luft og
vandets indhold, kan en luftsten hjælpe.
Right?

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : coryfreak

Dato : 29-08-04 15:41

"Ole Larsen" skrev

> Kan vi ikke blive enige om en ting:
> Det du kalder en iltsten er _ikke_en iltsten.
> Det er en _luftsten_, dvs den tilfører luft, hvoraf ca.19% er ilt.

Jo det kan vi godt blive enig om. Men jeg vil lige pointerer at kærtbarn
har mange navne.

> [...]
> det vil igen sige, at kun hvis der er ubalance mellem omgivende luft og
> vandets indhold, kan en luftsten hjælpe.

Jamen det har du også ret i. Samtidig med størrelsen på boblerne og fluxet
igennem vandet.

Mvh Cory-freak

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-08-04 10:47

"Jodle" <zenxoFJERN@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slørhaler.
> Så er det lige jeg vil ha´ et fagligt svar herinde fra...

Hvad er en blåfisk?

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-08-04 18:24

> [...]
> slørhaler.
> Så er det lige jeg vil ha´ et fagligt svar herinde fra...

Vil du ikke være rar og delagtiggøre os i hvad en blåfisk er for et dyr?

Fra : Keyser Soze

Dato : 30-08-04 23:27

On Mon, 30 Aug 2004 19:23:57 +0200, "Ole Larsen"
<oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

>"Jodle" <zenxoFJERN@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

>Vil du ikke være rar og delagtiggøre os i hvad en blåfisk er for et dyr?

Vil han ikke, så forsøger jeg.
Jeg formoder, at det er et ukorrekt navn (havecentre?) navn for den
gode gamle bitterling, Rhodeus sericeus.

Keyser Soze

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-08-04 08:51

"Keyser Soze" <michmormik@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vil han ikke, så forsøger jeg.
> Jeg formoder, at det er et ukorrekt navn (havecentre?) navn for den
> gode gamle bitterling, Rhodeus sericeus.
>
> Keyser Soze
Det er muligt, men det var rart om han gad svare.
Hvad er der forresten en film Keyser Soze figurerer i?

Fra : Jodle

Dato : 31-08-04 17:05

..
> Hvad er der forresten en film Keyser Soze figurerer i?

Usual suspect

Fra : Keyser Soze

Dato : 02-09-04 04:46

On Tue, 31 Aug 2004 18:05:19 +0200, "Jodle" <zenxoFJERN@yahoo.dk>