lille hund der ikke gør ret meget?
Fra : Erling Hansen

Dato : 27-08-04 23:20

Vi har tidligere haft Airdale-terrier. Nu bor vi i lejlighed og er på
udkig efter en mindre hund. Men vi kan nok ikke klare en lille yipper.
Vi er charmerede af enten en skottehund eller en langhåret gravhund.
Hvordan har de det med at gø i tide og utide?
mvh
Erling

Fra : MGA

Dato : 28-08-04 07:18

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi er charmerede af enten en skottehund eller en langhåret gravhund.
> Hvordan har de det med at gø i tide og utide?

Jeg blander mig selv om det er en Yorkshire jeg har.
Da jeg i sin tid spurgte gruppen efter en hund der ikke gøede ret meget,
sagde flere at det var op til mig - at lære den ikke at gø i tide og utide.
Og det kom til at holde stik!
Min Yorkshire begyndte at gø da hun var omkring 4 måneder og helt fra
starten sagde vi nej, tog hende væk og gjorde forskellige ting for at vise
hende at det ikke var hendes opgave at gø.
Og nu, hvor hun er tæt på 6 måneder, giver hun måske et lille bjæf fra sig
når der er lyde hun ikke kender, mennesker på gaden der ser sjove ud osv.
Katte får dog hele turen, der er vi nødt til at tage hende op og væk.
Så gruppen fik ret - det var op til os.

Dog vil jeg sige at jeg har mødt et par gravhunde som jeg ikke tror man
kunne lukke kæften på om så man limede den med Araldit, så det har sikkert
også noget med racens intelligens at gøre

Mette - som synes hendes hund er verdens klogeste - og Kali, som selv synes
hun er verdens klogeste http://www.metteogthomas.dk/hund/hund.htm

Fra : Rasmus

Dato : 28-08-04 08:20

> [...]
> også noget med racens intelligens at gøre
>
> Mette - som synes hendes hund er verdens klogeste - og Kali, som selv

Jeps vi har selv en langhåret gravhund og han gør, bare han tror, at han
måske evt. kunne have en forestilling om at der kom nogle forbi om ti
minutter Vores lab der imod, er stik modsat og gør kun hvis der er
nogle.

Fra : Heidi

Dato : 28-08-04 09:19

email@domain.com (Erling Hansen) wrote in message news:<1gj7ct4.a9fhwu18l0amwN%email@domain.com>...
> [...]
> Vi er charmerede af enten en skottehund eller en langhåret gravhund.
> Hvordan har de det med at gø i tide og utide?

Hvis I tidligere har haft Airedale - så er I jo utvivlsomt
terriermennesker Jeg er selv den lykkelige ejer af skotter. Jeg
plejer at sige, at enten kan man ikke holde skotten ud overhovedet -
eller også elsker man den overalt på jorden. Der findes ingen
middelvej, for skotten er ærligt talt noget sær.. Men, elsker og
respekterer man sin skotte, så får man den mest hengivne og loyale
kammerat. Skotten sætter ikke videre pris på fremmede - den skal først
lære dem at kende. Og det kan sagtens tage et års tid Med hensyn
til gøen, så gør en skotte, når der er noget at gø af... Dette skal
forståes således, at skotten ikke er en hund, der bare uden videre
gør. Min ene skotte gør sjældent - den anden gør af postbud, folk ved
hækken, banken på døren o.lign.
Håber, at du kunne bruge dette lille supplement til racebeskrivelsen.

Heidi

Fra : Erling Hansen

Dato : 28-08-04 09:50

Heidi <heidi_rasmussen@hotmail.com> wrote:

> Hvis I tidligere har haft Airedale - så er I jo utvivlsomt
> terriermennesker Jeg er selv den lykkelige ejer af skotter. Jeg
en.

> Heidi

Tak for gode råd.
Vores problem vil komme til at bestå i, at adgangen til vores
lejligheder er lange metalbroer, som selvfølgelig har en del trafik i
løbet af dagen, og som også er forholdsvis støjende - så vi forudser
at en alt for vagtsom/ivrig hund vil føle sig foranlediget til
adskillige 'anfald' i løbet af dagen.
Foreløbig lyder skotten mest sympatisk.
Og rigtigt: Vi er terrier-mennesker - men desværre er Airdalen for stor
og kræver for meget luftning til vores formål.
mvh
Erling

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 28-08-04 11:04

> [...]
> Og rigtigt: Vi er terrier-mennesker - men desværre er Airdalen for stor
> og kræver for meget luftning til vores formål.

hej Erling - hvad med en hund, der ikke kan gø? det kan racen basenji ikke
og den har lidt terriertemperament i sig - den er på størrelse med en
foxterrier

hilsen Pia

Fra : mus

Dato : 28-08-04 19:57

"Pia Palmblad Wright" <fallohide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> hej Erling - hvad med en hund, der ikke kan gø? det kan racen basenji ikke
> og den har lidt terriertemperament i sig - den er på størrelse med en

Ok der kan man se. Kender faktisk ikke racen. Så blev lige nysgerrrig og
læste lidt på nettet- Sjov lille hund må jeg sige.
Men der står også den kræver meget motion og det tror jeg ikke Erling er så
glad for, og så ville det jo være synd for hunden.

Men spændende læsning.

LN

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 28-08-04 20:27

"mus" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men der står også den kræver meget motion og det tror jeg ikke Erling er

> glad for, og så ville det jo være synd for hunden.

hej LN - ja det er en sjov lille hund - det med motion er relativt , ikke
alle basenji er lige aktive kan jeg godt fortælle dig og hunden er god til
at indordne sig til ejerens tempo - det jeg dog tror Erling ikke skal have
er en hvalp, næsten uanset race ... men der er også mange voksne hunde, der
søger hjem .........

hilsen Pia
http://home19.inet.tele.dk/fallohide/

Fra : Erling Hansen

Dato : 29-08-04 08:56

mus <spoi@sol.dk> wrote:

> [...]
> Men der står også den kræver meget motion og det tror jeg ikke Erling er så
> glad for, og så ville det jo være synd for hunden.

Du har ret mht mængden af motion. Måske rådet om en voksen hund er
bedre. En hund, der kan højne min moral mht motion efter nogle
blodpropper i hjertet.
mvh
Erling

Fra : Charlotte Sylvia Jen~

Dato : 29-08-04 11:19

Fra : Heidi

Dato : 29-08-04 17:45

"Charlotte Sylvia Jensen" <safira@mail.dk> wrote in message news:<4131aced$0$207$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]

Hej igen!!

Nu vil jeg nødig misforstås - jeg forsøger ikke at reklamere for min
race. Men, nu møder jeg altså mange skotter i min hverdag, da jeg er
ivrig udstiller, deltager på ringtræningshold og meget mere. Jeg vil
altså ikke give dig ret i, at de fleste skotter er nogle arrige
bæster. Der findes linjer - også i Danmark - som temperementsmæssigt
ikke falder så heldig ud, men de hører heldigvis til mindretallet.
Mine skotter - og de mange skotter, som jeg i fællesskab med min
opdrætter omgiver mig med, er magelige, behagelige og dybt sære
Lad mig give et eksempel. Min tre-årige han følte sig lidt forsømt,
det har knebet lidt med tiden i den forgangne uge. Det fortalte ham
mig i morges ved at hoppe op i sengen kl. 6.30, hvor han satte sig til
at "snakke" - en aktivitet, som mine skotter i vid udstrækning
praktiserer... Nå, men så stod vi op, og så troede jeg jo, at alt var
godt. Men nej, skotten ville da underholdes, så han fulgte mig troligt
rundt i hele huset, imens han højlydt brokkede sig. Da jeg så ville
køre i Netto, ja så sad dyret allerede veltilfreds på forsædet... Jeg
plejer at sige, at denne han og jeg er sjælevenner - han følger mig
overalt, og han er noget af det mest ejegode, der overhovedet findes.
Den anden er ikke helt så knyttet til mig, men han er også godheden
selv. Deres familiemedlemmer er på samme måde - dybt loyale ovorfor
familien, men skeptiske over for fremmede. Mine skotter kan også fint
enes med andre hunde - på det punkt har jeg til gengæld lidt problemer
med min 6-årige westie.

Rart at høre, at du har mødt nogle skønne skotter. Når du nu har så
godt at sige om dem, så vil jeg da gerne høre, hvor de kommer fra. Mit
umiddelbare gæt er Kennel Black Thistle eller Danskot.

Fra : Louise

Dato : 30-08-04 19:26

Hvad med en Basenji? De kan slet ikke gø og er en fiks lille hund, der
umiddelbart virker meget nem og behagelig.

Louise