Stamtavle spørgsmål
Fra : Jane :o)

Dato : 26-08-04 10:51

Jeg har spekuleret over noget.

Nu har vi lige "bestilt" en hund med en DKK stamtavle, og fandt samtidig ud
af, at der er en verden til forskel på f.eks. DRU og DKK stamtavle..

Hvordan er det med katte?

Vi har to huskatte og overvejer en racekat med stamtavle, men vil gerne lige
forhøre mig om der også indenfor katte findes flere forskellige slags
"klubber", og kvaliteten heraf?

På forhånd tak.

Mvh Jane
---

http://www.125.dk/cats - ikke opdateret for nylig!

Fra : Camilla Baird

Dato : 26-08-04 11:09

Jane wrote:
> [...]
> forhøre mig om der også indenfor katte findes flere forskellige slags

I Danmark har de allerfleste racekatte Felis Danica/FIFe stamtavle. Der
findes andre stamtavleregistre i Europa - CFA og TICA - de er lige
anerkendte. Så er der WCF, som kan være mere suspekt...
mvh Camilla

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 26-08-04 11:18

Hej Jane

Det almindeligste er en Felis Danica - stamtavle, hvilket
betyder at opdrætter er medlem af en af de danske hovedklubber, der så er
medlem af FIFe, som er den
internationale klub, nogle danske opdrættere er medlem
af TICA og/eller CFA, som er meget udbredte i USA.

Og så er der jo de "opdrættere" der selv strikker stamtavlerne sammen på
computeren, skulle du støde på sådan en så løb bare skrigende væk

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 11:19

Jane wrote:
> Jeg har spekuleret over noget.
>
> Nu har vi lige "bestilt" en hund med en DKK stamtavle, og fandt
> samtidig ud af, at der er en verden til forskel på f.eks. DRU og DKK
> stamtavle..

Hej Jane

Selovm det er lidt OT her i kattegruppen, vil jeg da gerne lige vide, hvad
der gør den store forskel på DKK og DRU - har nemlig selv lige købt en
1½-årig hund med DRU-stamtavle.

Du er velkommen til at skrive til mig privat - husk at rette i mailadressen

På forhånd tak !!!

Mvh

Tina

Fra : Gitte

Dato : 26-08-04 12:53

Hejsa

Øh hvad er den store forskel ? Mine 2 hunde er med stambog fra DKK, mens
vores Collie høre under DRU, men mener bestemt ikke der er mere kvalitet i
hundene eller stamtavlen fra DRU, er det, det som du mener , eller hvor i
består den store forskel ?

Men som andre også siger så er det primært Felis Danica de danske opdrættere
stambogsfører deres killinger under

MVH
Gitte
www.sacala.dk 3 skønne skovtrolde søger nye slaver

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 26-08-04 17:27

On Thu, 26 Aug 2004 13:53:00 +0200, "Gitte"
<dk.sacala"fjernmig"@mail.dk> wrote:

> [...]
>består den store forskel ?
>
>Men som andre også siger så er det primært Felis Danica de danske opdrættere

Hej Gitte

forskellen på DKK og DRU er, at DKK er den der er klub her i danmark
som er FCI anerkendt (internationale organisation af nationale
kennelklubber ), mens DRU ikke er anerkendt.

FCI anerkender kun én kennelklub i hvert land. Stambøger udstedt af
andre organisationer anerkendes ikke.

Fra : Gitte

Dato : 26-08-04 18:41

> [...]
> kennelklubber ), mens DRU ikke er anerkendt.
>
> FCI anerkender kun én kennelklub i hvert land. Stambøger udstedt af

Nej, men det gør vel ikke der er milevidt fra oplysningerne på stamtavlerne,
man kan da stadig se aner, osv. så bortset fra at DKK er under FCI og DRU er
ACE, så er der for mig som alm. køber ikke nogen væsentlig forskel, da
ACE/DRU jo også er i mange lande og man også ved dem kan udstille osv.

MVH
Gitte
www.sacala.dk 3 skovtrolde søger nye slaver

Fra : Freedom

Dato : 26-08-04 19:07

Der er milevidt forskel, de har næsten ingen regler i DRU og ACE, mange som
bliver udelukket fra DKK gr over i de andre klubber da de ikke skal følge de
regler de ikke kan overholde!
Selv erfaring med en del fra DRU som bare har været de rene dyreplageri, JA,
dansk dyreværn er på den ene sag!

Men prøv at spørge i hunde gruppen, så vil du høre både for og imod!
Iben

Fra : Jane :o)

Dato : 26-08-04 18:20

On 26/08/04 13:53, in article 412dcf1d$0$262$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,

> [...]
> består den store forskel ?
>
> Men som andre også siger så er det primært Felis Danica de danske opdrættere

DRU har ikke nær så "stramme" regler som DKK, hvilket kan resultere I "knap
så heldige" hunde indenfor en race.
(siger ikke det ER sådan - men det KAN ske)

Jeg har f.eks. Været ude I en kennel (DRU), hvor det var helt groteske
omstændigheder de hunde havde, og indenfor samme race var der utrolig stor
forskel på både størrelse og farvekombinationer, hvillke højst sandsynligt
ikke ville blive godkendt til avl I DKK.

Jeg håber ikke jeg lyder alt for dømmende, og vil slet ikke sige at
ovenstående er en REGEL, men bare min oplevelse.

Mvh Jane

Fra : Gitte

Dato : 26-08-04 18:53

> [...]
>
> Jeg håber ikke jeg lyder alt for dømmende, og vil slet ikke sige at
> ovenstående er en REGEL, men bare min oplevelse.

Hejsa Jane

Okay så forstår jeg bedre, har selv besøgt en kennel under DKK hvor hundene
også går under meget dårlige forhold, damen havde dengang over 60 hunde +
hvalpe ?? Men trods DKK flere gange har fået klager over stedet, ja så gør
de intet ?

Men der er bestemt brådnekar imellem begge klubber.

Det jeg godt kan lide ved DRU er obligatorisk for alle hunde over 60 cm.skal
HD fotograferes, da jeg så vidt jeg er informeret, så er det valg fri ved
nogen racer under DKK også de store racer.

Det som gør jeg nok mere og mere helder til DRU selv er at de gange jeg som
"alm. køber" har haft brug for hjælp ved DKK føler jeg er rendt panden mod
muren. Hvilket for mig er vigtigt, mens DRU i mine spørgsmål har været meget
behjælpelige.

Men som sagt så er det jo helt op til den enkelte ville bare høre om hvorfor
du mente der var en verden til forskel

MVH
Gitte

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-08-04 19:01

> [...]
meget
> behjælpelige.
>
> Men som sagt så er det jo helt op til den enkelte ville bare høre om

Hej
Ikke fordi jeg kender særligt meget til DRU, men hos DKK er det de
forskellige specialklubber, der sætter reglerne for avl. D.v.s. at
obligatorisk HD fotografering ikke nødvendigvis findes hos alle racer, det
kommer an på racens specialklubs holdning og altså ikke DKK´s. Mig bekendt
har DRU netop ingen regler for HD-fotografering.
Hilsen Vibeke, Labradorejer siden 1966

---

Fra : Gitte

Dato : 26-08-04 20:10

Mig bekendt
> har DRU netop ingen regler for HD-fotografering.
> Hilsen Vibeke, Labradorejer siden 1966

Hejsa Vibeke

Ja, det kan jeg så fortælle de har, alle hunde over 60 cm skal HD
fotograferes inden avl.
Her er svaret klippet ind da jeg spurgte om det vedr. collie og Grand
danoiser :
Avlsrestriktioner på de 2 nævnte race, her er der den regel, at avlsdyrene
inden parring skal være HD fotograferet, billeder og stambog indsendes til
os for bedømmelse, HD graden må ikke være ringere end B, i modsat fald kan
der ikke avles og stambogsføres.

Så jo hundene ved DRU bliver altså også tjekket inden avl. Ved godt DRU tit
bliver omtalt som 2. rangs men der er da også tilfælde hvor nogen smidt ud
af DRU stambogsfører under DKK nu ?

MVH
Gitte

Fra : Battlefield´s

Dato : 26-08-04 21:56

> [...]
tit
> bliver omtalt som 2. rangs men der er da også tilfælde hvor nogen smidt ud

Hej Gitte
Hm.... en underlig regel. Der er ikke så mange hunde over 60 cm. Retrievere
og Schæfere er under 60 cm og er jo ellers racer netop med HD problemer.
Mange Mynder er højere, men har ikke specielle HD problemer, mystisk!
Nå, men dette er jo en katte-gruppe, så........
Hilsen Vibeke

---

Fra : Camilla Scharff

Dato : 26-08-04 22:29

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev...
> [...]
> og Schæfere er under 60 cm og er jo ellers racer netop med HD problemer.
> Mange Mynder er højere, men har ikke specielle HD problemer, mystisk!

Og det bliver sikkert - for hundefolk - ikke mindre mærkeligt af at følgende
står på deres hjemmeside:
HD fotografering

Alle hunde over 45 cm, samt racerne Cocker Spaniel og Amerikansk Cocker
Spaniel, født efter 1, januar 1998 skal HD-fotograferes, inden de bruges til
avl.

HD-graden må ikke overstige B. | Diagnosekort, billeder og stambog skal
sendes

> Nå, men dette er jo en katte-gruppe, så........

Ja, du har ret

Camilla

Fra : Gitte

Dato : 27-08-04 08:21

> [...]
til
> avl.
>
> HD-graden må ikke overstige B. | Diagnosekort, billeder og stambog skal

hmm Ja mystisk, må han har skrevet fejl til mig men pyt som alt er så
skal ikke nogen af vores bruges til avl

MVH
Gitte

Fra : Freedom

Dato : 27-08-04 06:46

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mange Mynder er højere, men har ikke specielle HD problemer, mystisk!
> Nå, men dette er jo en katte-gruppe, så........

Fuldstændig rigtigt, mynder har ikke HD problemer!
Iben

Fra : Freedom

Dato : 26-08-04 19:11

Det har jeg svært ved at tro er rigtigt, hvis folk laver en disiplinær sag
så tager DKK sig af det, måske hjar folk ikke indgivet som en rigtig
disiplinærsag, det skal man nemlig!
Dette med HD fotografi er da så HELT nyt, fint nok hvis det er sådan!
Men......
Iben

..........klip klip........................

Fra : Gitte

Dato : 26-08-04 20:14

> Det har jeg svært ved at tro er rigtigt, hvis folk laver en disiplinær sag
> så tager DKK sig af det, måske hjar folk ikke indgivet som en rigtig
> disiplinærsag, det skal man nemlig!

Ja, kan kun sige vi flere gange i en tidliger sag vedr. køb af hvalp som
måtte aflives inden hunde fyldte 6 mdr. kontaktede dem flere gange for råd
vedr. sagen og nu 3 mdr. efter sagen er sendt ind har vi stadig intet hørt ?

Bliver virkelig harm over at vide at mindst 3 andre hvalpe købere har klaget
over denne opdrætter, og alligevel opdrætter han videre med samme hunde,
uden det mindste opråb.

Vi har nu valgt at give sagen videre til egen advokat for det andet vil vi
ikke længere vente på uden forklaring.

> Dette med HD fotografi er da så HELT nyt, fint nok hvis det er sådan!

Ja, ved ikke hvornår det er trådt i kraft for har ikke undersøgt det før vi
selv fik hund som hørte til under ACE.

MVH
Gitte

Fra : Freedom

Dato : 27-08-04 06:46

Kan du fortælle mig hvem opdrætteren er, så vil jeg undersøge det, for er
det rigtigt så er der noget helt galt!