/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
skifte mellem kabel og trådløs
Fra : Filip


Dato : 28-08-04 11:28

Hej NG

Jeg har både trådløs netværk og kabel netværk til sluttet min bærbare. Når
jeg skal flytte store ting mellem min stationære og min bærbare sætter jeg
kabel i, men ellers vil jeg køre trådløs.

Spørgsmålet er så om der er en nem måde at skifte melle de to net på, for
når jeg har kabel i vil den nogle gange tøre trådløs, og så skal jeg til at
slå det fra og genstarte eksplore nogle gange hvis den ellers vil godtage at
jeg køre på kabel. Jeg vil gerne have en måde så jeg kan styre 100% hvilke
net jeg har min trafik på. En slags omskifter jeg bare kan trykke på.


Filip



 
 
Flemming (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Flemming


Dato : 28-08-04 11:49

Filip wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har både trådløs netværk og kabel netværk til sluttet min
> bærbare. Når jeg skal flytte store ting mellem min stationære og min
> bærbare sætter jeg kabel i, men ellers vil jeg køre trådløs.
>
> Spørgsmålet er så om der er en nem måde at skifte melle de to net på,
> for når jeg har kabel i vil den nogle gange tøre trådløs, og så skal
> jeg til at slå det fra og genstarte eksplore nogle gange hvis den
> ellers vil godtage at jeg køre på kabel. Jeg vil gerne have en måde
> så jeg kan styre 100% hvilke net jeg har min trafik på. En slags
> omskifter jeg bare kan trykke på.

Måske kan dette program hjælpe
http://www.netswitcher.com/product_info.htm

eller vil jeg tro nogle net start / stop kommandoer vil kunne gøre det samme
?
(jeg er ikke net kommando haj)


--
Mvh. Flemming



Filip (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Filip


Dato : 28-08-04 12:39


> Måske kan dette program hjælpe
> http://www.netswitcher.com/product_info.htm
>


Det var dog et utroligt dårligt program. Det tager 3 min om at skifte over
fra det ene til det andet, så det er total ubrugeligt.

Jeg havde tænkt mig noget som simpelthen lukkede af for forbindelsen til mit
trådløse, uden at den skulle ændre min opsætning.

Er der andre der har nogle forslag til programmer som kan hjælpe mig.

Filip



Peter Mogensen (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 28-08-04 12:54

Filip wrote:

> Er der andre der har nogle forslag til programmer som kan hjælpe mig.

Nu går jeg ud fra at det er Windows du snakker om, men har det ikke et
system til at skifte mellem forskellige profiler ligesom de fleste
Linux'er har?
Du ved... sådan noget man bruger når man flytter en laptop fra et net
til et andet (og det ikke lige ordnes med DHCP).
Kan du ikke bare skifte med det?

Peter

Asbjorn Hojmark (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 28-08-04 14:26

On Sat, 28 Aug 2004 13:54:09 +0200, Peter Mogensen
<apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> Nu går jeg ud fra at det er Windows du snakker om, men har det ikke
> et system til at skifte mellem forskellige profiler ligesom de fleste
> Linux'er har?

Det er da ikke nødvendigt at skifte profil. OS'et skal da selv
finde ud af, at det har fået en bedre forbindelse, så snart man
sætter kablet i.

-A

Peter Mogensen (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 28-08-04 14:55

Asbjorn Hojmark wrote:
> Det er da ikke nødvendigt at skifte profil. OS'et skal da selv
> finde ud af, at det har fået en bedre forbindelse, så snart man
> sætter kablet i.

Hmm... Ja, men nu ledte jeg efter den mest overskuelige løsning, hvis
koncept generelt ville virke alle steder.

Det kommer jo ikke af sig selv at et OS kan gætte at et netdevice, der
pludselig får forbindelse er et fuldt gyldigt alternativ til et
eksisterende netdevice *. Du vil under alle omstændigheder skulle sætte
de to alternativer op. Jeg er ikke klar over om der findes noget ala
hotplug til Windows, men hvis ikke må man jo skifte manuelt. Og så er vi
vist ved at være ovre i noget, der ligner profil-løsningen.

Peter

* Vi antager at man ikke køre nogle routningsprotokoller :)

Asbjorn Hojmark (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 28-08-04 15:40

On Sat, 28 Aug 2004 15:54:52 +0200, Peter Mogensen
<apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> Det kommer jo ikke af sig selv at et OS kan gætte at et netdevice, der
> pludselig får forbindelse er et fuldt gyldigt alternativ til et
> eksisterende netdevice *.

Hvis det netdevice, 'der pludselig får forbindelse' kører DHCP og
bliver tildelt en default gateway, hvorfor skulle den forbindelse
og den default gateway så ikke være et fuldgyldigt alternativ?

Og hvis OS'et kan se, at det ene er en kablet forbindelse og det
andet er en trådløs, hvorfor skulle det så ikke kunne finde ud af
selv at vælge det hurtigste?

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Peter Mogensen (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 28-08-04 15:55

Asbjorn Hojmark wrote:
> Hvis det netdevice, 'der pludselig får forbindelse' kører DHCP og
> bliver tildelt en default gateway, hvorfor skulle den forbindelse
> og den default gateway så ikke være et fuldgyldigt alternativ?

Hmm... jeg har ikke set en DHCP opsætning endnu, der selv kan finde ud
af at vælge den hurtigste, i fald der er flere interfaces, der får svar
fra en DHCP-server. Den skal jo ikke alene kunne finde ud af at skifte
TIL kablet, men også at skifte tilbage igen, når det tages ud.

Men jo... det kunne løses v.h.a. sindrig anvendelse af DHCP.

Peter

Asbjorn Hojmark (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 28-08-04 22:17

On Sat, 28 Aug 2004 16:54:54 +0200, Peter Mogensen
<apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>> Hvis det netdevice, 'der pludselig får forbindelse' kører DHCP og
>> bliver tildelt en default gateway, hvorfor skulle den forbindelse
>> og den default gateway så ikke være et fuldgyldigt alternativ?

> Hmm... jeg har ikke set en DHCP opsætning endnu, der selv kan finde ud
> af at vælge den hurtigste, i fald der er flere interfaces, der får svar
> fra en DHCP-server.

Det er der heller ikke tale om. Maskinen har én netforbindelse og
får så en mere. Den skal nu blot sammenligne line rate for de to
forbindelser for at vælge hvilken af dem, den skal bruge. Det er
virkelig ikke raketfysik.

> Den skal jo ikke alene kunne finde ud af at skifte TIL kablet, men også
> at skifte tilbage igen, når det tages ud.

Ja, 'link down, nå så ta'r vi sgu den anden'. Ikke særlig svært.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Peter Mogensen (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 28-08-04 22:38

Asbjorn Hojmark wrote:
> Det er der heller ikke tale om. Maskinen har én netforbindelse og
> får så en mere. Den skal nu blot sammenligne line rate for de to
> forbindelser for at vælge hvilken af dem, den skal bruge. Det er
> virkelig ikke raketfysik.

Nej, og vi er enig om at det kan løses med DHCP hvis man er en smule
snedig. Men du er velkommen til at henvise til et system, der kan den
slags out-of-the-box uden en smule scripting.

Peter

Asbjorn Hojmark (29-08-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 29-08-04 21:05

On Sat, 28 Aug 2004 23:37:45 +0200, Peter Mogensen
<apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> Nej, og vi er enig om at det kan løses med DHCP hvis man er en
> smule snedig. Men du er velkommen til at henvise til et system,
> der kan den slags out-of-the-box uden en smule scripting.

Windows XP gør sådan, i hvert fald Pro. Jeg mener bestemt også
min Windows 2000 gjorde sådan.

-A

Asbjorn Hojmark (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 28-08-04 14:24

On Sat, 28 Aug 2004 12:28:26 +0200, "Filip"
<filipravn@get2net.dk> wrote:

> Jeg har både trådløs netværk og kabel netværk til sluttet min bærbare. Når
> jeg skal flytte store ting mellem min stationære og min bærbare sætter jeg
> kabel i, men ellers vil jeg køre trådløs.
>
> Spørgsmålet er så om der er en nem måde at skifte melle de to net på

Det afhænger jo en del af, bl.a. hvad det er for et OS du kører.

Et OS, der ikke er alt for hjernedødt, kan godt finde ud af, at
den kablede forbindelse er hurtigere og bruge den så snart den er
til rådighed.

-A

Filip (28-08-2004)
Kommentar
Fra : Filip


Dato : 28-08-04 17:00

> Det afhænger jo en del af, bl.a. hvad det er for et OS du kører.
>

Jeg bruger XP prof.


> Et OS, der ikke er alt for hjernedødt, kan godt finde ud af, at
> den kablede forbindelse er hurtigere og bruge den så snart den er
> til rådighed.
>

Men kan man ikke sætte et eller andet program til at hitte ud af hvad den
skal vælge?

Filip



Ukendt (29-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-08-04 01:44

"Filip" <filipravn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:4130abfb$0$178$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Det afhænger jo en del af, bl.a. hvad det er for et OS du kører.
> >
>
> Jeg bruger XP prof.
>
>
> > Et OS, der ikke er alt for hjernedødt, kan godt finde ud af, at
> > den kablede forbindelse er hurtigere og bruge den så snart den er
> > til rådighed.
> >
>
> Men kan man ikke sætte et eller andet program til at hitte ud af hvad den
> skal vælge?

Du skal ikke bruge noget program, du skal blot fortælle windows at den altid
skal prioritere den kablede forbindelse højere end den trådløse. Så vil den
kun bruge den trådløse når der ikke er nogen kabelforbindelse.

Så skal du ikke gøre andet end at tilslutte kablet når du vil have den høje
hastighed...

Fremgangsmåde:

1) Vælg egenskaber på TCP/IP-protokollen under egenskaber for din trådløse
netværksforbindelse.

2) Vælg "avanceret" og ret "interface metric" til 2.

VUPTI


Rune



Filip (29-08-2004)
Kommentar
Fra : Filip


Dato : 29-08-04 08:19

> Så skal du ikke gøre andet end at tilslutte kablet når du vil have den
høje
> hastighed...
>
> Fremgangsmåde:
>
> 1) Vælg egenskaber på TCP/IP-protokollen under egenskaber for din trådløse
> netværksforbindelse.
>
> 2) Vælg "avanceret" og ret "interface metric" til 2.
>
> VUPTI
>

Endelig en der kan fortælle hvad man skal gøre. Men hvad er det lige der
sker. Er det den trådløses prioritet der sættes på den måde? Skal jeg ikke
rette min interface på kabel nettet?

Filip



Ukendt (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-08-04 01:11

"Filip" <filipravn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:41318348$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Endelig en der kan fortælle hvad man skal gøre. Men hvad er det lige der
> sker. Er det den trådløses prioritet der sættes på den måde? Skal jeg ikke
> rette min interface på kabel nettet?

Du nedsætter det trådløses netværks prioritet således at den først vil bruge
denne forbindelse hvis kabling ikke er tilgængelig.
Dit kablede net vil beholde metric = 1 der er standard.

Jeg oplever dog at min bærbare alligevel fastholder den trådløse forbindelse
hvis jeg tilslutter kabling efter opstart, da den på en eller anden måde har
defineret "default interface".

Prioritering ifølge metric bruges vist mest hvis begge forbindelser er
tilgængelige fra start.

På min bærbare kan jeg nemt deaktivere WLAN, så det gør jeg oftest hvis jeg
har kabling tilgængelig.
Har du ikke en "Fn+et-eller-andet" kombination der lukker og åbner for WLAN?
Så vil du være 100% sikker på at al trafik bruger kabel.


Rune



Steffen Moeller (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Steffen Moeller


Dato : 30-08-04 16:38

On Mon, 30 Aug 2004 02:11:19 +0200, "Rune Friis Jørgensen" <rune_friis
AT adslhome DOT dk> wrote:

>
>Jeg oplever dog at min bærbare alligevel fastholder den trådløse forbindelse
>hvis jeg tilslutter kabling efter opstart, da den på en eller anden måde har
>defineret "default interface".
>

Mon ikke en 'arp -d *' skulle løse det problem?

- den sletter windows arp-cache, som husker hvilken adresse der ligger
på de forskellige interfaces.

/Steffen

Asbjorn Hojmark (29-08-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 29-08-04 21:05

On Sun, 29 Aug 2004 02:43:53 +0200, "Rune Friis Jørgensen"
<rune_friis AT adslhome DOT dk> wrote:

> 1) Vælg egenskaber på TCP/IP-protokollen under egenskaber for din
> trådløse netværksforbindelse.
>
> 2) Vælg "avanceret" og ret "interface metric" til 2.

Default (Automatic metric) har altid virket for mig.

-A

Ukendt (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-08-04 01:16

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse
news:1md4j0hvkjtv6bgf95djcoechfhfp3d610@news.sunsite.dk...
> On Sun, 29 Aug 2004 02:43:53 +0200, "Rune Friis Jørgensen"
> <rune_friis AT adslhome DOT dk> wrote:
>
> > 1) Vælg egenskaber på TCP/IP-protokollen under egenskaber for din
> > trådløse netværksforbindelse.
> >
> > 2) Vælg "avanceret" og ret "interface metric" til 2.
>
> Default (Automatic metric) har altid virket for mig.

Jeg oplever nu at min bærbare "vænner" sig til WLAN, og derfor ikke bruger
kabel hvis jeg først tilslutter kabling efter maskinen er i gang.
(kører normalt kun WLAN, men hvis jeg vil synkronisere offline filer plejer
jeg lige at smide et kabel i, det ligger trods alt på bordet.)
(og med 11 Mbit går det altså langsomt...)


Rune



Asbjorn Hojmark (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 30-08-04 06:42

On Mon, 30 Aug 2004 02:15:50 +0200, "Rune Friis Jørgensen"
<rune_friis AT adslhome DOT dk> wrote:

>>> 2) Vælg "avanceret" og ret "interface metric" til 2.

>> Default (Automatic metric) har altid virket for mig.

> Jeg oplever nu at min bærbare "vænner" sig til WLAN, og derfor
> ikke bruger kabel hvis jeg først tilslutter kabling efter
> maskinen er i gang.

Det er som sagt ikke min erfaring.

Måske virker det bedst, hvis wired og wireless er forskellige
subnet. Det er nu også normalt det foretrukne. (Og det er vist
tilfældet de steder, hvor jeg normalt bruger begge dele).

-A

Filip (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Filip


Dato : 30-08-04 11:47

Hvad med netværksbroer? Jeg ved ikke helt hvad det er, men er det ikke noget
man kan sætte til at skifte forbindelse når jeg går fra det ene net til det
andet? jeg skifter nemlig også fra det trådløse på skolen til det trådløse
og kabel derhjemme

Filip



Asbjorn Hojmark (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 30-08-04 12:05

On Mon, 30 Aug 2004 12:47:25 +0200, "Filip"
<filipravn@get2net.dk> wrote:

> Hvad med netværksbroer?

Ja, hvad med dem?

> Jeg ved ikke helt hvad det er, men er det ikke noget man
> kan sætte til at skifte forbindelse når jeg går fra det
> ene net til det andet?

Nej, det er ikke det, de er beregnet til.

> jeg skifter nemlig også fra det trådløse på skolen til det
> trådløse og kabel derhjemme

Og?

-A

Filip (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Filip


Dato : 30-08-04 15:24

> > jeg skifter nemlig også fra det trådløse på skolen til det
> > trådløse og kabel derhjemme
>
> Og?
>


Jeg troede bare det måske kunne løse nogle problemer, men det kan jeg forstå
at det ikke kan.


Kan du evt fortælle mig hvad gavn man kan have ved at bruge netværksbroer???

Filip



Asbjorn Hojmark (30-08-2004)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 30-08-04 19:09

On Mon, 30 Aug 2004 16:24:12 +0200, "Filip"
<filipravn@get2net.dk> wrote:

> Kan du evt fortælle mig hvad gavn man kan have ved at bruge netværksbroer???

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=bridge

-A

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste