NVidia + bttv = freeze ?
Fra : Bo Lorentsen

Dato : 26-08-04 14:30

Hi ...

Nu har jeg prøvet alt hvad min fantasi kan række til for at få mit TV
kort til at virke under linux (bttv pinnacle kort). Ikke at det ikke
virker for det gør det skam, måde i Windoze 2000 og i linux under X hvor
jeg bruger den almindelige "nv" driver.

Hvis jeg bruger NVidia's ejen (version 6111), går det helt galt, hvilke
betyder at når jeg starter "zapping" (som jo ellers virker fint, og kan
anbefales), kan jeg se alt det flimmer jeg gidder, men maskinen fryser

Jeg tror jeg har prøvet alt, med noapic, nosmp, forskellige NVidia
versioner med og uden AGP, men den fryser bare.

Er der nogle der har/kan løst den gotiske knude ?

/BL

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-04 14:32

Bo Lorentsen wrote:
> [...]
> versioner med og uden AGP, men den fryser bare.
>
> Er der nogle der har/kan løst den gotiske knude ?

Nej, men jeg kan bekræfte af nVidia-driveren og bttv ikke altid er gode
venner. Hvem der er årsagen ved jeg ikke. For mig svinger det lidt fra
version til version. Nogen gange er den totalt ustabil. andre gange sker
det kun på ubelejlige tidspunkter :)
den alm. "nv" driver virker derimod fint. Desværre var der sidst jeg
prøvede med den ikke mulighed for fullscreen.

Testet med Mandrake 8.2-9.2 og ASUS V3800 TVR.

Peter

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 26-08-04 16:39

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> venner. Hvem der er årsagen ved jeg ikke. For mig svinger det lidt fra
> version til version. Nogen gange er den totalt ustabil. andre gange sker
Yesp, men jeg har lært at opdaterer til ext3 på den konto

> den alm. "nv" driver virker derimod fint. Desværre var der sidst jeg
> prøvede med den ikke mulighed for fullscreen.
Hmm, jeg har læst lidt om at problemet ikke var på 2.4 kernen, så det er
måske bare noget med at vente ... tv er jo ikke vigtigt, og jeg ville
også "bare" lave jpg filer af programmer jeg gerne ville se
(troldspejlet mfl.), og det kan jeg gøre anyway

> Testet med Mandrake 8.2-9.2 og ASUS V3800 TVR.
Gruf !!!!

Jeg må holde lidt øje med bttv folkende, og så se hvad 2.6.8.1 siger når
den triller ind i sarge !

/BL

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-08-04 16:49

Bo Lorentsen wrote:

> Gruf !!!!

En af dagene når jeg nok til at få rullet Sarge ind på den maskine
kortet sidder i. Den er tom nu. Så kan jeg se hvordan det er med 2.6.7

Peter

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 27-08-04 13:19

Peter Mogensen wrote:

> En af dagene når jeg nok til at få rullet Sarge ind på den maskine
> kortet sidder i. Den er tom nu. Så kan jeg se hvordan det er med 2.6.7
Jeg kan desværre ikke melde noget opmundrende, og jeg venter som sagt på
2.6.8.1 Men eller er Sarge fortræffelig, vi mangler "bare" lige
thunderbird, firefox og lidt andre småting

/BL

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 27-08-04 12:12

Bo Lorentsen skrev:
> [...]
> versioner med og uden AGP, men den fryser bare.
>
> Er der nogle der har/kan løst den gotiske knude ?

Er du helt sikker på at problemet ligger i bttv og nvidia-driveren?
Problemet kunne eventuelt ligge i programmet Zapping!!!

Jeg har igennem de sidste 5-6 år haft to forskellige bttv-kort og har
samtidig haft Nvidia baserede grafikkort, hvor jeg altid har anvendt
Nvidias egen driver. Og jeg har aldrig oplevet sådanne problemer med
nogen af de distributioner jeg har afprøvet (og der ligger mange
forskellige større eller mindre distributioner i denne liste). - Årsagen
er muligvis, at jeg altid har anvendt KDE (og ikke Gnome) og dermed ikke
Zapping.

Oplever du de samme problemer, hvis du anvender Xawtv
(http://linux.bytesex.org/xawtv/) i stedet for Zapping?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-08-04 12:51

Jacob Tranholm wrote:

> Er du helt sikker på at problemet ligger i bttv og nvidia-driveren?
> Problemet kunne eventuelt ligge i programmet Zapping!!!

Apropos "zapping". Det kan faktisk også skyldes at computeren ikke er
tilsluttet jord. Der kommer nogle voldsomme spændinger mellem
antennekablet og kabinettet (prøv at sætte fingrene imellem når du
sætter antennestikket i, så skulle gerne mærke 110 volt støj fra
strømforsyningen).
Under uheldige forhold kan det sikkert godt få maskinen til at fryse.
Jeg kender ihvertfald en, der efter mange tests er overbevist om at hans
ustabilitet kun er der når antennestikket er tilsluttet.
Personligt tror jeg nu nok at mine crash skyldes software.

Peter

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 27-08-04 13:27

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> antennekablet og kabinettet (prøv at sætte fingrene imellem når du
> sætter antennestikket i, så skulle gerne mærke 110 volt støj fra
Det virker som sagt under windows på samme maskine (dual boot), og hvis
der er noget windows ikke har ... så er det jordforbindelse

> Personligt tror jeg nu nok at mine crash skyldes software.
Også her, og xawtv skal lige testes ...

/BL

Fra : Peter Mogensen

Dato : 27-08-04 14:01

Bo Lorentsen wrote:

> Det virker som sagt under windows på samme maskine (dual boot), og hvis
> der er noget windows ikke har ... så er det jordforbindelse

*G*... min bekendte kører kun Windows, så det er tydeligvis en anden
situation han er i.

Peter

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 27-08-04 13:23

Jacob Tranholm wrote:

> Er du helt sikker på at problemet ligger i bttv og nvidia-driveren?
> Problemet kunne eventuelt ligge i programmet Zapping!!!
Hmm, der er vist noget med hvilke video driver version der bliver brugt,
hvor Zapping jo bruger den "nye" v2.

Det er ikke et dårligt bud, men i så fald er det NVidia's driver der har
det dårligt med den nye streaming standard

> [...]
> forskellige større eller mindre distributioner i denne liste). - Årsagen
> er muligvis, at jeg altid har anvendt KDE (og ikke Gnome) og dermed ikke
Det er en værdifuld information, tak ...

> Oplever du de samme problemer, hvis du anvender Xawtv
> (http://linux.bytesex.org/xawtv/) i stedet for Zapping?
Det skal da helt klart prøves, lidt senere idag

/BL

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 27-08-04 13:56

Jacob Tranholm wrote:

> Oplever du de samme problemer, hvis du anvender Xawtv
> (http://linux.bytesex.org/xawtv/) i stedet for Zapping?
Den giver en fin blå skærm men NVidia's driver, og den virker som den
skal ned "nv"

Hvilke farvedybte kører du med ?

/BL

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 27-08-04 21:13

Bo Lorentsen skrev:

> Hvilke farvedybte kører du med ?
>
> /BL

24bit på en 1280x1024 VGA-skærmopløsning og 1024x768 TV-out... Men jeg
har jo formentligt et andet TV-kort og et andet grafikkort, så vi kan
ikke nødvendigvis sammenligne opsætninger.

Min konstatering var bare, at bttv-driveren og nvidia-driveren kan
fungere sammen problemfrit under både kernel 2.4.x og 2.6.x, men jeg kan
jo kun udtale mig om de TV-kort, som jeg selv har afprøvet under Linux.