huller i tænderne
Fra : Brian k

Dato : 28-08-04 09:43

Hej

hvor almindeligt er det at et barn på 6 år har 4 huller i tænderne? (for 5
mdr havde hun ingen huller)

Fra : Cat

Dato : 28-08-04 10:33

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> hvor almindeligt er det at et barn på 6 år har 4 huller i tænderne? (for 5
> mdr havde hun ingen huller)

Efter min mening højst usædvanligt. Der er enten noget galt med
tandbørstningen eller med emaljen. I disse dage bør caries helt kunne
undgås.

Tine - mor til 12-årig og 7-årig - indtil nu heldigvis ingen huller.

Fra : Brian k

Dato : 28-08-04 23:33

Cat wrote:

> Efter min mening højst usædvanligt. Der er enten noget galt med
> tandbørstningen eller med emaljen. I disse dage bør caries helt kunne
> undgås.

Hej

kort svar til jer alle...

Det er 5 mdr siden Forældremyndigheden blev flyttet til børnenes moder (de
boede hos mig), på de 5 mdr er der kommet 4 huller i vores datters tænder,
et af dem er så stort at det kan ses med det blotte øje.

Hun havde ikke 1 eneste hul inden hun flyttede over til sin mor (mod vores
datters vilje).

Jeg var rystet da vores datter kom hjem til mig efter sit tandlægebesøg
(forandlediget af mig, uden moderens viden). som jeg kan læse af svarerne...
så er det altså ikke kun mig der mener at "tandbørstningen tilsyneladende er
et problem hos moderen"

Fra : sniper_Nolight

Dato : 28-08-04 11:18

> hvor almindeligt er det at et barn på 6 år har 4 huller i tænderne? (for 5
> mdr havde hun ingen huller)

jeg har hørt at man gør godt i at hjælpe sit barn til helt efter 10 års
alderen - jeg børster begge mine ungers pløkker og den ældste er 10 - altså
han får lov og jeg tjekker (as in børster igen)
men emaljen kan være et problem måske - jeg kender en lille knægt der har
problemer med manglende emalje og i en alder af 4 år har tandlægen måtte
rydde halvdelen af hans overmund - få endelig tjekket det problem med det
samme.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 28-08-04 12:26

Hejsa
Jeg er klinikssistent hos en tandlæge.
Det er ikke ret almindeligt at e så ungt barn har så mange huller. Men der
kan være flere forskellige grunde til det bla. emalje fejl som kan tjecks
hos din tandlæge. En anden grund kan være hvis de sidder neder i det der
hedder fissurene dvs. de små revner der er i kindtænderne. Hvis dette er
tilfælder så vil jeg anbefale at man laver fissurforsejling. Dvs at man
lægger lidt lak ned i tanden så der ikke kan komme snask derned.
Men generalt vil jeg sige at det er meget vigtigt at holde rent for din pige
er ikke gammel nok til at børste selv.
Du spørger hvordan de kan komme så hurtgt, det kan de heller ikke men hvis
der har været optræk til lidt sidst og tandlægen ikke syntes at de har været
så store at det har været nødvendigt at lave dem. Denne gang er de så blevet
større og man har så været nødt til at lave dem.
Håber at du kan bruge det til noget.
Hilsen Marianne
Et godt råd er også at holde sige lidt fra søde sager, juice og sodavand
eller begrænse det til eks weekenden.

Fra : Nette

Dato : 28-08-04 16:07

"Marianne Kjær Munk" skrev

> Et godt råd er også at holde sige lidt fra søde sager, juice og sodavand
> eller begrænse det til eks weekenden.

Er der ikke også noget med at overdrevet forbrug af frugt f.eks. æbler, kan
give skade på tænderne?

Nette

Fra : Marianne Kjær Munk

Dato : 30-08-04 09:02

Jo det er delvist rigtigt. Der er jo frugtsukker i frugt, men man skal bare
børste tænderne ordenligt bagefter.
Citrusfrugt indeholder desuden syre og det kan skade emaljen så man skal
ikke uhæmmet spise disse. Og det samme gælder juice.

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-04 14:49

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> hvor almindeligt er det at et barn på 6 år har 4 huller i tænderne? (for 5
> mdr havde hun ingen huller)

Vores børn har ingen huller i tænderne.
Har dog hørt om deres klassekammerater, der har haft huller, men det har
højst været to huller, så 4 huller er mange.
Min kusine har dog en sygdom i tænderne ( kan ikke lige huske navnet ), der
gør
at hun meget nemt får huller.

Brug cirkelbevægelser når i børster tænderne, så kommer i bedre ned i alle
kanter og kroge, hvor bakterierne samler sig.
I kan evt. teste om tandbørstningen er god nok, med de røde piller, der
farver
tænderne, hvor der ikke er børstet godt nok.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Mette

Dato : 29-08-04 06:19

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> hvor almindeligt er det at et barn på 6 år har 4 huller i tænderne? (for 5
> mdr havde hun ingen huller)

Jeg ved ikke om det er almindeligt, men jeg har selv en datter på fem, der
har *mange* huller - heriblandt i begge fortænder, der begge er smuldret
helt væk!

Og hvorfor så det? Ja, det startede da hun var knap to år med de første
huller og uanset hvor meget der blev børstet, lakeret og penslet, hjalp det
ingenting.
Tandlægen forklarede mig, at det skyldtes amning i 19 mdr, hvilket gjorde,
at emaljen var skyllet væk i brystmælk.

Så nu venter vi blot på, at tænderne falder ud - især de to stumper hun har
siddende foran...
Heldigvis har hun ingen tandsmerter - men jeg glæder mig til at se hende
smile med en perlerække om nogle år.

Fra : Cat

Dato : 29-08-04 10:01

"Mette" <Mette@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
har
> siddende foran...
> Heldigvis har hun ingen tandsmerter - men jeg glæder mig til at se hende

Det med amningen tror jeg overhovedet ikke på. Så ville tænderne være væk
hos store dele af verdens børn, der bliver ammet i både 3 og 4 år.

Tandlægerne hævder det, men jeg mener ikke, de har belæg for det.

Tine

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-08-04 10:37

> Det med amningen tror jeg overhovedet ikke på. Så ville tænderne være væk
> hos store dele af verdens børn, der bliver ammet i både 3 og 4 år.
>
> Tandlægerne hævder det, men jeg mener ikke, de har belæg for det.

uden at ane hvad grunden ellers kan være, er jeg tilbøjelig til at give dig
ret - min børn ammede ret længe og deres tænder fejler ikke noget.

men jeg ved at emaljen på andre måder kan være dårligere hos nogle børn end
hos andre (som nævnt) - jeg tror det er noget i den stil Brian K skal få
tjekket.

Fra : Anja

Dato : 29-08-04 14:53

> [...]
end
> hos andre (som nævnt) - jeg tror det er noget i den stil Brian K skal få

Jeg har en søn på 11 år som altid har haft dårlige tænder... Han spiser ikke
søde sager eller drikker saft, sodavand eller andre sukkerdrikke. Jeg
børster stadig hans tænder 2 * dagligt. Tandlægen har forklaret at nogle
børn har dårlige tænder og faktisk er født med dårlige tænder.Jeg levede
meget sundt under min graviditet med ham hvorimod jeg med den næste bare
"levede" af chokolade og han har meget bedre tænder. Der er ikke meget at
gøre ved det andet end passe ekstra godt på tænderne. Det skal lige tilføjes
at jeg selv har meget stærke tænder og fik min første og eneste plombering
som 36 årig.
Anja

Fra : Mette

Dato : 29-08-04 13:04

> [...]

Tjaa..hvad skal man ellers mene? Hun har ikke drukket sukkerjuice og den
slags, da hun var lille.
Jeg tror, at hendes emalje generelt set er dårligere end andre børns. Hun
skal ikke drikke særligt meget farverigt, før hendes tænder bliver gulige.
De suger ligesom alt til sig.

Jeg selv havde to huller i børnehaveklassen i mælketænderne, men har aldrig
haft huller i mine blivende tænder.
Til gengæld har jeg en voksen kusine, hvis voksentænder er i elendig stand,
selvom hun børster og bruger tandtråd flere gange dagligt. Hendes mor fik
udskiftet tandsættet med gebis som 13årig, det samme gjorde hendes morbror.

Jeg tror, at tendens til dårlige tænder kan være noget genetisk, selvom man
gør alt for at passe på dem.

At jeg så samtidigt ammede dag og nat i 19 mdr. tror jeg ikke gjorde sagen
bedre.

Men jeg kan fortælle jer den voldsomme dårlige samvittighed jeg har i
forhold til mit barns tænder - det skriger jo til himlen om forsømmelse,
selvom det ikke på nogen måde er tilfældet.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-08-04 16:00

> Men jeg kan fortælle jer den voldsomme dårlige samvittighed jeg har i
> forhold til mit barns tænder - det skriger jo til himlen om forsømmelse,
> selvom det ikke på nogen måde er tilfældet.

så længe du ved forsømmelse ikke er grunden kan du jo ikke gøre meget mere
end tandlægen fortæller dig - ingen har angrebet dig herinde (hvilket man
hurtigt kan blive i nyhedsgrupperne - selvom det i dk.familie.barn heldigvis
er sjældent) da alle os med børn ved hvor meget der kræves som forælder at
have et "fejlfrit" barn

personligt har jeg en knægt med en perlerække af tænder i munden, til
gengæld er det næsten ikke til at bære at jeg skal sende ham på
julemærkehjem den 19. pga. overvægt - jeg gør hvad der står i min magt for
at forhindre at han bliver tykkere, men har indset at der skal mere til og
at de kan ting, jeg måske ikke aner noget om

du må se i øjnene at tandlægerne får noget at se til med dit barn som du
intet kan stille op over for - håber du forstår lidt hvor jeg vil hen med
den sammenligning

vi er ikke perfekte og kan alle få brug for hjælp mht vores børn - sådan har
jeg stillet det op for mig selv - selvom jeg indvendig er ved at brække mig
over at jeg "må sende mit barn væk" i 10 mdr og stadig smile - han glæder
sig heldigvis og tager det som en oplevelse (tak sønnike, det gør det hele
lidt nemmere - nu er det dit barn det handler om, men rart lige at få
lettet sit hjerte lidt og håber du ser sammenhængen

vh

Fra : Mette

Dato : 29-08-04 20:11

> [...]
> lidt nemmere - nu er det dit barn det handler om, men rart lige at få
> lettet sit hjerte lidt og håber du ser sammenhængen

Det gør jeg bestemt! Jeg har stort set gjort "alt forkert" som forælder, der
er ikke så meget styr på tingene om man så må sige. Men hun bliver mæt hver
dag og får rent tøj på og hun føler sig elsket og er et meget harmonisk
barn. Så kan man ikke gøre andet, vel? For det at ungerne føler sig som
stjerner i vores øjne er vel det allervigtigste - selvom vi ikke lige er så
super-fantastiske og lige-efter-bogen-forældre, der altid sætter de korrekte
grænser osv.

Jeg forstår dig godt, men jeg tror det bliver en rigtig god oplevelse for
ham og jer. Hvor gammel er han?
Jeg var selv på efterskole fra jeg var 14-17...det var en fantastisk gave
(Og et julemærkehjem er vel meget ligesom en slags efterskole).
Jeg tager hatten af for dig. Jeg kan levende forestille mig, hvad du går
igennem - der er mange følelser igang i sådan en situation...
Men fedt, at du gør det for ham - mange forældre handler slet ikke.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 30-08-04 16:12

> [...]
> hver
> dag og får rent tøj på og hun føler sig elsket og er et meget harmonisk

nej det kan man ikke (og du har så heller ikke gjort "alt forkert")
min svigerindes dreng, ja det er så min nevø, han havde ingen tænder i
munden før han fik sine blivende tænder - de var ødelagt af saftevand -
drengen vrældede i et væk i en lang periode af sin "babydom" og hun gjorde
det hun ikke måtte - saftevand på knægten - men som ensom mor og for ikke at
blive vanvittig var det løsningen - desværre havde han forfærdelige tænder -
nu er han 17 og har meget pæne tænder - så heldigvis kommer de nye.

> [...]
> så
> super-fantastiske og lige-efter-bogen-forældre, der altid sætter de

børn har forskellige behov - hvad er en perfekt forælder? - hvis du opfylder
dit barns behov så er du den perfekte for dit barn. Jeg tror ikke du kan
gøre meget andet end at skrubbe de tænder morgen og aften og har hun dårlig
emalje eller på anden måde svage tænder, så hold igen med sukkeret - gør du
det kan du ikke gøre meget mere - mht. børn er ALT en kamp for os
overbeskyttende forældre

> Jeg forstår dig godt, men jeg tror det bliver en rigtig god oplevelse for
> ham og jer. Hvor gammel er han?

10år

> Jeg var selv på efterskole fra jeg var 14-17...det var en fantastisk gave
> (Og et julemærkehjem er vel meget ligesom en slags efterskole).

det er det faktisk - en stor bygning med udsigt over fjorden og masser af
aktiviteter. Som sagt glæder han sig

> Jeg tager hatten af for dig. Jeg kan levende forestille mig, hvad du går
> igennem - der er mange følelser igang i sådan en situation...
> Men fedt, at du gør det for ham - mange forældre handler slet ikke.

tak skal du have. Vi snakkede om det første gang for et par år siden, men
VILLE simpelthen ikke sende ham væk i 10 uger - vi tænkte "han taber sig med
alderen" men vi er blevet klogere - vi håber stadig det ændrer sig når han
bliver teenager og skyder i vejret - han er ikke så høj af en 10 årig - hans
lillebror er lang og tynd - så det er meget svært - den lille vil ikke spise
noget "jeg er mæt" siger han efter et halvt rugbrød - den anden skal vi sige
"nu er du mæt" - en næsten umulig opgave at fuldføre - så nu må vi have
eksperthjælp.

Held og lykke med tænderne - jeg kan håbe for dig det går lidt som med min
nevø (og nabo faktisk) min nevø har som sagt en perlerække af tænder nu
efter at have rendt stort set tandløs rundt til han fik de nye - det samme
gør sig gældende med min nabos søn - han har dog næsten ingen emalje, så vi
må håbe de nye tænder er anderledes.

vh

Fra : Brian k

Dato : 29-08-04 18:20

sniper_Nolight wrote:

> men jeg ved at emaljen på andre måder kan være dårligere hos nogle
> børn end hos andre (som nævnt) - jeg tror det er noget i den stil
> Brian K skal få tjekket.

Hej

Husk på at jeg skrev at for 5 mdr siden havde hun NUL huller.

Børnene er i forbindelse med en forældremyndighedsretsag blevet flyttet til
deres moder.

Nu 5 mdr efter er der 4 huller, et af dem er så store at det kan ses med det
blotte øje

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-08-04 20:33

> [...]
> til
> deres moder.
>
> Nu 5 mdr efter er der 4 huller, et af dem er så store at det kan ses med

ja, med fare for at drage forhastede konklusioner danner der sig nu et
mønster - ville hun respektere du sagde det til hende? (moderen) - at hun
skal få børstet de tænder... hvis du ikke er der til at gøre det må du jo gå
ud fra hun gør - og det lader det så ikke til. No offense til moderen - bare
lige min mening nu debatten er igang - ellers skal jeg såmænd nok holde
snuden for mig selv - men nu er det jo barnet der skal ligge i tandlægens
stol og ikke hende.

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-04 11:51

"Mette" <Mette@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Tandlægen forklarede mig, at det skyldtes amning i 19 mdr, hvilket gjorde,
> at emaljen var skyllet væk i brystmælk.

Det lyder som en mærkelig forklaring fra tandlægen....Har også svært ved at
se, hvordan mælk skulle kunne ødelægge emaljen ?
Vores datter blev ammet i ca. 22 mdr. og hun har ingen problemer, med sine
tænder i dag. Hun fylder snart 5 år.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Mette

Dato : 29-08-04 13:06

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> se, hvordan mælk skulle kunne ødelægge emaljen ?
> Vores datter blev ammet i ca. 22 mdr. og hun har ingen problemer, med sine

Forklaringen var at der er meget sukker i brystmælk og at små tænder ikke
har godt at at ligge badet i det dag og nat, ligesom juice heller ikke er
godt for tænderne dag og nat.
(Og jo, jeg ammede hende dag og nat, ofte hele natten igennem til hun var 19
mdr).