Fast 48V på telefonnettet
Fra : Jan Pedersen

Dato : 26-08-04 12:51

Jeg ser i specs. for fastnettet at der konstant er overlejret 48V på en
fastnet linie.....også når der ingen forbindelse er etableret ? Hvor meget
strøm må man trække så fra fastnettet ? OK ved at jeg skal terminere med 600
Ohm...så Hr Ohm siger 48/600=80mA som så må være en strøm der altid trækkes
og hvis jeg trækker mere ændrer jeg belastningsimpedansen trækker jeg f.eks.
20mA ekstra bliver modstanden: 48/100mA = 480Ohm...hmm hvordan trækker man
strøm til eksternt apparat uden at ændre belastningsimpedansen ? Eller er
det kun AC mæssigt at der skal termineres med 600 Ohm ???

Fra : Jan Pedersen

Dato : 26-08-04 13:07

Skal lige siges at jeg selvfølgelig ved at jeg galvanisk skal adskille
efterfølgende udstyr med en linietrafo på 1:1 :)

Fra : Aage Johansen

Dato : 26-08-04 13:35

Jan Pedersen wrote:
> [...]
> strøm til eksternt apparat uden at ændre belastningsimpedansen ? Eller er
> det kun AC mæssigt at der skal termineres med 600 Ohm ???

De 600 ohm er AC impedans.
Skal du trække DC skal det gøre uden at belaste AC mæssigt, det gjorde man
før hen vha. en stor spole. Idag bruger man elektronik, f.eks. en gyrator
(elektronisk spole).
Hvis du skal overholde de Europæiske fælles krav til telefonnettet (TBR21)
så må du max. trække 60 mA DC (strømbegrænser).

En typist DC belastning vil være 20 mA @ 7 VDC eller 40 mA @ 12 VDC eller
250-300 ohm. Husk det er kun DC belastning.

--
Aage

Fra : Bjarne Just

Dato : 27-08-04 07:10

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> strøm til eksternt apparat uden at ændre belastningsimpedansen ? Eller er
> det kun AC mæssigt at der skal termineres med 600 Ohm ???

Hvis det er i forbindelse med dit Vis Nummer projekt, så må du jo ikke
belaste linien. Hvis du kobler de 600 Ohm ind, så benytter du linien aktivt
(som i en telefonsamtale) og spændingen vil falde til ca. 10 volt (kan ikke
præcis huske spændingen). Hvis du vil lytte efter Vis Nummer skal du gøre
det uden at belaste linien hvilket vil sige belastning i MOhm. Jeg mener at
huske noget med 30 MOhm, men tør ikke lægge hovedet på blokken.

mvh Bjarne

Fra : Aage Johansen

Dato : 27-08-04 10:25

> [...]
at
> huske noget med 30 MOhm, men tør ikke lægge hovedet på blokken.

Nemlig, igen er der forskel på AC og DC belastning. Hvis du lytter
højimpedant (AC mæssigt) er 100-300 Kohm fint. DC strøm i hvile tilstand er
hvad du kan trække med 1Mohm (eller højere).

--
Aage

Fra : Jan Pedersen

Dato : 28-08-04 01:14

> [...]
at
> huske noget med 30 MOhm, men tør ikke lægge hovedet på blokken.

Well har fundet et par diagrammer der viser klart hvordan andre laver det så
det kan godkendes og de kobler netop ikke Linietrafoen ind før nummer er
detekteret og der evt. skal indledes "samtale" .... AC mæssigt er der ved
nummerdetektering en belastningsimpedans på ca. 5 M ohm hvilket vel er
rimeligt ?! DC trækkes der ikke fra nettet men fra ekstern forsyning hvilket
nok også er mest almindeligt ...