Skifte keymaps (Debian)
Fra : Soren (News)

Dato : 28-08-04 09:59

Hej NG,

Findes der en maade hvorpaa man kan skifte mellem forskellige keymaps i X
ligesom f.eks. under Windows ?

Det jeg gerne vil er at skifte mellem Amerikansk layout (som jeg bruger til at
kode) og Dansk (til at skrive email uden ae oe aa).

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-08-04 10:22

Soren (News) wrote:
> Hej NG,
>
> Findes der en maade hvorpaa man kan skifte mellem forskellige keymaps i X
> ligesom f.eks. under Windows ?

Du mangler at skrive hvilken version af Debian og hvilken Desktop du bruger.
Ellers vil svaret bare være: xmodmap eller setxkbmap (man er din ven)

> Det jeg gerne vil er at skifte mellem Amerikansk layout (som jeg bruger til at
> kode) og Dansk (til at skrive email uden ae oe aa).

Jeg har (haft) samme problem. Jeg foretrækker generelt Amerikans layout,
da praktisk taget alle speciel-tegn sidder helt forkert i det danske
layout. Desværre mangler man så æøå.

Løsning: Skriv dit eget keyboard layout.

Du er velkommen til at få min .Xmodmap fil. Den er ikke perfekt, men den
har da følgende features:

- Amerikansk grundlayout.
- æøå opnås på deres normale pladser med AltGr
- skifter mellem dansk og US layout ved at trykke 2 gange på scroll-lock
- Compose-key på højre control-tast, så man nemt kan opnå specieltegn
som § (og iøvrigt også æøå)
- Control-tasten siddet det rigtige sted og Caps-lock er død.
- Modifier tasterne i nederste række på tasteturet er lavet så Alt,Meta,
Super og Hyper alle er tilgængelige (godt for Emacs).

Peter

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-08-04 10:35

On Sat, 28 Aug 2004 11:21:43 +0200, Peter wrote:

> Du mangler at skrive hvilken version af Debian og hvilken Desktop du
> bruger. Ellers vil svaret bare være: xmodmap eller setxkbmap (man er
> din ven)

.... og hvis Søren bruger Gnome eller KDE er der helt sikkert en
grafisk dims han kan trykke på for at skifte.

(I Gnome kan man bruge "Desktop Preferences/Keyboard" til at ændre
layout.

Man kan bruge "Add to panel/Utility/Keyboard indicator" i menuen på et
panel tilføje en indikation af hvilket keyboard der er aktivt - som
også kan bruges til at skifte

Der er sikkert andre der kan vejlede om de tilsvarende muligheder i
KDE).

Mvh.

--
"Hey, maybe they could figure out a way to make me Adam Sjøgren
care about how many stop bits I'm using, that'd be asjo@koldfront.dk

Fra : Soren (News)

Dato : 28-08-04 10:46

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> [...]
>
> Man kan bruge "Add to panel/Utility/Keyboard indicator" i menuen på et
> panel tilføje en indikation af hvilket keyboard der er aktivt - som

Tak, det var lige netop det jeg havde brug for (er ny i Gnome, og jeg glemte
at naevne Gnome, saa tak for forudseeligheden).

Nu skal jeg saa bare laere hvor de Danske taster sidder paa mit US keyboard,
samt finde ud af hvorfor de ikke helt funger i f.eks. Emacs (ae bliver til M-x).

Mvh,

--
___

Fra : Peter Mogensen

Dato : 28-08-04 10:52

Soren (News) wrote:
> Nu skal jeg saa bare laere hvor de Danske taster sidder paa mit US keyboard,

hvis de overhovedet sidder.

> samt finde ud af hvorfor de ikke helt funger i f.eks. Emacs (ae bliver til M-x).

Det er et Emacs-problem (eller et shell-problem hvis du ikke har GUI).

æ er det samme tegn som x i iso-latin1 bare med den 8. bit sat. Så hvis
man kun bruger 7-bit ascii input vil æ blive fortolket som M-x

.... hvilket iøvrigt også er en måde at få æ på i Emacs:
C-q M-x

Peter

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-08-04 13:54

"Peter" == Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> [...]

> - Modifier tasterne i nederste række på tasteturet er lavet så
> Alt,Meta, Super og Hyper alle er tilgængelige (godt for Emacs).

Kan du overtales til at maile den til mig? Jeg var dum nok til at
opgradere uden at have backup af min egen opsætning, og nu kan jeg
ikke hlet få lavet noget jeg er tilfreds med.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge