Strømstyrke på oplader til SonyEricsson T6~
Fra : Peter

Dato : 27-08-04 08:51

Jeg har netop anskaffet en SonyEricsson T630 mobiltelefon.
Den medfølgende oplader "CST-13" har følgende output:
4,9V pulserende jævnstrøm, 450mA

Flere forhandlere sælger dog også en anden oplader som
tilbehør til T630; denne anden oplader ligner de opladere,
jeg har fra mine gamle Ericsson T28- og T39-telefoner.
De gamle opladere har følgende output:
5V pulserende jævnstrøm, 650mA

Nu ved jeg intet om opladning af Li-Polymer-batterier,
hvorfor jeg må spørge, om den forskellige strømstyrke
(450mA vs. 650mA) har nogen "sikkerhedsmæssig"
betydning? Kan man trygt bruge de gamle opladere med
høj strømstyrke til den nye T630? Hvorfor/hvorfor ikke?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-08-04 09:21

"Peter" <FJERNESpeter_usenet5@FJERNEShotmail.com> wrote in message
> [...]
> betydning? Kan man trygt bruge de gamle opladere med
> høj strømstyrke til den nye T630? Hvorfor/hvorfor ikke?

Det burde ikke være noget problem. For at der står 650mA på opladeren siger
bare at maximal strømstyrke den kan holde til er 650mA Så hvis telefonen kun
trækker 400mA ja så afgiver opladeren bare 400mA. Der kan selvfølgelig være
lidt varierende spænding jo højere belastningen er. Man bør derfor heller
ikke bruge en jernkernetrafo som er beregnet til 10A 5v fx. til at bruge til
5v 0,5A for så er spændingen helt sikkert langt over 5V

Men forstår da ikke lige hvorfor ericsson laver opladere med forskellige
beskrevne spændinger.. Men telefonen er helt sikkert beregnet til 5V. da de
også fx kan lades fra USB fra computeren. På min Ericsson oplader til T65
står der 5,1V 450mA

Så om det er 4,9 5 eller 5,1V skulle ikke have betydning på at telefonen kan
lade.. Ladekredsløbet sidder svjv i selve telefonen.

Fra : JMo.

Dato : 03-09-04 12:41

Bjarke Hansen wrote:

> Men forstår da ikke lige hvorfor ericsson laver opladere med
> forskellige beskrevne spændinger..

Det er fordi de ikke selv laver dem - men køber dem der hvor de nu kan
finde dem billigst. Om det så er en thailænder, kineser eller sågar
marokaner

> Så om det er 4,9 5 eller 5,1V skulle ikke have betydning på at
> telefonen kan lade.. Ladekredsløbet sidder svjv i selve telefonen.

Præcis.