Ezmlm vanskeligheder
Fra : Jonas Voss

Dato : 28-08-04 12:23

Jeg administrerer en server for en mindre organisation, men jeg er for
nylig løbet ind i nogle problemer med mailinglisteprogrammet ezmlm.

Der er adskillige mailinglister på serveren, og de virker allesammen
fint, undtagen en. Den er sat til at være modereret, med fire
moderatorer, og problemet består i, at ingen moderatorer modtager en
besked om at, der er en besked der skal accepteres eller nægtes
udsendelse på mailinglisten.

Hvis jeg kører ezmlm-check på DIR/ for mailinglisten får jeg følgende
output:

<http://zaphod.verture.dk/ezmlm-check.txt

Jeg er ikke erfaren nok med ezmlm til at kunne se, at der er i
ovenstående output er nogle graverende fejl (dem der er skyldes, at
ezmlm-check er kørt fra kommandolinien, og ikke sendt direkte

Til at begynde med fjernede jeg DIR/modpost, så listen ikke længere var
modereret. Jeg troede det kunne have noget med det at gøre. Jeg fulgte
anvisningen her:

<http://www.ezmlm.org/faq-0.314/FAQ17.html#ss17.1>

Det fik ikke beskederne ud.

Jeg kunne se at beskederne lå i DIR/mod/pending, og læste mig til, at
ezmlm-accept skulle kunne sende beskeder der lå og ventede på at blive
godkendt af moderatorer. Jeg udførte ezmlm-accept som root på de to
beskeder, men beskederne kom stadig ikke ud.

I DIR/mod/pending blev der til gengæld tilføjet en lock-fil, ejet af
root (alt andet mht. ezmlm-listerne er ejet af brugeren 'postlister'),
og i /var/log/qmail/current begyndte følgende besked at dukke op:

@40000000412cfc6a0c3678f4 delivery 37785: deferral:
ezmlm-send:_fatal:_unable_to_write_archive/0/16:
_access_denied/ezmlm-store:_fatal:_Temporary_error_from_child/

Noget tyder på et rettighedsproblem, og filen DIR/archive/0/16 er da
også ganske rigtigt ejet af root, hvilket ganske givet er et problem.

Jeg har googlet på brudstykker af ovenstående fejlbesked, men kan ikke
finde nogle svar på det. Er der nogen her der kan?

Omkring 6 timer efter jeg havde postet en besked til mailinglisten
dukkede den op i min inbox. Hvad kan være forklaringen på sådan
forsinkelse? Serveren er ikke overbebyrdet, det meste af tiden tager den
sig blot af mail for omkring 30 brugere.

Jeg poster hjertens gerne flere oplysninger om opsætning mv. hvis det er
nødvendigt.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: bugs in the RAID